Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

Dit is de voormalige website van het CBRB

CESNI en EUROMOT hebben onlangs een nieuwe editie gepubliceerd van de veelgestelde vragen (FAQ’s) over de motoren die in binnenschepen worden gemonteerd. De toelichtingen bij de ‘indeling van boegschroefmotoren’ (Q14) en het ‘gebruik van een voortstuwingsmotor voor hulpvermogen’ (Q15) zijn geactualiseerd.

EUROMOT werkt samen met partners uit de binnenvaartsector, en meer in het bijzonder CESNI, aan de opstelling van een document met veelgestelde vragen (FAQ) dat tot doel heeft de betrokken partijen uit de sector te helpen om de toepasselijke vereisten voor de motoren te begrijpen en te interpreteren met het oog op:

  • de nieuwe vereisten van Verordening (EU) 2016/1628 met bijbehorende aanvullende wetgeving (NRMM) voor de emissies van niet voor de weg bestemde mobiele machines van fase V,
  • de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN).

De nadruk lag aanvankelijk op de complexere vragen die specifiek zijn voor de binnenvaart, vooral de vragen waarbij de teksten zorgvuldig geïnterpreteerd moeten worden om deze van toepassing te maken op de binnenvaart. De antwoorden op meer algemene vragen over de NRMM-verordening zijn opgenomen in een ander FAQ-document dat op de website van EUROMOT is gepubliceerd.

Met het oog op het tijdschema voor de fase V-motoren stellen EUROMOT en CESNI deze voorlopige vragen en antwoorden beschikbaar ter inzage. EUROMOT en CESNI hebben verdere werkzaamheden gepland, die kunnen leiden tot bijwerkingen van dit FAQ-document voor de binnenvaartsector. De vragen in dit FAQ-document staan in de inhoud.

Download hier het FAQ-document over de motoren in de binnenvaart