Reactie op rapport CE Delft
Luchtkwaliteit binnenvaart kan beter
Vlak voor het zomerreces heeft minister Harbers een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met daarbij een rapport over verschillende maatregelen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Eén van de sectoren waar dat kan is de binnenvaart.
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is niet betrokken geweest bij de studie en is verrast over een aantal maatregelen en de voorgestelde invoerdatum. Om deze reden wil KBN zo snel mogelijk met de nieuwe minister om de tafel om het rapport en de maatregelen te bespreken.
Het terugbrengen van de emissies in de binnenvaart staat onderschreven in de Green Deal, aan de hand daarvan willen we kijken wat er geïntensiveerd moet worden om ook daadwerkelijk doelstellingen te halen op milieugebied (NOx en fijnstof) maar ook op het gebied van klimaat (CO₂).
KBN is kritisch
KBN is erg voorstander van maatregelen die de uitstoot daadwerkelijk naar beneden brengen en is terughoudend op het opleggen van Europese en nationale maatregelen die geen directe bijdrage leveren aan de vermindering van de uitstoot.
KBN is eerder op zoek naar directe maatregelen. Hieronder valt het doortrekken van de subsidieregeling schone motoren (vervangen in plaats van reviseren) en een verhoging van het budget, hierbij kunnen klimaatvoorwaarden bij worden opgenomen. Een succesvolle regeling die duidelijk maakt dat de sector wel wil.
De katalysatorsubsidies moeten mogelijk aantrekkelijker en fiscaal voordeliger worden gemaakt. Europese fondsen om de Europese binnenvaart te ondersteunen om nagenoeg emissieneutraal te worden moeten nu echt van de grond komen. Ook moet er eerste, veilige stappen worden gezet in de bijmenging en CO2-reductie, dit heeft ook effect op de luchtkwaliteit.
Al deze punten heeft KBN ook kenbaar gemaakt aan de nieuwe minister.
|