Zichtbaarheid
Waar is KBN de afgelopen maand geweest?
Om onze zichtbaarheid naar u te vergroten, heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) besloten om vanaf nu via de nieuwsbrief te laten zien wat KBN de afgelopen maand heeft gedaan en waar KBN is geweest. Hierin worden de belangrijkste activiteiten gedeeld. Hieronder vindt u het eerste overzicht:
- Gesprek met Ivan Pouwels over opzet ledenonderzoek KBN
- Kennismakingsgesprek met Kim Hazelaar van Connekt
- Kennismakingsgesprek met Peter de Groot, VVD Tweede Kamerlid en woordvoerder Binnenvaart
- Kennismakingsgesprek met Khalid Tachi en Eric van Viersen van IN-CITE
- Online gesprek met Hans van der Kooij over offerte haalbaarheidsonderzoek Shared Service Centre Tankvaart
- Deelname aan Maritime Innovation Dinner georganiseerd door Rotterdam Maritime Board / Maritime Delta
- Gesprek met Nicole van der Sman (hoofd Biva & Vaarwegen) en Martine Hoeksma (hoofd Duurzame Scheepvaart) van Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
- Deelname aan netwerkevent voor tien topvrouwen in/om Rotterdamse haven, op uitnodiging van Havenbedrijf Rotterdam
- Deelname aan Binnenvaarttafel
- Aanwezigheid bij benoeming burgemeester Anink in gemeente Zwijndrecht
- Kennismakingsgesprek met Jikke van Terwisga van Steunpunt Binnenvaart
- Deelname aan Aspergediner, waar gesprekken plaatsvonden met onder andere Machiel van der Kuijl en Michiel van Kruiningen, op uitnodiging van Evofenedex
- Aanwezigheid bij Dodenherdenking, gesprekken gevoerd met onder andere burgemeester Anink
- Kennismakingsgesprek met Cécile Veldman van DNA (brancheorganisatie voor verenigingen)
- Werksessie herijking goederenvervoer, ministerie Infrastructuur en Waterstaat
- Deltalinqs-diner
- European Barge Union-board (EBU), Straatsburg.
- Bijeenkomst Inland Ports Navigating Climate Change, EFIP - CCR, Straatsburg
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt.
Naar boven
|
|
Terugblik
KBN kijkt terug op een geslaagde editie van Maritime Industry
De recente editie van de Maritime Industry beurs was een succes voor Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Tijdens dit evenement hebben we de gelegenheid gehad om persoonlijk in gesprek te gaan met onze leden en business partners. Face-to-face communicatie blijft onmisbaar en biedt de beste mogelijkheid om waardevolle interacties te hebben.
Naast deze ontmoetingen, was er ook een kennissessie georganiseerd. Tijdens deze sessie werd niet alleen kennis gedeeld, maar er werd ook veel input geleverd door de aanwezigen. Dit leverde waardevolle inzichten op en benadrukte het belang van kennisuitwisseling binnen onze sector.
KBN is dankbaar voor de betrokkenheid van iedereen die aanwezig was op de beurs. De feedback en suggesties die we hebben ontvangen, zullen ons helpen om onze dienstverlening en activiteiten verder te verbeteren. We kijken al uit naar de volgende editie van Maritime Industry!
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.
Naar boven
|
|
Nieuwe podcastaflevering
#07: Wie krijgt water als het schaars is? De overheid over de inzet voor toekomstbestendige vaarwegen
In de zevende aflevering van de podcast ‘Samen Voortvarend’ gaat Geert Snoeij (beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur) in gesprek met Chantal Schillemans van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Milou Wolters, werkzaam bij Rijkswaterstaat.
In de podcast staat de problematiek van laagwater centraal, waarbij gekeken wordt naar de belangen die spelen, hoe beleid wordt gemaakt en hoe dat beleid ook wordt uitgevoerd. Door klimaatverandering hebben we in Nederland steeds meer te maken met extreme weersomstandigheden, met zowel extreme regenval als droogte. De weersomstandigheden hebben ook een impact op de binnenvaartsector.
