KBN Nieuwsbrief 2024 - 20

23 mei 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





23 mei 2024 - KBN nieuwsbrief Nr. 20

Nieuws & Updates

  1. KBN waarschuwt voor bulklading afkomstig uit treinen
  2. Bijeenkomst: Voorbereiding op de CSRD richtlijn
  3. Amsterdam overweegt halvering riviercruises: KBN en IG Rivercruise communiceert tegenargumenten
  4. Terugkoppeling KBN-bestuursvergadering
  5. Nieuwe aflevering podcast Samen Voortvarend
  6. Nautisch technische berichten
    1. Rijkswaterstaat gunt renovatie Krammersluizen aan combinatie ZEEKR
    2. Afsluiting Spooldersluis verzet naar eind juni
  7. Kanaal 330: bemanningszaken en visa
  8. Jaarvergadering ledengroep Zand- en Grindvaart
  9. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Veiligheid – fosfine

KBN waarschuwt voor bulklading afkomstig uit treinen

De Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt de sector voor het laden van bulklading uit treinen afkomstig uit Oost-Europa en/of Oekraïne. Directe aanleiding hiertoe zijn recente bijna ongevallen met deze lading.

Er werd geladen vanuit treincontainers 2 binnenschepen. Bij het lossen van de lading in Nederland bleek uiteindelijk dat er nog restanten van fosfine in de lading zaten. In de opslagsilo van de losterminal werden verhoogde waardes fosfine gemeten. Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen, maar betrokkenen zijn erg geschrokken van het voorval.

KBN vraagt alle spelers in de keten om alert te zijn op deze ladingen en in het bijzonder als deze worden geladen vanuit treinen. Ten aanzien van treinen afkomstig uit Oost-Europa en/of Oekraïne kan men ervan uit gaan dat deze gegast zijn of gegast zijn geweest met fosfine.

Ladingeigenaren, laad-/losterminals, bevrachters en schippers kunnen allen een rol spelen om de risico’s te beheersen. Belangrijk is hier om altijd informatie op te vragen over de status van ladingen. Daarnaast kan er door de laad-/losterminal, ladingeigenaar/opdrachtgever en/of bevrachter opdracht gegeven worden om extra metingen te verrichten.

Specifiek voor de schippers en partijen die betrokken zijn bij het laad-/losproces adviseert KBN om een persoonlijke gasdetectie-apparaat te dragen. De onzekerheden in de keten zijn te groot om ervan uit te gaan dat de lading nooit gegast aan boord komt of gedurende de reis nog gassen afgeeft.

Daarnaast is het raadzaam voor schippers om te voorkomen dat er kieren of andere openingen tussen het laadruim en machinekamers en/of verblijven zijn. Hierdoor kunnen eventueel nog aanwezige gassen deze ruimtes niet bereiken. Bij twijfel doet u er verstandig aan om het laadproces niet te starten.

Fosfine
Vanwege eisen aan voedselveiligheid is het in een aantal gevallen noodzakelijk en/of verplicht om grondstoffen voor diervoeders te behandelen met ontsmettingsmiddelen. Dit om te voorkomen dat er ongedierte in de voedingsmiddelen komen, die de kwaliteit hiervan aantasten en de voedselveiligheid in gevaar kunnen brengen. Fosfine (PH3) is een vaak gebruikt gassingsmiddel. Fosfine is een giftig gas, met een zeer lage wettelijke grenswaarde van 0,1 PPM (‘parts per million’). Gezondheidsschade kan al bij lage concentraties in werking treden. Het gas is reukloos, maar in de meeste gevallen is er een knoflooklucht aan toegevoegd. Echter, deze kan na verloop der tijd ook weer verdwijnen. Bij vrijwel alle incidenten waren er losse fosfine tabletten betrokken. Deze tabletten zijn moeilijk traceerbaar en kunnen op een later moment actief worden. Veelbelovend zijn de inspanningen van de Nederlandse overheid om fosfinetabletten op internationaal niveau te verbieden. Helaas gaat daar enige tijd overheen.

