Communicatie
KBN in de media
Als toonaangevende brancheorganisatie binnen de binnenvaartsector is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) regelmatig te vinden in de media, waarbij de organisatie haar expertise en visie deelt over diverse onderwerpen die de sector beïnvloeden. Op deze manier komt KBN op voor de belangen van de sector en geeft het duiding aan belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen waarmee binnenvaartondernemers worden geconfronteerd.
Afgelopen week heeft KBN enkele keren de kans gekregen om iets te vertellen over de binnenvaart. Zo is er contact geweest met het dagblad Trouw. Zij hebben een artikel geschreven naar aanleiding van het bericht dat minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) een internationale discussie wil starten over autonoom varen. Frank Reijerse, beleidsadviseur digitalisering bij KBN, heeft de journalist te woord gestaan om onze mening te delen en duiding te geven aan deze ontwikkelingen.
Een uittreksel van het artikel “Landrotten gezocht! Vanaf nu staan de beste stuurlui echt aan wal” van 17 april 2024.
Modernisering binnenvaart nodig
“Besturing op afstand biedt veel voordelen voor scheepseigenaren”, zegt beleidsadviseur digitalisering Frank Reijerse van Koninklijke Binnenvaart Nederland. Door besturing te automatiseren, kunnen schippers mogelijk meerdere schepen tegelijk besturen en is minder bemanning nodig. Dat is handig in tijden van personeelskrapte.
Vooralsnog wordt er alleen mee geëxperimenteerd. Seafar voer bijvoorbeeld eerst door een rustig kanaal in België. Sinds kort vaart het bedrijf met volledig beladen schepen over de Rijn. “Wat veel meer uitdagingen biedt. Op de Rijn is het veel drukker en er staat sterkere stroming”, zegt Reijerse.
Al wel behoorlijk ingeburgerd zijn systemen die de schipper aan boord helpen, zoals ‘track pilots’, die het schip automatisch sturen over een vooraf uitgezette koers. Zo kunnen schippers brandstof besparen. Reijerse is blij dat Harbers nu de discussie opent over betere regelgeving voor geautomatiseerd varen.
Lees het volledige artikel hier.
In het eerste artikel van deze nieuwsbrief heeft u al kunnen lezen over het voornemen van de gemeente Amsterdam om het aantal riviercruises dat mag aanmeren in Amsterdam te halveren tot 1150 riviercruises per jaar. Bij de informatiesessie van de gemeente was Maira van Helvoirt aanwezig en zij heeft ook daar met aanwezige journalisten gepraat, waaronder Weekblad Schuttevaer en het Parool.
Een uittreksel van het artikel “Minder riviercruises in Amsterdam, is dat de oplossing tegen overtoerisme? ‘Er komen gasten voor terug die minder respectvol met de stad omgaan’” van 17 april 2024.
Maira van Helvoirt van branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland, die ook de riviercruises vertegenwoordigt, begrijpt dat het toerisme beteugeld moet worden, maar spreekt van maatregelen met weinig impact. “De toeristen zullen blijven komen, zeker omdat riviercruises die ergens anders aanmeren nog steeds een dag Amsterdam zullen willen aanbieden.” De gemeente gaat er echter van uit dat cruises niet makkelijk in de regio kunnen uitwijken, omdat die havens in het hoogseizoen nu ook al vol zitten.
Lees de rest van het artikel hier.
|