In deze aflevering wordt ingegaan op de verschillende programma’s die in het leven zijn geroepen om het water te beheren, hoe het beleid is aangepast na de crises van 2018 en 2022. Hierbij wordt ook stilgestaan bij samenwerkingen, bijvoorbeeld met Koninklijke Binnenvaart Nederland, innovaties en internationale beleidsvorming.
|
|
Voor meer informatie over laagwater kunt u contact opnemen met Geert Snoeij.
Naar boven
|
|
Cybersecurity
Ingaan NIS2-richtlijn
Per 17 oktober 2024 wordt de nieuwe NIS2-richtlijn (Network en Information Systems 2) van kracht in Europa. Dit is een belangrijke wet die tot doel heeft de cybersecurity binnen de Europese Unie te versterken. Deze richtlijn is de opvolger van de oorspronkelijke NIS1-richtlijn die in 2016 werd geïntroduceerd. De nieuwe richtlijn breidt het toepassingsgebied uit en stelt strengere eisen aan de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen.
In Nederland zal deze wet van toepassing zijn op ruim 10.000 organisaties en bedrijven en naar schatting 50.000 bedrijven die leveren aan deze groep. Beide groepen zullen dus een aantal cybersecuritymaatregelen moeten nemen. Zo worden er strengere eisen gesteld aan de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen, er komt een ketenzorgplicht voor de organisaties die onder de NIS2-wet vallen. Daarnaast komt er een meldplicht voor incidenten en zullen maatregelen worden ingevoerd om de naleving van de NIS2-richtlijn te verzekeren.
Toepassing van de richtlijn
De NIS2-richtlijn is een Europese richtlijn, wat betekent dat het door elke EU-lidstaat in nationale wetgeving moet worden omgezet. In Nederland zal dit gebeuren door aanpassingen in de bestaande wetgeving. Deze omzetting zal naar verwachting later dit jaar afgerond worden, maar omdat het proces in enkele andere landen om ons heen sneller verloopt is de kans groot dat NIS2 voor Nederlandse bedrijven al van toepassing is voordat de nationale wetgeving is aangepast.
De NIS2-richtlijn gaat gelden voor bedrijven die als essentieel of belangrijk worden beschouwd. Daarnaast zijn directe toeleveranciers, vaak MKB-bedrijven, die aan deze bedrijven leveren ook verplicht om mee te werken aan het beveiligen van de toeleveringsketen. Binnen de NIS2-richtlijn is vervoer gedefinieerd als een kritieke sector. Grote en middelgrote organisaties die actief in deze sector zijn, vallen daarmee automatisch onder de NIS2-richtlijn. Micro- en kleinbedrijven vallen in principe niet onder de NIS2-richtlijn, maar het is wel raadzaam voor deze organisaties om dit onderwerp en de ontwikkelingen te volgen. Cybercriminaliteit en de gevolgen ervan worden namelijk een steeds groter probleem voor de maatschappij. Via deze zelfevaluatie van de Rijksoverheid kan alvast bepaald worden of de NIS2-richtlijn van toepassing is op de organisatie.
|
|
Inzet KBN
Koninklijke Binnenvaart Nederland vindt het belangrijk dat haar leden zich goed kunnen voorbereiden op deze nieuwe wetgeving en het omgaan met cyberveiligheid. Om de leden te ondersteunen bij dit proces heeft KBN zich aangesloten bij het platform Samen Digitaal Veilig, een publiek-privaat initiatief om bedrijven en organisaties op een goede en zorgvuldige manier te helpen bij de invoering van de NIS2 wet in Nederland. Inmiddels zijn 75 brancheorganisaties hierbij aangesloten. Samen Digitaal Veilig biedt onder andere uitgebreide informatie over NIS2 en cybersecurity, checklists en een supportdesk waar gerichte vragen gesteld kunnen worden over NIS2.
