Het ministerie heeft minister Harbers geadviseerd om ook in 2023 en 2024 ieder jaar 8 miljoen beschikbaar te stellen voor de binnenvaart, om op vrijwillige basis motoren te vervangen, door motoren die voldoen aan de Stage 5 norm. Ook zal naar verwachting de maximale subsidie per aanvraag dan omhoog gaan van € 200.000,- naar € 400.000,-. Dit om de regeling aantrekkelijker te maken voor grotere motoren.
De regeling die op verzoek van de voorlopers van KBN, CBRB en BLN, in de Green Deal is opgenomen, is een groot succes. Dit jaar konden niet alle aanvragen gehonoreerd worden en om die reden heeft de minister voor de lopende aanvragen, dit jaar aanvullend 10 miljoen extra ter beschikking gesteld. De nieuwe wijzigingsregeling zal voor het einde van dit jaar worden gepubliceerd. De aanvraagprocedure, termijnen en voorwaarden zijn te vinden op de site van de RVO en van het EICB. Het EICB is gevraagd om de regeling voor ondernemers toe te lichten.
Ook in 2023 en 2024 subsidie beschikbaar voor schone motoren
Recente items:
Gerelateerde items

Walstroomgebruik in Rotterdamse haven blijft achterlopen
Enkele maanden geleden is in Rotterdam een enquête gehouden over het gebruik van walstroom en alles wat daarbij hoort. In dit artikel leest u kort de belangrijkste resultaten en welke maatregelen er worden genomen naar aanleiding van de enquête.…

Het regeerakkoord en de begroting vragen om overleg met de sector en een concrete uitwerking
Nederland moet veiliger, weerbaarder en economisch sterker worden, en stappen zetten richting klimaatneutraliteit. Vervoer over water kan een belangrijke bijdrage leveren aan bijna al deze uitdagingen. Het is essentieel om de economie en industrie draaiende te…

Wat is CSRD?
Vanaf 2025 valt de volgende lichting ondernemingen onder de CSRD-richtlijn en zullen grote ondernemingen in de binnenvaart moeten gaan rapporteren. CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive en verplicht organisaties om te rapporten over…

KBN in actie voor gezamenlijke oplossing veilige en betrouwbare brandstof
De Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE) en Stichting Vignet Olie Scheepvaart (VOS) vinden dat er één Europese dieselspecificatie moeten komen. Ook hebben zij inmiddels vanaf 15 februari 2023 (zonder overleg met de…

Ook in 2023 en 2024 subsidie beschikbaar voor schone motoren
Het ministerie heeft minister Harbers geadviseerd om ook in 2023 en 2024 ieder jaar 8 miljoen beschikbaar te stellen voor de binnenvaart, om op vrijwillige basis motoren te vervangen, door motoren die voldoen aan de Stage 5 norm. Ook zal naar verwachting…

KBN sluit aan bij Onshore Power Supply Network
De markt van walstroom is volop in beweging. Om in de toekomst de walstroomcapaciteiten optimaal te houden, is het Onshore Power Supply Network (OPSN) opgericht. KBN mag zich partner noemen van dit netwerk. OPSN heeft als doel relevante partijen…

Toch geen bijmengverplichting per 1 januari 2023
Zoals we in onze reactie op de Rijksbegroting aangaven, bevatte de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting voor KBN onduidelijkheid over de invoerdatum van een bijmengverplichting voor de binnenvaart. In de begroting werd de datum van 1 januari 2023…