Inzet KBN
KBN blijft zich inzetten voor een veilige lading aan boord van de binnenschepen en een goede informatievoorziening naar de bemanning van het schip toe. Daarnaast zet het in op het verrichten van extra metingen aan boord voor, tijdens en of na de belading door een deskundig persoon.

Webinar Gegaste lading
KBN heeft enige tijd geleden een webinar georganiseerd over gegaste lading in de binnenvaart. Het webinar kan worden teruggekeken via Youtube. Een gassingsexpert legt op heldere wijze uit wat de risico’s zijn van deze lading.

 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maurits van der Linde

Naar boven

 

Bijeenkomst

Voorbereiding op de CSRD-richtlijn

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die vanaf 1 januari 2025 grote bedrijven gaat verplichten om te rapporteren op niet financiële informatie. Dit gaat om zaken als uitstoot, emissies, vervuiling, goed werkgeverschap en nog veel meer maatschappelijke onderwerpen.

KBN voelt aankomen dat dit voor nieuwe vragen kan zorgen bij haar leden over data op reisniveau. Dit kan gezien worden als mogelijke extra administratie maar is ook een uitgelegen kans om als sector te laten zien wat voor duurzame transportprestaties er geleverd worden. Daarom heeft KBN besloten om hier het voortouw in te nemen en haar leden hierbij te helpen, voor zowel de grotere als de kleinere leden.

Om hierin te voorzien zal er op korte termijn een sessie worden georganiseerd waarin elk lid welkom is, zowel op locatie als online.

Ook is er gewerkt aan een uitgebreider ondersteuningstraject op te zetten voor de rapportageplichtige leden. In dit traject zullen we verdeeld over meerdere workshops stapsgewijs door alle eisen van de CSRD lopen. Door dit als sector en als leden samen op te pakken is er veel winst te behalen. Dit is in samenwerking met een consultant, die het traject op inhoud begeleidt. De eerste stappen zijn hiervoor al werking gezet, vanaf drie aanmeldingen is er een go om te starten met het traject. Om tijdsredenen is het de bedoeling om voor de zomervakantie van start te gaan. 

Verdere informatie zal snel volgen.  

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij

Naar boven

 

Riviercruisevaart

Amsterdam overweegt halvering riviercruises: KBN en IG Rivercruise communiceert tegenargumenten

De gemeente Amsterdam is voornemens om het aantal aanlopen van de riviercruisevaart de komende jaren te halveren, in de strijd tegen overtoerisme. Daarover informeerden wij u in dit nieuwsbriefbericht al eerder.

Vandaag, donderdag 23 mei, heeft KBN, mede namens de EBU, gebruik gemaakt van de mogelijkheid om formeel in te spreken tijdens de raadsvergadering van de gemeente Amsterdam waar dit onderwerp op de agenda stond. De tekst van de inspraak vindt u hier. De inhoud komt op het volgende neer: de gemeente Amsterdam neemt een maatregel die de riviercruisesector, een kwalitatieve vorm van toerisme die geen overlast veroorzaakt, disproportioneel zal raken, maar die niet of nauwelijks tot effect zal leiden om de overlast te verminderen, en die de investeringen in duurzaamheid grotendeels teniet zal doen.

Sascha Gill ging, namens de IG RiverCruise, in zijn reactie in op drie boodschappen: het feit dat een halvering van riviercruises simpelweg neerkomt op het elimineren van een goed afgebakend en goed beheersbaar type toerisme dat vervolgens vervangen zal worden door andere, minder beheersbare toeristen, het feit dat de riviercruisevaart een vorm van toerisme is die per uur kan worden gepland en daarom goed kan worden gespreid om piekuren te vermijden, en het feit dat de riviercruisesector zeer actief investeert in vergaande verduurzaming en daarbij zelfs vrijwillig voorop loopt. Hij benadrukte dat de sector tegen haar wil een deel van het probleem is geworden, maar juist ook een deel van de oplossing kan zijn! Het toerisme kan niet tegengehouden worden, maar de riviercruisesector kan wel helpen het te managen.