Samen Digitaal Veilig heeft daarnaast een kosteloos startpakket samengesteld gericht op het verbeteren van cybersecurity binnen organisaties, een eventueel pluspakket is voor leden van KBN tegen gereduceerd tarief beschikbaar. Ook zullen de komende tijd regelmatig webinars en andere events over dit onderwerp georganiseerd worden.
Vooruitlopend op de nationale wetgeving biedt Samen Digitaal Veilig de mogelijkheid om alvast te beginnen met het behalen van het NIS2 Quality Mark, een hulpmiddel om aan te tonen dat de organisatie voldoet aan de NIS2-richtlijnen. Het NIS2 Quality Mark is speciaal ontwikkeld om de samenwerking tussen MKB-bedrijven en grote bedrijven op het gebied van kwaliteit en continuïteit ten aanzien van cybersecurity te vergemakkelijken. Aanmelden voor het behalen van dit keurmerk kan via deze link.
Voor meer informatie en specifieke vragen over de NIS2-richtlijn, cybersecurity en Samen Digitaal Veilig kan contact opgenomen worden met de Supportdesk.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank Reijerse.
Naar boven
|
|
Tankvaart
Nieuwe losverklaring per 1 juli 2024
Op 1 juli 2024 wordt een nieuwe losverklaring voor de tankvaart ingevoerd, zoals besloten door de Conferentie Verdragsluitende Partijen (CVP) in juni 2023. Deze verklaring bevestigt dat ladingafval (deel B) volgens de voorgeschreven procedures is verwijderd en houdt rekening met ontgassen en wassen tijdens de vaart.
Het CDNI is aangevuld met regels over gasvormige restanten van vloeibare lading, waaronder een ventilatieverbod dat op 1 oktober 2024 ingaat. Bij ventilatie komen dampen rechtstreeks in de atmosfeer terecht. In Nederland kunnen andere voorschriften gelden.
Door deze wijzigingen is ook de Uitvoeringsregeling van het CDNI aangepast, evenals de instructies voor het invullen van de losverklaring.
Vanaf 1 juli 2024 moet de nieuwe losverklaring (versie 2024) gebruikt worden. Deze vervangt de versie van 2017, die dan niet meer geldig is.
Meer informatie en het nieuwe formulier vindt u op deze site.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ton Wingelaar.
Naar boven
|
|
Kanaal 330
Geen spreekuur aanstaande maandag: ideeën voor nieuwe spreekuren?
Sinds februari organiseert Koninklijke Binnenvaart Nederland een spreekuur genaamd Kanaal 330. Dit spreekuur vindt om de twee weken online plaats van 11.00 tot 12.00 uur. Tijdens deze sessies gaan beleidsadviseurs in gesprek met leden en business partners over diverse onderwerpen. Er is bijvoorbeeld gesproken over de CSRD, afvalstoffen, de hardheidsclausule, arbeidsvoorwaarden en nog veel meer. Het spreekuur is bedoeld om waardevolle inzichten te delen, leden en business partners te ondersteunen in hun bedrijfsvoering en hun vragen te beantwoorden. U kunt ook deelnemen aan het spreekuur om informatie te vergaren over het onderwerp.
Op dit moment zijn we op zoek naar een belangrijk en relevant onderwerp. We zijn erg benieuwd naar welk onderwerp u graag behandeld wilt zien in een spreekuur. Wij kijken heel erg uit naar wat u belangrijk vindt, zodat wij daar de juiste expert voor kunnen inzetten die uw vragen kan beantwoorden tijdens het spreekuur.
Heeft u onderwerpen waar u vragen over heeft, over wilt sparren of ondersteuning bij nodig heeft? Misschien zien wij een belangrijk onderwerp over het hoofd dat de aandacht verdient. Als u ideeën heeft, geef deze dan alstublieft door via deze link.
|
|
Voor meer informatie of suggesties voor onderwerpen kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.
