Met de verkiezingen in volle gang zet Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) de binnenvaart nadrukkelijk op de politieke kaart. Direct na het vallen van de vorige regering bracht KBN de belangrijkste aandachtspunten onder de aandacht van alle politieke partijen, zodat deze konden worden meegenomen bij het opstellen van hun verkiezingsprogramma's. Sommige partijen namen deze punten over, anderen gaven er een eigen invulling aan, bijvoorbeeld rond de vergroening van de binnenvaart.
In aanloop naar de verkiezingen was KBN aanwezig bij verschillende maritieme verkiezingsdebatten, waaronder het Zeehavendebat op de RDM-locatie in Rotterdam. Daar spraken kandidaten van de SP, GL-PvdA, CU, D66, CDA, VVD en JA21 over de toekomst van zeehavens, industrie en logistiek. Het belang van een goed functionerende binnenvaart werd breed erkend: betrouwbare vaarwegen zijn cruciaal voor de havens.
De debatten zijn een mooie kans om de rol van de binnenvaart te laten zien en gesprekken met politici te voeren. Zo sprak KBN vooraf aan de debatten met Hans Vijlbrief (D66) en Suzanne Kröger (GL-PvdA), en ook minister Robert Tieman (BBB) nam uitgebreid de tijd om met KBN van gedachten te wisselen over de rol van de binnenvaart in het toekomstige beleid.
Partijen zien belang van onderhoud tijdens Groot Maritiem Verkiezingsdebat
KBN organiseerde op 16 oktober het Groot Maritiem Verkiezingsdebat in perscentrum Nieuwspoort, samen met de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), de Vereniging van Waterbouwers (VvW) en de branchevereniging voor de Nederlandse Maritieme en Offshore Maakindustrie (NMT-IRO). Tijdens het debat ging het over de brede maritieme sectoragenda, maar er was ook aandacht voor de betrouwbaarheid van het hoofdvaarwegennet, de tekorten voor onderhoud en de dagelijkse uitdagingen voor binnenvaartondernemers.
Alle aanwezige partijen (BBB, D66, GL-PvdA, SGP, VVD, CDA en Volt) benadrukten dat onderhoud en duidelijke keuzes noodzakelijk zijn:
“Als er niet genoeg geld is, moeten soms harde keuzes worden gemaakt.”
“Dus niet een nieuwe weg aanleggen, maar wel een brug herstellen.”
Sommige partijen gingen nog verder en riepen op om meer lading van de weg naar het water te verplaatsen en liever te investeren in vaarwegen dan in nieuwe wegen. Daarbij werd ook gewezen op de strategische waarde van infrastructuur voor de weerbaarheid van Nederland:
“Middelen voor Defensie zouden deels ingezet kunnen worden voor extra investeringen in infrastructuur."
Ook na de verkiezingen actief voor de binnenvaart
Aankomende week is KBN aanwezig bij het debat van de Unie van Waterschappen. Na 29 oktober worden alle nieuwgekozen Kamerleden snel bijgepraat over het belang van vervoer over water. Met de logistieke partners in de Logistieke Alliantie organiseert KBN half november daarvoor al een eerste bijeenkomst. Ook wordt een position paper voorbereid voor de formateur van een nieuwe regering met concrete kansen voor de binnenvaart in een nieuw regeerakkoord.