De argumenten van de spreker namens de Amsterdamse horecasector werden uiteraard verwoord vanuit zijn perspectief, maar sloten geheel aan bij onze argumenten. Zo refereerde hij onder meer aan de investeringen door de gemeente Amsterdam in walstroomvoorzieningen.

Deze bijeenkomst was bedoeld ter informatie aan de raadsleden van de gemeente Amsterdam. De daadwerkelijke inhoudelijke discussie over dit onderwerp zal plaatsvinden in de volgende raadsvergadering op 20 juni, waar opnieuw drie vertegenwoordigers namens de riviercruisesector de kans krijgen hun visie te geven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt

Naar boven

 

Bestuur

Terugkoppeling KBN-bestuursvergadering

Op vrijdag 17 mei vond de tweede KBN-bestuursvergadering van dit jaar plaats. Hierbij geven wij u een korte terugkoppeling van de belangrijkste besproken onderwerpen.

Er werd begonnen met een bespreking van de stand van zaken van enkele belangrijke dossiers, zoals varend ontgassen, ontwikkelingen certificering / NBKB, en de onlangs gehouden Binnenvaarttafel. Het bestuur heeft positief besloten op het voorstel van de betreffende KBN-medewerkers om een traject op te starten om de KBN-leden te gaan informeren en te ondersteunen bij het voldoen aan de CSRD-verplichtingen. Meer informatie hierover kunt u binnenkort verwachten. Ook werd een terugkoppeling gegeven van de recente bijeenkomsten van onze internationale gremia: de EBU, de ESO, het IWT-platform, en de INE.

Vervolgens werd ingezoomd op de ontwikkelingen binnen de vereniging KBN: de ledengroepen, ledenzorg en ledenwerving. De prioriteiten voor de komende maanden (gericht op zowel de interne organisatie als op de externe belangenbehartiging en profilering) werden besproken, evenals het lopende ledenonderzoek. Ook de stand van zaken van de besprekingen tussen KBN en SVS werd toegelicht. Verschillende bestuursleden gaven een terugkoppeling van de belangrijke punten vanuit hun ledengroep.

De voorbereidingen voor de Algemene Vergadering op 21 juni zijn in volle gang en ook dat werd besproken: het conceptprogramma en de conceptjaarrekening. U heeft de uitnodiging voor de AV inmiddels ontvangen; de agenda en bijlagen volgen binnenkort.

Tot slot werd stilgestaan bij de interne organisatie en bedrijfsvoering. De financiële kwartaalcijfers kwamen aan bod, evenals het personeelsbeleid. KBN heeft nog steeds enkele vacatures; op dit moment vinden sollicitatiegesprekken plaats met mogelijk geschikte kandidaten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt 

Naar boven

 

Communicatie

Nieuwe aflevering podcast Samen Voortvarend

In de zesde aflevering van de podcast ‘Samen Voortvarend’ is Leny van Toorenburg (beleidsadviseur Nautisch Technische & Infrastructuur) in gesprek gegaan met May van de Kerkhof, directeur netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, en Niels van Iersel, werkzaam als senior adviseur Scheepvaart bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland.

In de podcast wordt de casus ‘Julianakanaal’ besproken, waarbij teruggeblikt wordt op wat er is gebeurd en vooral ook hoe de communicatie verloopt, maar ook wordt er vooruitgeblikt naar wat er staat te gebeuren. Daarbij is samenwerking vereist. Deze podcast is de eerste in een serie van meerdere podcasts over het Julianakanaal.

In deze aflevering wordt de huidige situatie geschetst, zoals de gevolgen van het besluit om het Julianakanaal droog te leggen. Hierbij speelt overleg een belangrijke rol, maar ook het bieden van goede alternatieven.