Naar boven
|
|
Nautisch Technische berichten
Walstroom enquête Rotterdam
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft het voornemen om op termijn de walstroomplicht verder uit te breiden naar het Westelijk Havengebied. De afgelopen periode zijn er een aantal klachten geweest van gebruikers, het is daarom goed dat voor de uitbreiding naar het Westelijk Havengebied zoveel mogelijk mensen hun mening laten horen. Hiervoor is enquête gemaakt om uw mening hierover te geven.
Als u op de beurs in Gorinchem bent geweest heeft u mogelijk de enquête al ontvangen. Heeft u hem nog niet ingevuld dat is het zeker van belang, om er een kleine 20 minuten aan te besteden. U vindt de enquête via deze link.
Julianakanaal gaat dicht op 12 augustus 2024
Na uitgebreid overleg met Rijkswaterstaat is besloten het Julianakanaal vanaf 12 augustus te stremmen tussen Berg en Sluis Born. In deze periode zullen de verruimingswerkzaamheden worden afgerond.
De afgelopen maanden is onder andere gesproken over de beschikbaarheid van omvaarroutes en de nadeelcompensatiemaatregel. Nu is de verwachting dat er afdoende aan de randvoorwaarden wordt voldaan om eerder dan 1 oktober te kunnen starten. De leden van de werkgroep en het bestuurlijk overleg waren aanvankelijk sceptisch over een eerdere startdatum, maar Rijkswaterstaat heeft alle belangen tegen elkaar afgewogen en de minister geadviseerd om op 12 augustus te beginnen. Het was duidelijk dat alle partijen baat hebben bij een zo kort mogelijke doorlooptijd.
Wilt u meer weten over het Julianakanaal? KBN is een podcastserie gestart over deze casus. De eerste aflevering is al te beluisteren.
Lees hier het hele persbericht.
|
|
Samen Voortvarend
Interview met Europarlementariër Tom Berendsen
Vanaf vandaag kunt u stemmen voor de Europese parlementsverkiezingen. Het is cruciaal dat de binnenvaart wordt vertegenwoordigd in Europa, aangezien de rivieren niet stoppen bij de Nederlandse grenzen.
In ons magazine hebben we gesproken met Europarlementariër en CDA-lijsttrekker Tom Berendsen, die sinds 2019 in het Europees Parlement zit en zich richt op regionaal beleid, industrie, energie en transport. Hij is tevens woordvoerder Binnenvaart voor de Europese Volkspartij. Dit jaar is hij weer lijsttrekker voor het CDA bij de Europese verkiezingen.
Tom benadrukt het belang van de binnenvaart en streeft naar een modal shift van weg naar water. Hij zet zich in voor betrouwbare waterwegen en samenwerking met landen zoals Duitsland.
Benieuwd naar zijn volledige visie? Lees het artikel in “Samen Voortvarend” en vergeet niet te stemmen!
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.
Naar boven
|
|
Uw mening gevraagd
EuRIS PORTAL enquête
Bijna twee jaar na de lancering van het EuRIS-portal houden de EuRIS partners een enquête onder gebruikers en niet-gebruikers van het portal. Doel is om te onderzoeken hoe gebruikers dit portal voor binnenvaartinformatie waarderen. Aangezien het door leden vaak wordt gebruikt, sturen wij hem door.
Uw mening en ervaringen helpen EuRIS om het portal te verbeteren en beter aan uw behoeften en verwachtingen te voldoen. Het onderzoek zal ongeveer 10 tot 15 minuten duren. Vul hier de enquête in.
|
|
Neem voor meer informatie contact op met de helpdesk van EuRIS.
Naar boven
|
|
Evenement
Save the date: Impact Day Drechtsteden 2024
Er is weer een nieuwe editie georganiseerd van Impact Day Drechtsteden op 12 september 2024. Een evenement voor en door ondernemers die impact maken rondom de thema’s inclusie, bestaanszekerheid en duurzaamheid. Direct aanmelden kan via bovenstaande QR code of door een email te sturen aan: impactday@drechtsteden.nl
|
|
|
|