Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

CBRB-lid Paul van Zwol heeft op zijn schip, ms Maria, een SCR katalysator laten plaatsen achter de bestaande Mitsubishi S12A2 motor. De uitlaatdemper is verwijderd en op die plaats is een katalysator geplaatst. In het erf is de ureum/Ad-Blue tank geplaatst, die gevuld kan worden vanaf het dek. Paul deelt graag zijn ervaringen en noemt een aantal aandachtspunten bij zo’n klus.

Waar dient u rekening mee te houden als u dit ook wilt doen op uw schip?
Bij het plaatsen van een katalysator moet rekening worden gehouden met de ruimte in de machinekamer. De katalysatordemper neemt gemiddeld 15% meer plek in dan de standaard uitlaatdemper. Op ms Maria was er gelukkig binnen de beperkte ruimte toch voldoende plek om deze katalysator te plaatsen.

Maar niet alleen de ruimte is van belang, ook de Ureum-leidingen en -tank dienen van hoogwaardig roestvrijstaal te zijn. De tank kan ook gemaakt worden van kunststof. Niet alle soorten roestvrijstaal zijn bruikbaar bij het gebruik van Ad-Blue. Gebruikte slangen dienen ook Ammonia bestendig te zijn en beschermd tegen doorslijten, door trillingen of vibraties. Daarnaast is Ad-Blue dunner dan Gasolie of water, daarom moet er goed gekeken worden naar het voorkomen van mogelijke lekkages in het systeem. Bij ms Maria is alleen gebruik gemaakt van RVS omhulde teflon slangen met aanpers koppelingen.

Ook de juiste isolatie bij de katalysator is van groot belang. De katalysator heeft een groter uitstralend oppervlak, dus wordt warmer en blijft langer warm. Daarom wordt er naast de standaard isolatie, nog extra isolatie om en rond het deel van de SCR katalysator geplaatst.

Bij gebruik van een katalysator en of roetfilter, achter de bestaande voorstuwingsmotor is het van belang om gebruik te gaan maken van een andere smeerolie. Deze dient de vervuiling van roet, gevormd uit de verbruikte en verbrande smeerolie, te minimaliseren. Deze smeerolie voldoet aan een LOW SAPS kwaliteit.

De ms Maria maakt gebruik van een luchtcompressor (max.13 ampère 230 VAC), wat er voor zorgt dat de Ad-Blue injector mooi verneveld en inspuit in de uitlaat. Ook wordt door de perslucht de injector gekoeld en schoon-/droog geblazen, nadat het systeem wordt uitgeschakeld. Een bestaande omvormer van 5000 watt zorgt in dit geval voor de stroomvoorziening naar de compressor. Hierdoor is niet persé een aggregaat nodig, maar dan moet het schip wel uitgerust zijn met een flinke dynamo wil dit goed werken. Dit werkt uiteindelijk kostenbesparend, geen gasolie voor de generator en geeft ook minder uitstoot.

Proefvaart emissies testen
Twee weken is het schip uit de vaart geweest om deze katalysator en aanverwante onderdelen te laten plaatsen door Koedood Marine Group. Op 23 november jl. is er een proefvaart geweest om de uitstoot / emissies van deze nieuwe opstelling te testen. De waarden bleven ruim binnen de gestelde grenswaardes van de NOx uitstoot, volgens de nieuwe EU stage V normen. Met de plaatsing en meting aan boord door een gecertificeerd bedrijf is aangetoond dat de huidige CCR II motor nog een langere emissie norm levensduur heeft door verlaging van de NOx naar 1,4 gram/kW/uur.

Mooie stap op het gebied van duurzaamheid
Met deze investering gaat Paul van Zwol er vanuit dat, het vooral in zand en grint varende, ms Maria de komende jaren weer goed mee kan in de wereld van de nieuwe emissie-eisen.  Bovendien is de opdrachtgever van de lading geholpen om in zijn of haar activiteiten keten, de stikstofuitstoot te verminderen. Al met al is er een mooie stap gezet op het gebied van duurzaamheid.