Afgelopen week plaatste Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een artikel over de brandbrief van KBN aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de achterstanden bij de certificering van schepen. Met name eigenaren van duwbakken gaven aan dat hun schepen niet tijdig gecertificeerd kunnen worden, wat hen in een moeilijke positie brengt.
Na een constructief overleg tussen onze voorzitter, Ad Koppejan, en de inspecteur-generaal van de ILT, vond dinsdag een verhelderend vervolggesprek plaats tussen vertegenwoordigers van ILT en KBN. De inspectie benadrukte hierbij dat zij haar taak als toezichthouder en marktmeester uiterst serieus neemt. Na tijdelijke uitval van de keuringscapaciteit heeft de inspectie noodmaatregelen genomen om bij dreigende complicaties het systeem draaiende te houden, zodat scheeps- en duwbakeigenaren niet in de problemen komen. Daarnaast hebben de drie erkende keuringsinstanties de afgelopen periode hard gewerkt om keuringen tijdig uit te voeren.
Plan op tijd een inspectie bij een erkende keuringsinstantie
Voor scheeps- en duwbakeigenaren zijn er enkele belangrijke aandachtspunten. Het is essentieel om tijdig een inspectie in te plannen bij een erkende keuringsinstantie. Wanneer een inspectie zes maanden voor het verlopen van een certificaat wordt aangevraagd, zou dit in de praktijk geen problemen moeten opleveren.
Op dit moment zijn BSC, NBKB en Register Holland erkend als keuringsinstanties die geldige certificaten mogen afgeven. Een vierde partij heeft zich aangemeld en zal mogelijk op een later moment een erkenning kunnen krijgen, om keuringen te mogen uitvoeren. Keuringen (of delen daarvan) die vóór de erkenning door niet-erkende partijen zijn uitgevoerd, zijn niet geldig voor het verkrijgen van een certificaat.
De ILT heeft duidelijk gemaakt dat eenmalige verlengingen van certificaten voor zes maanden niet meer worden verleend. Gezien de huidige keuringscapaciteit wordt ervan uitgegaan dat scheeps- en duwbakeigenaren bij tijdige aanmelding hun certificering kunnen regelen.
Gelijk speelveld
De inspectie benadrukte verder dat zij zichzelf verantwoordelijk voelt voor het in stand houden van een gelijk speelveld tussen keuringsinstanties. Hoewel zij zich niet bemoeit met inspectietarieven, wordt de kwaliteit die de keuringsinstanties leveren nauwlettend gecontroleerd. Zo heeft de ILT bij de keuringsinstanties aangegeven dat er, vanwege mogelijke belangenverstrengelingen, geen sprake meer kan zijn van taxatie- en keuringsactiviteiten door dezelfde keuringsinstantie. De keuringsinstanties houden zich hier strikt aan en volgens de inspectie heeft dit tot nu toe geen negatieve gevolgen gehad voor de beschikbaarheid van de keuringscapaciteit. KBN, die hier aanvankelijk zorgen over had, is gerustgesteld door de uitspraken van de ILT.
Vervolgafspraken
De ILT heeft KBN toegezegd dat zij inzage krijgt in het aantal aflopende certificaten per maand. KBN vindt het belangrijk om de ontwikkelingen goed te kunnen volgen en waardeert deze toezegging. Daarnaast is afgesproken dat beide partijen regelmatig overleg zullen voeren over de stand van zaken in dit dossier.
KBN kijkt terug op een positief gesprek en waardeert de snelle reactie van de inspectie op de brandbrief en de gemaakte afspraken. Ook verdienen de drie certificerende instanties en de ILT een groot compliment voor hun inzet om het certificeringssysteem onder moeilijke omstandigheden te waarborgen. KBN blijft vanuit haar rol als belangenbehartiger van de binnenvaart de ontwikkelingen kritisch volgen.