Recent heeft er een overleg plaatsgevonden onder leiding van minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). Tijdens dit overleg hebben voorzitter (Paul Goris) en directeur (Rob Leussink) van KBN gesproken met de minister en een delegatie van het ministerie en Rijkswaterstaat over de infrastructurele problemen, waar de binnenvaart mee te maken heeft. Het achterblijven van het noodzakelijke infrastructurele onderhoud zal de nodige vertragingen opleveren en vormt een risico voor de gewenste modal shift. KBN uit haar dringende behoefte aan een consistent overheidsbeleid.
Het Coalitieakkoord van de regering streeft naar modal shift van weg naar water en spoor om duurzaam en veilig transport te bevorderen en de Nederlandse logistieke concurrentiepositie te versterken. De brief van de minister aan de Tweede Kamer van 15 november 2022 en de toezegging in het commissiedebat Maritiem op 5 juli 2022 bevestigen dit beleid. Echter, de staat van onderhoud van het (hoofd)vaarwegennet en aanverwante kunstwerken belemmeren in veel gevallen de leverbetrouwbaarheid en duurzaamheid van het goederenvervoer over water en vormt daarmee een belemmering voor de modal shift. KBN heeft aangegeven dat er dringend behoefte is aan een samenhangend overheidsbeleid waarbij prioriteit wordt geven aan het onderhoud van de infrastructuur, de verduurzaming van de sector om de modal shift van weg naar water te bevorderen en de robuustheid van vervoer over water op de lange termijn te waarborgen.
Tijdens het overleg met de minister heeft KBN een selectie van infrastructuurprojecten voorgesteld die met spoed moeten worden aangepakt. De minister heeft aangegeven bekend te zijn met de problematiek en te werken aan oplossingen. De voorgestelde projecten omvatten onder andere het oplossen van problemen bij Sluis Weurt en Grave, de vervanging van camera's op verschillende bruggen en sluizen, het herstel van beschadigde glijbolders bij diverse sluizen en het verwijderen van stenen bij sluis Lith.
Eind maart staat er een vervolgafspraak gepland met het ministerie om te bespreken welke vervolgstappen genomen kunnen worden om de projecten op deze shortlist aan te pakken
Samenhangend overheidsbeleid noodzakelijk om toekomst binnenvaartsector te verzekeren
Recente items:
Gerelateerde items
KBN eist vrije doorvaart na GNA-bericht over stremming Westerschelde
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is fel tegen het besluit van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) om de Westerschelde zowel voor zeevaart als binnenvaart te stremmen tot woensdagochtend. De binnenvaart zou volgens KBN hiervan uitgezonderd…
Prinsjesdag 2025: positieve budgetten, maar resultaten moeten sneller zichtbaar worden
De Miljoenennota, die dinsdag is gepresenteerd, en de bijbehorende begrotingsstukken voor 2026 bevatten enkele belangrijke aanknopingspunten voor de binnenvaart. Net als de afgelopen jaren staat het onderhoud en de vernieuwing van het hoofdvaarwegennet…
Podcast #19: Schuttevaer: uw belang in betrouwbare infrastructuur
In deze aflevering van de podcast Samen Voortvarend staat de ledengroep Schuttevaer centraal. Deze groep is het belangrijkste adviesorgaan voor nautisch-technische aangelegenheden en waterinfrastructuur. Met een betrokken netwerk van…
Minister draait besluit over ligplaatsen Haaften terug na bezwaar van KBN
De ligplaatsen in de haven van Haaften blijven beschikbaar voor binnenvaartschepen volgens het bekende 3x24-uursregime. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft het eerdere verkeersbesluit om deze ligduur te beperken met een uitgebreidere…
Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland: Zet de schroef uit in de sluis
Met de start van het recreatieseizoen gaan duizenden recreatieschippers het water weer op en wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is het correct afmeren en het uitzetten van de schroef. Dat is jaarrond…
Deltares publiceert eindrapport TRANS2-project, met hulp van KBN
Het TRANS2-project – “TRANSitie naar een klimaatbestendig en duurzaam Rotterdams achterlandTRANSport” – heeft in de afgelopen twee jaar met 15 consortiumpartners onder leiding van Deltares, waaronder Koninklijke Binnenvaart Nederland…
Julianakanaal half april open voor binnenvaart
Goed nieuws: Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer Van den Herik-Sliedrecht hebben de afgelopen maanden veel werk verzet om het Julianakanaal te verruimen. Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodem en de oevers. Het werk verloopt voorspoedig.…