Op vrijdag 27 november jl. lanceerde Europarlementariër Caroline Nagtegaal haar Position Paper waarin zij een concreet plan beschrijft hoe de binnenvaart een duurzaam en toekomstbestendige sector kan worden. Tot de ‘zeven pilaren’ die in de position paper worden aangedragen om de binnenvaarttoekomst te voorzien van een stabiele ondersteuning, behoren naast de modal shift, de vergroening, de digitalisering/automatisering, de educatie/training en de EU-financiering ook nog de havens en het toerisme.

Over haar drijfveren voor het nemen van dit initiatief schrijft ze het volgende op de website van de Europese Commissie; ‘Ambitie is één ding. Maar als je in de politiek zit, wil je ook echt wat bereiken. Toekomst, transport, binnenvaart, vergroening en realisme. Daar wilde ik iets mee in het EP. Het resultaat is het Binnenvaart Paper’.

Voor de totstandkoming van de Position Paper organiseerde Caroline Nagtegaal – van Doorn een aantal keren het ‘Binnenvaartspreekuur’ waarbij het CBRB aanwezig is geweest. Tijdens de sessies is vanuit het CBRB aandacht gevraagd voor de passagiersvaartsector en actuele informatie meegegeven. In het document wordt de passagiersvaartsector apart benoemd en onder de aandacht gebracht. Dat is een positieve ontwikkeling.

Op 1 december jl. vond een online sessie plaats waarin de mogelijkheid werd gegeven een eerste reactie te geven op de Position Paper. Spreker Daniel Mes (lid van kabinet van Eurocommissaris Frans Timmermans) complimenteerde Caroline Nagtegaal met dit eerste succes. Door haar position paper wordt de binnenvaart voor het eerst als Europese sector belicht. De inhoud van het document sluit aan bij de Mobility Strategy dat de Europese Commissie op korte termijn zal lanceren. Tijdens de online sessie werd ruimte geboden voor het stellen van vragen. Daar werd gebruik van gemaakt. Een uur is dan zo voorbij, daarom zal er een vervolg aan gegeven worden. We mogen trots zijn op deze actieve Europarlementariër met een warm hart voor de binnenvaart.