Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

 

Gevraagd: uw inbreng studie naar menselijke factor bij ongevallen in de binnenvaart


Het zal u de afgelopen maanden vast niet ontgaan zijn, namelijk de resultaten van het rapport van de eerste fase van het onderzoek naar de menselijke factor bij ongevallen in de binnenvaart. Deze studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Intergo in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Europese binnenvaartbedrijfsleven (verenigd in het IWT platform) en de verzekeraars verenigd in IVR. De (maritieme) kranten stonden er vol mee. Inmiddels is fase 2 van start gegaan. Deze fase van het onderzoek is uitgesplitst in twee delen. Waar fase 2a zich richt op de mens-machine interface in het stuurhuis, richt fase 2b zich op de vier meest plausibele oorzaken van ongevallen, zijnde communicatie, vermoeidheid en stress, specifieke waterwegen situaties en kwalificaties van de bemanningsleden.

Uw input telt!

Uw mening en input is enorm belangrijk en waardevol voor ons onderzoek. Daarom vragen we dan ook graag 20 minuten van uw tijd voor het invullen van de vragenlijst die beschikbaar is in meerdere talen:

We verzoeken u om de vragenlijst in te vullen voor 26 juni. Het doel van de vragenlijst is het verzamelen van kwantitatieve informatie over aantal onderwerpen, alsmede een selectie van interessante cases voor de verdiepende werkbezoeken. Vanzelfsprekend wordt alle informatie vertrouwelijk behandeld, verwerking van uw inbreng gebeurt op anonieme basis. Mocht u meer over de studies willen weten, verwijzen wij u graag naar de onderstaande achtergrondinformatie. Voor het invullen van de vragenlijst is het lezen van deze informatie echter niet noodzakelijk. U kunt deze mail en de vragenlijst ook sturen naar uw collega’s of leden van uw organisatie. We danken u voor uw medewerking. Mocht u vragen hebben naar aanleiding van de vragenlijsten, schroom dan niet om contact met ons op te nemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Achtergrond

Uit verschillende bronnen blijkt dat in een zeer groot aantal gevallen de menselijke factor de primaire oorzaak is van ongevallen in de binnenvaart. Het is een belangrijk onderwerp, voor de veiligheid aan boord van binnenschepen, maar ook voor het imago van de binnenvaart als veilige vervoersmodaliteit. Onlangs is de opdracht gegeven voor een verdiepende studie naar de menselijke factor bij ongevallen in de binnenvaart. We willen met de studieresultaten een nuttige en onderbouwde inbreng leveren aan de verdere discussies, maar bovenal bijdragen aan het verminderen of voorkomen van ongevallen in de binnenvaart. Actieve inbreng van de binnenvaartsector is cruciaal om een gedegen onderzoek uit te kunnen voeren. Uw medewerking wordt dan ook zeer op prijs gesteld. De studie valt uiteen in twee delen: ‘Mens-machine-interface in het stuurhuis’ en ‘Verder onderzoek naar vier vaak voorkomende ongevalsoorzaken’. Hier volgt beknopte informatie over beide onderdelen van de studie. 

Mens-machine-interface in het stuurhuis

Bij dit deel van de studie wordt verder onderzoek gedaan naar de mens-machine-interface in het stuurhuis, in de wetenschap dat de integratie van systemen vandaag de dag in de binnenvaart nog nauwelijks wordt toegepast. Deze behoefte moet ook worden gezien in het licht van de huidige en toekomstige niveaus van informatievoorziening en automatisering in het stuurhuis. Bij deze verdiepende studie gaat het om de interactie tussen mens en machine en een integrale blik op een gebruiksvriendelijk stuurhuis. Het resultaat van dit deel van het onderzoek zijn empirisch onderbouwde aanbevelingen voor een veilige mens-machine interface en veilig stuurhuisontwerp.


Verder onderzoek naar vier vaak voorkomende ongevalsoorzaken

Bij dit deel van de studie wordt verder onderzoek gedaan naar de meest plausibele oorzaken van vier geselecteerde ongevalsoorzaken die in fase 1 naar voren zijn gekomen: communicatie, vermoeidheid en stress, specifieke waterwegen situaties en kwalificaties van de bemanningsleden. De belangrijkste onderzoeksvraag in deze fase van het onderzoek is dan ook hoe je toekomstig opleidingsmateriaal voor zowel jonge als meer ervaren bemanningsleden kan verbeteren. Het resultaat van dit deel van het onderzoek is een gids met preventieve organisatorische maatregelen gebaseerd op de beginselen van menselijke factoren.