Werkbezoek minister Tieman aan de binnenvaartsector

11 augustus 2025

Afgelopen dinsdag 5 augustus ontving Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) demissionair minister Robert Tieman voor een werkbezoek aan de binnenvaartsector. Voor de minister was dit een hernieuwde kennismaking: hij werkte voorheen bij het CBRB.

Het bezoek begon op het kantoor van Interrrijn, waar Heiko Evink en zijn collega's Paul de Haan en Louis Bosman een toelichting gaven op hun werkzaamheden. Ze bespraken de soorten lading die ze vervoeren en hun rol in de keten als ‘ontzorger’ van de klant en de vervoerder/schipper. Aan de hand van langjarige statistieken van Louis Bosman spraken we over laagwater. Verder zoomden we in op het achterstallig onderhoud aan vaarwegen, het wegvallen van fossiele ladingstromen en mogelijk nieuwe, vervangende goederenstromen en congestie in de Rotterdamse haven.

Overhandiging rapport aan boord van de Bremanger

Vervolgens ging het gezelschap via het bunkerstation van Reinplus Fiwado aan boord van ms Bremanger van Peter Buijks (Amer Shipping). De Bremanger is gebouwd in partnerschap met de opdrachtgever Bontrup, een verlader van onder meer steenslag en dergelijke producten die worden gebruikt voor onder andere wegenbouw. Peter Bontrup, van dit bedrijf, was eveneens aanwezig. Beide Peters hielden een zeer inspirerend verhaal over hun langetermijnvisie, gericht op verduurzaming en innovatie, waarbij zij inzoomden op het belang van het behoud en de vernieuwing van de binnenvaart. Een voorbeeld van succesvolle samenwerking tussen binnenvaartondernemer en verlader.

KBN-voorzitter Ad Koppejan deed in zijn toespraak een dringende oproep om de ruimte die er wel is te benutten om door te pakken. Hij belichtte het maatschappelijk belang en de potentie van de binnenvaart. Daartoe moet de sector zelf aan de slag – hand in eigen boezem – maar we hebben twee onmisbare partners nodig: de verladers en de minister. De verladers, omdat zij bepalen via welke modaliteit lading vervoerd wordt; we moeten als sector actiever met de verladers in gesprek. De minister werd opgeroepen om te zorgen dat de basisvoorzieningen op orde zijn en te investeren in betrouwbare vaarwegen. En om de sector te ondersteunen met een helder transitiepad richting een klimaatneutrale binnenvaart in 2050, met biobrandstoffen en schonere motoren voor de korte termijn en met bestaanszekerheid van innovatieve emissievrije schepen voor de lange termijn.

Eric van Viersen, voorzitter van IN-CITE, lichtte de rol toe van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en Bureau Telematica Binnenvaart (BTB). Het EICB en BVB zijn samen met KBN opdrachtgevers voor het onderzoek dat dr. Cornelis van Dorsser heeft uitgevoerd. De minister ontving het eerste exemplaar van dit rapport “Ontwikkeling van de transportprestaties en marktaandelen van de binnenvaart op de Rijn, Donau en in de Europese Unie” werd aan de minister overhandigd. Uit het rapport blijkt, dat het marktaandeel van het goederenvervoer over water in Europa is gedaald, terwijl de totale vervoersvraag is gegroeid.

Minister schrikt van rapport en benadrukt belang van de sector

De minister was blij met de hernieuwde kennismaking met de binnenvaartsector. Hij schrok van de cijfers uit het rapport en betreurde het er nog steeds wordt gesproken over de “potentie van de binnenvaart” – iets wat hij 15 jaar geleden ook al hoorde. Kennelijk is de sector er onvoldoende in geslaagd om die potentie om te zetten in een daadwerkelijke modal shift, zoals ook blijkt uit het rapport.

Ten aanzien van geld voor infrastructuur meldde hij – zoals wij allemaal al weten – dat hij in een “krap jasje” zit en daarom soms lastige keuzes moet maken. Hij onderstreepte het belang van voldoende ligplaatsen en het behoud van watergebonden locaties voor binnenvaartgerelateerde activiteiten, hetgeen naadloos aansluit bij de gezamenlijke lobbycampagne richting gemeenteraadsverkiezingen die KBN samen met de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens (NVB) heeft opgezet.

Hij verwees naar de Binnenvaarttafel als platform waar diverse partijen in en om de binnenvaartsector, waaronder de verladers, samenwerken om stappen vooruit te zetten.

“De binnenvaart is goud waard voor Nederland. Geen ander land ter wereld heeft zo’n waardevol netwerk van rivieren en kanalen en zo’n waardevolle sector. Toch benutten we de mogelijkheden, de kansen en de capaciteit ervan nog steeds onvoldoende. Het is hoog tijd om samen in de binnenvaart te investeren: alle actoren in de logistieke keten en de overheid.”

Minister Robert Tieman

Start campagne 'Ruimte op het water, kansen voor Nederland'

Met de overhandiging van het rapport werd tevens de communicatiecampagne “Ruimte op het water, kansen voor Nederland” van KBN gelanceerd. Samen hesen minister Tieman en Ad Koppejan de KBN-vlag, terwijl de schipper het attentiesein gaf.

Een mooie afsluiting van het werkbezoek, en een mooie start van de communicatiecampagne waarbij we aandacht vragen voor het belang van de binnenvaart voor de Nederlandse economie en samenleving.

 

Gerelateerde items