Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer hebben in een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen hun ernstige zorg geuit over de hoogte van de nieuw te bouwen Merwedebruggen in Gorinchem
 
Nieuwe Merwedebrug mogelijk lager
Er ligt momenteel een ontwerp dat voorziet in een lagere brug. Wat de precieze hoogte wordt, is bij ons nog niet bekend. Een lagere brug zou in alle gevallen een forse strop zijn voor de containerbinnenvaart die op het beneden rivierengebied met 5 en 6 hoog gestapelde containers pendelt tussen terminals in Rotterdam en het achterland. Zo’n verlaging past niet bij het streven om meer lading en containers over water te gaan vervoeren. Om die reden hebben wij gemeend aan de bel te moeten trekken en de minister om opheldering gevraagd.
 
Extra openingen
Een eerste analyse, die wij onder bargeoperators en scheepseigenaren hebben uitgevoerd, laat zien dat een lagere brug straks 40 tot 45 keer per week extra open zou moeten voor containerschepen die er nu nog onder door kunnen varen. De brug ligt in de drukke A 27, zoveel extra openingen zijn onwenselijk en vertragen het weg- en scheepvaartverkeer onnodig. Daarnaast zijn er bij de brug onvoldoende wachtplaatsen en is er geen omvaarroute beschikbaar voor schepen die 5 of 6 hoog varen.
 
We blijven hier bovenop zitten en zullen er alles aan doen om de nieuwe brug op de huidige hoogte te handhaven.

 

 


Agenda

26 nov 2020
Stage V meetup
27 nov 2020
CTGG-dag 2020 webinar
10 dec 2020
Algemene Ledenvergadering
24 dec 2020 - 25 dec 2020
CBRB Gesloten