Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

Dit is de voormalige website van het CBRB

Nederland voert de CO2-reductieplicht voor brandstofleveranciers aan de binnenvaart, de Europese FQD (Fuel Quality Directive) richtlijn, in per 1 januari 2023 en niet per 1 januari 2022. Dat hebben minister Barbara Visser en staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) besloten. Dat betekent dat de brandstofleveranciers in 2022 nog geen verplichting hebben om 6 procent CO2 te reduceren in de binnenvaart.

De afgelopen weken heeft het CBRB samen met BLN en IVR bij het ministerie aangegeven dat het recente onderzoek naar biobrandstoffen zoals dat is uitgevoerd door de NEN nog onvoldoende duidelijkheid geeft of biobrandstoffen verplicht bijgemengd kunnen worden zonder risico’s voor de veiligheid op het water.

Er is door de minister, ook aan de Tweede Kamer, toegezegd dat het onderzoek een vervolg gaat krijgen en dat dit voortdurend in samenspraak met de sector zal worden gedaan. De vraagstukken die op tafel moeten komen zijn onder andere de samenstelling en specificaties van de biobrandstof. De huidige normen voor de verschillende componenten zijn ons inziens te ruim. Het is van belang om zo snel mogelijk die kwaliteit van biobrandstof vast te stellen die voor de binnenvaart bruikbaar is en garanties dat die ook geleverd wordt. Daarnaast zullen de vraagstukken over kwaliteitscontrole in de keten, de informatievoorziening, de kosten en daarmee transparantie in de prijsvorming op zorgvuldige wijze moeten worden opgelost.

Omdat brandstofleveranciers nu ook al tot 7 procent mogen bijmengen (dus zonder verplichting) willen we meer duidelijkheid over de kwaliteit daarvan zodat binnenvaartondernemers goede afspraken kunnen maken met hun leveranciers.

 

 

 

Icon made by monkik from www.flaticon.com