Het Julianakanaal is sinds 12 augustus 2024 afgesloten en de werkzaamheden zullen maanden duren. Dit heeft grote gevolgen voor de binnenvaart en het bedrijfsleven die van het kanaal gebruik maken, aangezien reizen gemiddeld twee dagen langer zullen duren. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is veelvuldig benaderd door de pers en werk graag mee om iedereen bewust te maken van de effecten van deze sluiting op de sector. Voorzitter Ad Koppejan heeft op BNR Nieuwsradio, RTL Nieuws en RTL Z de visie van KBN toegelicht.
Visie KBN
Hoewel de verbreding van het kanaal in eerste instantie wordt toegejuicht, betreurt KBN dat door een volgelopen bouwkuip het kanaal langdurig drooggelegd moet worden. Bovendien zorgen werkzaamheden op de omvaarroutes voor nog meer vertragingen. Het rapport van Ecorys bevestigt de financiële gevolgen voor de binnenvaart en daarom zullen we ook minister Barry Madlener aan zijn woord houden om de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden.
KBN roept daarnaast het kabinet op om prioriteit te geven aan infrastructuurproblemen in de vaarwegen en vraagt om goede alternatieve routes tijdens werkzaamheden. Hierbij is vroegtijdige betrokkenheid van de sector van groot belang.
Watervervoer is nog steeds mogelijk
Ondanks de sluiting van het Julianakanaal blijft het vervoer doorgaan en worden grote hoeveelheden goederen op een duurzame en economisch voordelige van A naar B gebracht. Routes via de Maas, zoals van Nijmegen naar Maasbracht en verder naar Rotterdam, blijven gewoon toegankelijk. Twijfelt u of uw lading via het water kan worden vervoerd? Neem dan contact op met KBN voor advies en houdt de berichtgeving van Rijkswaterstaat goed in de gaten, zodat u niet voor verrassingen staat.
Goed gesprek tussen KBN en ILT over tijdige certificeringen van schepen
Recente items:
Gerelateerde items
KBN eist vrije doorvaart na GNA-bericht over stremming Westerschelde
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is fel tegen het besluit van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) om de Westerschelde zowel voor zeevaart als binnenvaart te stremmen tot woensdagochtend. De binnenvaart zou volgens KBN hiervan uitgezonderd…
Prinsjesdag 2025: positieve budgetten, maar resultaten moeten sneller zichtbaar worden
De Miljoenennota, die dinsdag is gepresenteerd, en de bijbehorende begrotingsstukken voor 2026 bevatten enkele belangrijke aanknopingspunten voor de binnenvaart. Net als de afgelopen jaren staat het onderhoud en de vernieuwing van het hoofdvaarwegennet…
Podcast #19: Schuttevaer: uw belang in betrouwbare infrastructuur
In deze aflevering van de podcast Samen Voortvarend staat de ledengroep Schuttevaer centraal. Deze groep is het belangrijkste adviesorgaan voor nautisch-technische aangelegenheden en waterinfrastructuur. Met een betrokken netwerk van…
Minister draait besluit over ligplaatsen Haaften terug na bezwaar van KBN
De ligplaatsen in de haven van Haaften blijven beschikbaar voor binnenvaartschepen volgens het bekende 3x24-uursregime. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft het eerdere verkeersbesluit om deze ligduur te beperken met een uitgebreidere…
Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland: Zet de schroef uit in de sluis
Met de start van het recreatieseizoen gaan duizenden recreatieschippers het water weer op en wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is het correct afmeren en het uitzetten van de schroef. Dat is jaarrond…
Deltares publiceert eindrapport TRANS2-project, met hulp van KBN
Het TRANS2-project – “TRANSitie naar een klimaatbestendig en duurzaam Rotterdams achterlandTRANSport” – heeft in de afgelopen twee jaar met 15 consortiumpartners onder leiding van Deltares, waaronder Koninklijke Binnenvaart Nederland…
Julianakanaal half april open voor binnenvaart
Goed nieuws: Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer Van den Herik-Sliedrecht hebben de afgelopen maanden veel werk verzet om het Julianakanaal te verruimen. Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodem en de oevers. Het werk verloopt voorspoedig.…