Op 3 juni heeft minister Madlener een Kamerbrief verstuurd ter voorbereiding op het geplande Kamerdebat van 12 juni. Hierin wordt onder meer ingegaan op de mogelijke toekomstige afschaffing van de accijnsvrijstelling voor de binnenvaartsector.
Aan de accijnsvrijstelling voor de binnenvaart wordt al langer getornd. Al in de Miljoenennota 2024 van het ministerie van Financiën, gepresenteerd op 19 september 2023, werd er gerefereerd aan een voornemen om deze accijnsvrijstelling af te schaffen. Nederland heeft binnen de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) aangegeven deze op termijn gezamenlijk met andere lidstaten te willen afschaffen.
De huidige stand van zaken is dat hiervoor geen consensus bestaat bij de overige CCR-lidstaten. Er lijkt weinig gevoel van urgentie te zijn binnen de CCR om hiermee aan de slag te gaan. Eventuele afschaffing zal dus zeker nog een aantal jaren duren.
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft zich altijd verzet en blijft zich verzetten tegen deze voorgestelde afschaffing van de accijnsvrijstelling. Het gaat hier immers om een belastingmaatregel; níet om een maatregel om verduurzaming van de binnenvaart te stimuleren!
De binnenvaartsector heeft de komende jaren grote uitdagingen voor de boeg op het gebied van verduurzaming en energietransitie. Om te beginnen met de invoering van REDIII en ETS2, hetgeen de nodige voeten in aarde zal hebben. Bovendien zijn er reële zorgen over een mogelijke negatieve modal shift als gevolg van kostenstijgingen in de binnenvaart.
De genoemde Kamerbrief is verstuurd ter voorbereiding op het geplande Kamerdebat van 12 juni. Dit is standaardpraktijk, en heeft niets te maken met de val van het kabinet. Wél is, door de val van het kabinet en het opstappen van minister Madlener, onzeker of het debat op 12 juni doorgaat, en welke onderwerpen daar al dan niet (inhoudelijk) besproken zullen worden.
Eventuele afschaffing van de accijnsvrijstelling is naar de mening van KBN een controversieel onderwerp, dat niet thuishoort bij een demissionair kabinet.