Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

Het CBRB sloot 2019 af met een zeer feestelijk jaar, waarbij wij het 90-jarige bestaan van de vereniging uitgebreid hebben gevierd. 2020 is echter een roerig jaar geworden voor de maatschappij, de binnenvaart, de Ledengroep Personenvervoer die keihard getroffen is in het bijzonder en dus ook voor het CBRB. Sinds maart werken alle medewerkers thuis, ligt de gehele passagiersvaart nagenoeg stil, werd de cruciale rol van de binnenvaart in de vitale processen van de logistieke keten benadrukt en is de maatschappij ontwricht. Oorzaak van dit alles: COVID-19. Deze pandemie heeft het belang van een sterke branchevereniging nog maar eens bewezen.

Naast het coronadossier is er ook een grote hoeveelheid aan vraagstukken en dossiers opgepakt op het gebied van sociale zaken, veiligheid, gevaarlijke stoffen, nautische en technische zaken, infrastructuur, logistiek, juridische zaken, milieu, klimaat en economie. Het CBRB doet dit alles op nationaal en internationaal niveau. Hierbij dienen wij verschillende ledengroepen: containeroperators, droge lading, duwvaart, tankvaart, sleep- en bijzonder transporten, havensleepdiensten, personenvervoer, veerdiensten, zand- en grindschippers en de varende ondernemers. Maar ook de binnenvaartsector in zijn geheel.