Beluister de aflevering hier
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Nautisch technische berichten

Rijkswaterstaat gunt renovatie Krammersluizen aan combinatie ZEEKR

De renovatie van het Krammersluizencomplex is gegund aan ZEEKR, een samenwerking tussen BESIX en haar partners. Rijkswaterstaat wil hiermee de sluizen toekomstbestendig maken.

De renovatie start in 2025 en is gepland om af te ronden in 2028. Het project, met een waarde van 417 miljoen euro, omvat onder andere de renovatie van aandrijfmotoren, sluisdeuren, bewegingswerken en elektrotechnische installaties. Daarnaast worden nieuwe technologieën zoals een zoet-zoutscheiding met luchtbellen en een doorlaatmiddel geïntroduceerd.

Het Krammersluizencomplex, voltooid in 1987 en gelegen op de grens van Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, is essentieel voor de scheepvaart op de corridor Rotterdam-Antwerpen-Gent. Na 35 jaar is een uitgebreide renovatie nodig omdat veel onderdelen hun levensduur hebben bereikt. Dit project maakt deel uit van een grotere onderhoudsopgave voor infrastructuur uit de jaren 60-80, waarin het kabinet de komende jaren flink investeert.

Afsluiting Spooldersluis verzet naar eind juni

De eerder aangekondigde afsluiting van de Spooldersluis die van 3 tot en met 6 juni zou gaan duren, gaat niet door, maar zal eind juni plaatsvinden.

De sluis wordt afgesloten tussen 24 en 28 juni, wat in de planning al was opgenomen als reserveperiode. De werkzaamheden zijn uitgesteld omdat er aanvullend onderzoek nodig was in het voorbereidingsproces.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Spreekuur

Kanaal 330: bemanningszaken en visa

Na weer een geslaagd spreekuur afgelopen maandag, staat het volgende digitale spreekuur gepland. Deze zal plaatsvindenop 27 mei. Tijdens dit spreekuur zal Henriëtte Schreuders, beleidsadviseur Sociaal en Kelly van Toorenburg, beleidsadviseur van onderwijs en arbeidsmarkt uw vragen beantwoorden over alles wat met bemanningszaken en visa te maken heeft.

Details over deelname
maandag 27 mei
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor uw deelname

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders

Naar boven

 

Vergadering

Jaarvergadering ledengroep Zand en Grindvaart

Op zaterdag 1 juni vindt de jaarvergadering van de ledengroep Zand en Grindvaart plaats. Deze zal plaatsvinden in Zwijndrecht op locatie 'the boathouse'.

Leonie van der Voort, directeur van Cascade, deelt haar visie op het toekomstperspectief van bouwstoffen. Leendert Korvink bespreekt de overgangsmaatregelen en de hardheidsclausule, en beantwoordt graag uw vragen over (alternatieve) brandstoffen en andere onderwerpen. Yorick Verheij, eveneens beleidsmedewerker bij KBN, informeert u over CSRD en wat u kunt verwachten. Leny van Toorenburg, secretaris van de ledengroep Zand & Grindvaart, staat klaar om uw vragen over nautische technische dossiers te beantwoorden. Kortom, er is voldoende reden om aanwezig te zijn. We starten om 10.00 uur en sluiten af met een lunch rond 12.00 uur.

We hopen dat u er bij bent op zaterdag 1 juni van 10.00 tot 12.00 uur. Wij kijken er naar uit!

  • Locatie: Parklaan 1, 3335 LM, Zwijndrecht. 

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

AGENDA

  • 22 mei - CESNI/QP/Crew Tijdelijke werkgroep voor bemanningsvoorschriften
  • 23 mei - CESNI/QP Werkgroep voor beroepskwalificaties
  • 28 mei -  Kennissessie KBN bij Maritime Industry
  • 28-30 mei - Maritieme Industrie 2024
  • 1 juni - Jaarvergadering Ledengroep Zand- en Grindvaart
  • 15 juni - CBOB Algemene Vergadering
  • 18-19 juni - CESNI/PT Werkgroep voor technische voorschriften voor binnenschepen
  • 21 juni - Algemene Vergadering KBN

Naar boven

Gerelateerd items