De Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE) en Stichting Vignet Olie Scheepvaart (VOS) vinden dat er één Europese dieselspecificatie moeten komen. Ook hebben zij inmiddels vanaf 15 februari 2023 (zonder overleg met de onderzoekspartijen) de VOS specificatie voor de binnenvaart, op alle punten gelijkgetrokken met die van het wegvervoer (EN590). Dit is gebeurd zonder het onafhankelijke onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), naar veilige bijmenging van biobrandstoffen voor de binnenvaart, af te wachten.
Koninklijke Binnenvaart Nederland vindt dit onacceptabel omdat de EN590 specificatie (inclusief de maximale 7% FAME-bijmenging) niet voldoet aan de veilige kwalificaties van biobrandstof voor de binnenvaart. Volgens experts en de sector is dit echter wél gewenst. KBN vindt het afwachten van het onafhankelijk onderzoek noodzakelijk. Al eerder heeft de NOVE met een beroep op ‘bunkertoerisme’, de invoer van een bijmengverplichting uit weten te stellen.
Vergroening door (veilige) bijmenging is al sinds 2019 in de Green Deal Binnenvaart opgenomen. In de periode tot 2030 kunnen wij als binnenvaartsector alleen verduurzamings- en vergroeningsstappen zetten, wanneer we met de gehele vloot minder uitstoot genereren. Biobrandstof d.m.v. bijmenging van FAME en/of HVO is hiervoor onder andere een vereiste. Als meest energie-efficiënte modaliteit kunnen we alleen koploper blijven, door te her-motoriseren en/of een veilige biobrandstof toe te juichen.
In 2021 heeft KBN (toen nog BLN-Schuttevaer en het CBRB) het ministerie van IenW verzocht verder onderzoek te doen naar het bijmengen van biobrandstoffen. Aanleiding waren de problemen bij gebruik van sommige brandstoffen. KBN heeft destijds een meldpunt biobrandstoffen in het leven geroepen, om storingen en uitvallen te onderzoeken en analyses uit te voeren op geleverde brandstof en verstopte filters.
Het daaropvolgende onderzoek van TNO/EICB en de NEN leverde onvoldoende duidelijkheid op, of verplichte bijmenging van biobrandstoffen zonder risico’s voor de veiligheid op het water kon worden ingevoerd. Dit onderzoek wordt nu door een onafhankelijke partij uitgevoerd.
De huidige normen voor de verschillende componenten en samenstelling van biobrandstof zijn volgens KBN te ruim. Het is van belang om zo snel mogelijk de kwaliteit van biobrandstof vast te stellen die voor de hele binnenvaart bruikbaar is, daarbij met garantie dat die ook daadwerkelijk geleverd wordt. Daarnaast zullen zaken als kwaliteitscontrole in de keten, informatievoorziening, kosten en daarmee transparantie in de prijsvorming, op zorgvuldige wijze moeten worden opgelost.
Al langer dan een jaar zijn verschillende partijen waaronder NOVE/St. VOS, IVR, MVO, VeMoBin (voorheen VNPI), ASV en KBN onder regie van het IenW in gesprek over de veilige bijmenging van biobrandstoffen. Ondanks alle mogelijkheden en oplossingen die worden geboden zijn deze nog niet door de brandstofleveranciers omarmd.
Het voorstel van NOVE/VOS om de VOS-specificatie zonder overleg gelijk te trekken met het wegvervoer staat het zoeken naar een veilige brandstof en daarmee de toekomstige vergroeningsdoelstellingen van de binnenvaart ernstig in de weg. Doordat Stichting VOS afgelopen week de nieuwe VOS-ULS 2023 eenzijdig van kracht heeft gemaakt, wordt er onvoldoende rekening gehouden met de storingen en motoruitvallen die we hebben gezien in onze sector.
KBN blijft zich inzetten voor bijmenging van biobrandstoffen, zonder risico’s voor de veiligheid op het water en het halen van de gestelde vergroeningsdoelstellingen van onze sector. KBN roept daarom alle partijen die onder regie van het ministerie aan de oplossing van dit vraagstuk werken op, om geen eenzijdige stappen te nemen en gezamenlijk naar een oplossing te werken.
KBN in actie voor gezamenlijke oplossing veilige en betrouwbare brandstof
Recente items:
Gerelateerd items
Werkbezoek Sociale Zaken aan de Binnenvaart
Op maandag 11 november heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een delegatie mogen ontvangen vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Sociale Verzekeringsbank en Kiwa Register voor een werkbezoek aan de binnenvaart. Aanleiding…
Podcast #N03: Rijnpatent, ontgassen en het Nautisch Technisch Congres
In de nieuwste aflevering van onze nieuwsflashpodcast ‘Samen Voortvarend: in gesprek’ bespreken communicatiemedewerkers Mark Lammers en Eva van der Leeden de recente ontwikkelingen rondom het Rijnpatent en het ontgassingsverbod. Te gast is…
KBN organiseert Nautisch Technisch Congres
KBN nodigt u graag uit voor het Nautisch Technisch Congres op vrijdagmiddag 22 november in Ridderkerk, georganiseerd door Koninklijke Binnenvaart Nederland, in samenwerking met SchippersVereniging Schuttevaer. Het thema van de middag…
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…
Buitenlandse scheepvaartberichten via Teletekst pagina 722 verdwijnen per 1 januari 2025
Enkele maanden geleden werd aangekondigd dat de informatie over buitenlandse stremmingen op Teletekst pagina 722 zou verdwijnen. Destijds heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) zich ingezet om dit besluit terug te draaien. Het gaat vooral om…
KBN in de media: uitleg omtrent incidenten Gouwe en Borgharen
In 24 uur tijd vonden er twee grote incidenten plaats op het water. Afgelopen vrijdag 11 oktober in de ochtend kwam het bericht binnen dat er een geladen drogeladingschip in aanvaring is gekomen met de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn. De volgende…
Podcast #10: Binnenvaart en Gemeenten
In deze aflevering van Samen Voortvarend bespreken we de cruciale rol van de binnenvaart voor gemeenten, met een bijzondere focus op Zwijndrecht. We blikken terug op de Binnenvaartdagen en gaan in op de huidige uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.…