In aflevering #07 van de podcast ‘Samen Voortvarend’ gaat Geert Snoeij in gesprek met Chantal Schillemans werkzaam bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Milou Wolters, werkzaam bij Rijkswaterstaat, over de uitdagingen van laagwater en de toekomstbestendigheid van onze vaarwegen.
We bespreken de impact van klimaatverandering, hoe beleid gemaakt wordt en uitgevoerd wordt en de rol van samenwerkingen en innovaties. Luister nu naar deze inspirerende aflevering en ontdek hoe we werken aan duurzame oplossingen!
Podcast #07: Wie krijgt water als het schaars is?
Recente items:
Gerelateerde items

Deltares publiceert eindrapport TRANS2-project, met hulp van KBN
Het TRANS2-project – “TRANSitie naar een klimaatbestendig en duurzaam Rotterdams achterlandTRANSport” – heeft in de afgelopen twee jaar met 15 consortiumpartners onder leiding van Deltares, waaronder Koninklijke Binnenvaart Nederland…

Julianakanaal half april open voor binnenvaart
Goed nieuws: Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer Van den Herik-Sliedrecht hebben de afgelopen maanden veel werk verzet om het Julianakanaal te verruimen. Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodem en de oevers. Het werk verloopt voorspoedig.…

Walstroomgebruik in Rotterdamse haven blijft achterlopen
Enkele maanden geleden is in Rotterdam een enquête gehouden over het gebruik van walstroom en alles wat daarbij hoort. In dit artikel leest u kort de belangrijkste resultaten en welke maatregelen er worden genomen naar aanleiding van de enquête.…

Laatste aanpassingen sluis Müden; Moezel in februari weer bereikbaar
Na een intensieve periode van herstelwerkzaamheden zal Sluis Müden op zaterdagochtend 1 februari weer in gebruik genomen. De sluis, gelegen in de Moezel, raakte op 10 december 2024 zwaar beschadigd door een aanvaring, wat leidde tot een langdurige…

Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Het IWT-platform brengt knelpunten van de Europese waterweginfrastructuur in kaart
Binnenvaart en havens zijn van groot belang voor de Europese economie en het halen van klimaatdoelen. Ze bieden efficiënte transportoplossingen voor industrieën, bouw, stedelijke logistiek en consumptiegoederen. Een sterk netwerk van waterwegen is…
Grote impact voor binnenvaart door langdurige sluiting sluis Müden in de Moezel
Zoals u waarschijnlijk wel weet, is er afgelopen zondag een vrachtschip tegen de benedendeur van sluis Müden, de derde sluis in de Moezel gevaren. Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving, de deuren en de…