Recent heeft er een overleg plaatsgevonden onder leiding van minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). Tijdens dit overleg hebben voorzitter (Paul Goris) en directeur (Rob Leussink) van KBN gesproken met de minister en een delegatie van het ministerie en Rijkswaterstaat over de infrastructurele problemen, waar de binnenvaart mee te maken heeft. Het achterblijven van het noodzakelijke infrastructurele onderhoud zal de nodige vertragingen opleveren en vormt een risico voor de gewenste modal shift. KBN uit haar dringende behoefte aan een consistent overheidsbeleid.
Het Coalitieakkoord van de regering streeft naar modal shift van weg naar water en spoor om duurzaam en veilig transport te bevorderen en de Nederlandse logistieke concurrentiepositie te versterken. De brief van de minister aan de Tweede Kamer van 15 november 2022 en de toezegging in het commissiedebat Maritiem op 5 juli 2022 bevestigen dit beleid. Echter, de staat van onderhoud van het (hoofd)vaarwegennet en aanverwante kunstwerken belemmeren in veel gevallen de leverbetrouwbaarheid en duurzaamheid van het goederenvervoer over water en vormt daarmee een belemmering voor de modal shift. KBN heeft aangegeven dat er dringend behoefte is aan een samenhangend overheidsbeleid waarbij prioriteit wordt geven aan het onderhoud van de infrastructuur, de verduurzaming van de sector om de modal shift van weg naar water te bevorderen en de robuustheid van vervoer over water op de lange termijn te waarborgen.
Tijdens het overleg met de minister heeft KBN een selectie van infrastructuurprojecten voorgesteld die met spoed moeten worden aangepakt. De minister heeft aangegeven bekend te zijn met de problematiek en te werken aan oplossingen. De voorgestelde projecten omvatten onder andere het oplossen van problemen bij Sluis Weurt en Grave, de vervanging van camera's op verschillende bruggen en sluizen, het herstel van beschadigde glijbolders bij diverse sluizen en het verwijderen van stenen bij sluis Lith.
Eind maart staat er een vervolgafspraak gepland met het ministerie om te bespreken welke vervolgstappen genomen kunnen worden om de projecten op deze shortlist aan te pakken
Samenhangend overheidsbeleid noodzakelijk om toekomst binnenvaartsector te verzekeren
Gerelateerd items
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…
Buitenlandse scheepvaartberichten via Teletekst pagina 722 verdwijnen per 1 januari 2025
Enkele maanden geleden werd aangekondigd dat de informatie over buitenlandse stremmingen op Teletekst pagina 722 zou verdwijnen. Destijds heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) zich ingezet om dit besluit terug te draaien. Het gaat vooral om…
KBN in de media: uitleg omtrent incidenten Gouwe en Borgharen
In 24 uur tijd vonden er twee grote incidenten plaats op het water. Afgelopen vrijdag 11 oktober in de ochtend kwam het bericht binnen dat er een geladen drogeladingschip in aanvaring is gekomen met de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn. De volgende…
Podcast #10 - Binnenvaart en Gemeenten
In deze aflevering van Samen Voortvarend bespreken we de cruciale rol van de binnenvaart voor gemeenten, met een bijzondere focus op Zwijndrecht. We blikken terug op de Binnenvaartdagen en gaan in op de huidige uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.…
NIS2 ingangsdatum: 1 juli 2025!?
De meest gestelde vraag de laatste tijd bij de supportdesk van Samen Digitaal Veilig: wanneer gaat de NIS2 in werking? Is er al meer duidelijkheid? Gelukkig kunnen we daar nu een antwoord op geven. De datum is 1 juli 2025. Dat is in ieder geval de datum…
Nieuwe aanbesteding binnenvaart lijndiensten gepubliceerd
Op 18 september 2024 is een nieuwe aanbesteding voor binnenvaart lijndiensten gepubliceerd. Deze aanbesteding biedt een kans voor binnenvaartoperators, terminals, rederijen, bevrachtingskantoren en overslagbedrijven om nieuwe ladingstromen via de binnenvaart…
Het regeerakkoord en de begroting vragen om overleg met de sector en een concrete uitwerking
Nederland moet veiliger, weerbaarder en economisch sterker worden, en stappen zetten richting klimaatneutraliteit. Vervoer over water kan een belangrijke bijdrage leveren aan bijna al deze uitdagingen. Het is essentieel om de economie en industrie draaiende te…