Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

Doel: versterking van de positie van de aangesloten binnenvaartondernemingen en van de binnenvaart.

Het kabinet trekt de komende 5 jaar € 20 miljard uit voor investeringen die bijdragen aan de economische groei van Nederland. In de eerste ronde zijn 14 projecten geselecteerd die aan de criteria voldoen en voorgelegd worden aan een onafhankelijke beoordelingsadviescommissie. Het project ‘Werken aan vitale, robuuste, veilige en bevaarbare vaarwegen’ is daar één van. De bedoeling is om de bevaarbaarheid van de grote rivieren met name de Waal structureel te verbeteren en klimaatbestendig te maken. Daarnaast wil men uitbreiding van de sluiscapaciteit bij Grave en Weurt.

Het geld uit het Nationaal Groeifonds is bedoeld voor kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling & innovatie. De eenmalige publieke investeringen moet bijdragen aan toekomstige economische groei en een maatschappelijk nut dienen. Het totale pakket dat is ingediend betreft € 25,5 miljard, er is € 20 miljard beschikbaar. De onafhankelijke adviescommissie Nationaal Groeifonds buigt zicht over de projecten en doet binnen afzienbare tijd uitspraak welke projecten daadwerkelijk aan het nieuwe kabinet zullen worden voorgelegd.

Het CBRB pleit, samen met de andere partijen van het Centraal Overleg Vaarwegen, al jaren voor verbetering van de bevaarbaarheid van de Waal en de aanleg van de extra sluizen op de Maasroute. Dit project zou niet alleen de economie fors stimuleren, maar significant bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Nederland en Europa.

 

Lees hier de kamerbrief over de projecten die voorgedragen zijn voor het Nationaal groeifonds: