Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

Dit is de voormalige website van het CBRB

Eind juni werd het nieuwbouwschip MS Kenyro gedoopt en voer het de Europese binnenwateren op. Aan boord een primeur; Solarluiken. Aluminium scheepsluiken met geïntegreerde zonnepanelen. Nu 5 maanden later maken de betrokken partijen de stand van zaken op, conclusie; “We zijn klaar voor de markt!”

Theorie vergeleken met de werkelijkheid
De eerste tests met Solarluiken startten zomer 2020. Sindsdien is er veel kennis vergaard over hoe zo’n solar systeem aan boord werkt. Op basis van deze kennis is in april 2021 voor de MS Kenyro een verwachtte opbrengst berekend. “Dit is nog wel lastig, want de locatie van een schip en omstandigheden op een schip zijn moeilijk te voorspellen.” vertelt Bo Salet, medeoprichter van zonne-energie specialist Wattlab. Deze berekening is nu vergeleken met wat er afgelopen maanden daadwerkelijk is opgewekt.

Door de gemiddelde omstandigheden op een schip te bepalen komt de vooraf berekende zonne-energie goed overeen met de daadwerkelijk gemeten zonne-energie. De ene maand is de opbrengst iets groter dan berekend en een andere maand iets lager, maar dit middelt netjes uit. “Afwijkingen ten opzichte van de berekeningen zijn logisch aangezien het weer, en dus de hoeveelheid zon, per jaar verschilt.” aldus Salet. Door de opgewekte energie uit de zonnepanelen te gebruiken bespaart de schipper op de draaiuren van zijn generator. Zo bespaart de schipper direct op brandstof of kosten voor walstroom, maar ook indirect in kosten voor onderhoud van generatoren.

Door een gepast accupakket bij te plaatsen kan een schip een nacht of zelfs meerder nachten zonder gebruik van generatoren. Op deze manier is een schippersfamilie minder afhankelijk van walstroom en genieten ze van schone lucht en stille nachten.

Robuust & gebruiksvriendelijk
Over die gebruiksomstandigheden gesproken. De Solarluiken hebben zo nu en dan flink wat voor hun kiezen gehad. Zomerse stormen met harde wind en heftige regen, droge hete dagen waarbij de temperaturen op het scheepsluik hoog opliepen en diverse soorten stoffige lading. “Het zijn allemaal situaties waarvan we wisten dat het systeem het aan kan. We hebben alles vooraf uitvoerig getest, maar voelt goed om te zien dat de situaties in praktijk niet anders zijn dan verwacht.” legt Salet uit. Vooral het laden van sojaschroot (zie afbeelding) zorgt voor flink wat fijne stof dat in alle kieren en gaten gaat zitten. “We hebben alle elektrische onderdelen stof- en waterdicht uitgevoerd. Bovendien is de toplaag van zonnepanelen van vuilafstotend materiaal, dus na het laden van stoffige lading kan je de luiken gewoon even afspoelen met de tuinslang en alles werkt weer naar behoren.”

Ook op land
Naast luiken voor op binnenvaartschepen hebben de partijen eind oktober ook een project opgeleverd op land. Het gaat om het dak van een opslagloods voor strooizout waarvan het dak open en dicht moet kunnen. Voor dit soort mobiele daken maakt Blommaert aluminium schuifluiken die over elkaar open en dicht kunnen schuiven. Ook dit type luik heeft nu een Solar variant. “Dit ontwerp bracht een aantal nieuwe uitdagingen met zich mee, maar die zijn opgelost. Met een goed werkende oplossing voor dit type luiken bieden we nu een Solar variant voor elk type luik.” vertelt Tom Blommaert, CEO van Blommaert Aluminium contructions.

Officiële samenwerking
Solarluiken zijn ontstaan uit een samenwerking tussen aluminium luikenbouwer Blommaert en zonne-energie specialist Wattlab. De partijen werken inmiddels al 2 jaar samen aan het integreren van zonnecellen op aluminium luiken. Afgelopen oktober is deze samenwerking geformaliseerd. “Als je uitspreekt dat je in elkaar vertrouwt dan hoort daar ook een formele samenwerking op papier bij. Onze formalisatie maakt dat we nog nauwer kunnen samenwerken om de Solarluiken in de markt uit te rollen.” Aldus Tom Blommaert. “Daarnaast benadrukt het formaliseren van de samenwerking de goede relatie en geeft het ons de mogelijkheid om de binnenvaart nog sneller te vergroenen.” vult Salet aan. De markt op De laatste maanden hebben de partijen veel potentiele klanten gesproken en klantgerichte opbrengst berekeningen gemaakt. “We mogen inmiddels ook delen dat er al handtekeningen voor opdrachten staan. De eerste luiken zijn zelfs al in productie!” lacht Salet.

In februari 2022 worden de eerste Solarluiken geplaatst. Vanaf dat moment zullen de Solarluiken steeds vaker op het water te spotten zijn. Maar voor wie zijn verrekijker niet altijd bij de hand heeft en de Solarluiken eens van dichtbij wil zien zijn de Solarluiken ook te bewonderen tijdens de open scheepvaartdagen Antwerpen (maart 2022) en op de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem (mei 2022). “We verwachten al daarvoor meer en meer opdrachten, dus wie zomer 2022 wil profiteren van zonne-energie kan er beter snel bij zijn.”