Op woensdag 18 juni vond er weer een bijeenkomst van de Binnenvaarttafel plaats. Hierbij een korte terugkoppeling van de belangrijkste besproken onderwerpen.
De Binnenvaarttafel bestaat inmiddels anderhalf jaar. In die anderhalf jaar is gebleken dat alle partijen aan tafel constructief met elkaar willen samenwerken, maar dat het desondanks erg lastig blijkt om alle plannen in daadwerkelijke acties om te zetten.
Er is uitgebreid stilgestaan bij wat de val van het kabinet betekent voor de binnenvaart. Er is één partij uit het kabinet gestapt, maar het regeerprogramma is in principe in stand gebleven. Dat betekent dat de ontwikkeling van een nieuwe Goederenvervoeragenda, Mobiliteitsvisie, Nota Ruimte en dergelijke in beginsel gewoon doorgaat, tenzij de Kamer bepaalde onderwerpen controversieel verklaart. Ook de uitvoering van eerder vastgesteld besluit en van eerder genomen besluiten gaat, met eerder toegewezen budgetten, in principe gewoon door. Desalniettemin zal er mogelijk wel vertraging optreden op een aantal dossiers; het voelt voor het ministerie toch aan als 'werken met de handrem erop'.
Er is uitgebreid stilgestaan bij de onderwerpen 'verduurzaming' en 'diversiteit van de vloot'. Deze onderwerpen worden in de Binnenvaarttafel separaat opgepakt, maar hebben duidelijke raakvlakken. Afgesproken is, om voor beide onderwerpen concreet aan de slag te gaan met de onderzoeken en voorstellen die er al liggen, en te inventariseren wat er nog ontbreekt om daadwerkelijk tot actie te kunnen overgaan.
Het ministerie werkt aan een Visie Vaarwegen. De eerste bijeenkomsten daarvoor hebben inmiddels plaatsgevonden; ook KBN is daar vanzelfsprekend bij betrokken. De focus ligt op de bevaarbaarheid van de vaarwegen op de lange termijn, rekening houdend met klimaatverandering en facetten als zoetwaterbeheer en zoutindringing. Een eerste concept wordt in het najaar verwacht. KBN heeft het ministerie opgeroepen om niet alleen te kijken naar de kosten voor het in stand houden van de vaarweginfrastructuur, maar ook naar de baten. Probleem is dat de kosten en de baten niet op dezelfde plaats terechtkomen.
Het recent opgeleverde onderzoek naar familiebedrijven in de binnenvaart is kort toegelicht. De conclusies en aanbevelingen sluiten voor een deel aan bij de onderwerpen die bij de Binnenvaarttafel op de agenda staan, en worden overigens ook meegenomen in de strategische visie die KBN momenteel ontwikkelt.
Bij de volgende Binnenvaarttafel zal het onderwerp Digitalisering uitgebreid op de agenda staan. Ook zal er vooruit geblikt worden naar het vervolg van de Binnenvaarttafel.