De Rotterdam Maritime Board is een onafhankelijke adviesraad voor Rotterdam en regio bestaande uit 40 vooraanstaande leiders uit het maritieme bedrijfsleven, kennisinstellingen en brancheverenigingen die hun krachten bundelen voor het versterken van het Rotterdamse maritieme cluster. Ad Koppejan, voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland, is namens de binnenvaartsector één van de 40 leden van deze Maritime Board.
Peter Goedvolk is door het Rotterdamse College benoemd als voorzitter van de Rotterdam Maritime Board. Peter Goedvolk is de opvolger van Mai Elmar die vanaf de start van de Rotterdam Maritime Board in 2017 technisch voorzitter was. Met de benoeming van Peter Goedvolk start de Rotterdam Maritime Board een nieuwe fase als verbindend netwerk in Rotterdam en regio.
De Rotterdam Maritime Board is op initiatief van de gemeente Rotterdam opgericht in samenspraak met de Provincie Zuid-Holland, Drechtsteden en captains of industry uit het regionale maritieme cluster. De boardleden vertegenwoordigen de gehele breedte van het Rotterdamse regionale maritieme speelveld: van commodity traders tot reders, van zakelijke dienstverleners tot scheepsbouwers en offshorebedrijven, van start-ups tot scale-ups. Met hun kennis en ervaring adviseren zij regionale besturen gevraagd en ongevraagd over de maritieme toekomst van de stad, haven en regio. De Rotterdam Maritime Board is onlangs ingesteld voor de periode 2022-2025.
De Rotterdam Maritime Board is gestart vanuit het doel het vestigings-, kennis en innovatieklimaat voor het maritieme cluster in de Rotterdamse regio te versterken door oplossingen aan te dragen voor economische en maatschappelijke uitdagingen. De board vervult een ambassadeursfunctie voor Rotterdam als maritieme hoofdstad van Europa en verbindt partijen met elkaar: ondernemers, investeerders, kennisinstellingen en overheden.
Officiële installatie Rotterdam Maritime Board 2022-2025
Gerelateerde items

KBN waarschuwt voor regionaal tekort aan brandstof door verloop certificaat bunkerpontons
De geldigheid van het certificaat van de bunkerponton van FIWADO in Vlissingen verloopt vandaag, met als gevolg dat er niet meer gebunkerd mag worden door binnenvaartschippers. De aankomende weken zullen ook andere bunkerpontons en bunkerschepen hun…

Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda
Op 28 mei heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland deelgenomen aan een nieuwe werksessie met vertegenwoordigers vanuit het goederenvervoer in brede zin (binnenvaart, spoor, wegvervoer, binnenhavens, zeehavens, verladers, ministerie, Rijkswaterstaat,…

Zienswijze van KBN op ontwerp Programma Integraal Riviermanagement
Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft een zienswijze ingediend met betrekking tot het 'Ontwerp Programma Integraal Riviermanagement'. Hierin wordt het belang van de binnenvaart benadrukt, de uitdagingen van hoog- en laagwater besproken en de waarde…
KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT
Ondanks onze herhaalde communicatie naar onze leden, de betrokken instanties en de media, en de inzet van de keuringsinstellingen, ontvangt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) nog steeds berichten van schippers die in de problemen zijn gekomen doordat hun…
Goed gesprek tussen KBN en ILT over tijdige certificeringen van schepen
Afgelopen week plaatste Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een artikel over de brandbrief van KBN aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de achterstanden bij de certificering van schepen. Met name eigenaren van duwbakken…
KBN klopt wederom aan bij ILT om achterstand scheepscertificering
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft verontrustende signalen ontvangen dat schepen, waaronder met name duwbakken, niet op tijd gecertificeerd kunnen worden. Op dinsdag 21 januari stuurde KBN een brandbrief aan de Inspectie Leefomgeving en Transport…
Podcast #09: Het Europees speelveld uitgelegd
In deze aflevering duiken we in de wereld van Europese samenwerking binnen de binnenvaartsector. Eva van der Leeden en Mark Lammers praten met Maira van Helvoirt, directeur bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), en Theresia Hacksteiner,…

KBN waarschuwt voor regionaal tekort aan brandstof door verloop certificaat bunkerpontons
De geldigheid van het certificaat van de bunkerponton van FIWADO in Vlissingen verloopt vandaag, met als gevolg dat er niet meer gebunkerd mag worden door binnenvaartschippers. De aankomende weken zullen ook andere bunkerpontons en bunkerschepen hun…

Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda
Op 28 mei heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland deelgenomen aan een nieuwe werksessie met vertegenwoordigers vanuit het goederenvervoer in brede zin (binnenvaart, spoor, wegvervoer, binnenhavens, zeehavens, verladers, ministerie, Rijkswaterstaat,…

Zienswijze van KBN op ontwerp Programma Integraal Riviermanagement
Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft een zienswijze ingediend met betrekking tot het 'Ontwerp Programma Integraal Riviermanagement'. Hierin wordt het belang van de binnenvaart benadrukt, de uitdagingen van hoog- en laagwater besproken en de waarde…
KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT
Ondanks onze herhaalde communicatie naar onze leden, de betrokken instanties en de media, en de inzet van de keuringsinstellingen, ontvangt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) nog steeds berichten van schippers die in de problemen zijn gekomen doordat hun…
Goed gesprek tussen KBN en ILT over tijdige certificeringen van schepen
Afgelopen week plaatste Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een artikel over de brandbrief van KBN aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de achterstanden bij de certificering van schepen. Met name eigenaren van duwbakken…
KBN klopt wederom aan bij ILT om achterstand scheepscertificering
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft verontrustende signalen ontvangen dat schepen, waaronder met name duwbakken, niet op tijd gecertificeerd kunnen worden. Op dinsdag 21 januari stuurde KBN een brandbrief aan de Inspectie Leefomgeving en Transport…