Rapport
Ongevalscijfers scheepvaart 2022 bekend gemaakt
Op 13 juli jl. heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de ongevalscijfers in de binnenvaart bekend gemaakt. Het zijn cijfers die ten opzichte van de cijfers van vorig jaar, ons zorgen baren. Het totaal aantal scheepsongevallen op de binnenwateren steeg van 1225 in 2021 naar 1319 in 2022. Een totale stijging van 94 ongevallen. Van de genoemde 1319 ongevallen zijn er 188 gekwalificeerd als “ernstig”. Deze cijfers liggen boven het gemiddelde van de jaren 2015 – 2021. Als we ons beperken tot de 188 ernstige ongevallen, dan komen aanvaringen met infrastructuur en enkelzijde scheepsongevallen het meest voor. De toename van het aantal ernstige ongevallen is vooral te zien bij de beroepsvaart met een aantal van nu 117 ten opzichte van 78 in 2021. Onder ”beroepsvaart” wordt verstaan: beroepsgoederen vervoer, passagiersvaart, dag-passagiersvaart, watertaxi, chartervaart, bruine vloot etc. Dodelijke slachtoffers In totaal zijn in 2022, 21 dodelijke slachtoffers en 19 zwaargewonden geregistreerd als gevolg van scheepsongevallen. Dit betrof zowel beroeps- als recreatievaart. In 2021 waren er 5 doden en 12 zwaargewonden te betreuren. De 21 dodelijke slachtoffers vielen bij 16 ongevallen. Hiervan waren 11 eenzijdige ongevallen. Eén daarvan betrof een aanvaring met infrastructuur. Eén was een aanvaring met een object. Drie ongevallen betroffen een schip/schip-aanvaringen. De recreatievaart was in totaal betrokken bij zeven ongevallen, waarbij er 9 doden te betreuren vielen. Bij 3 ongevallen daarvan waren snel varende vaartuigen betrokken. Beroepsvaart was in totaal betrokken bij 10 ongevallen, waarbij er 13 doden te betreuren vielen. 8 dodelijke slachtoffers zijn gevallen bij 8 diverse eenzijdige ongevallen met beroepsvaart. Oorzaken daarbij waren: 2 brand/explosie, 1 omslaan/kapseizen, 3 overboord slaan en 2 door een gebroken giek. 5 dodelijke slachtoffers zijn gevallen bij 3 eenzijdige ongevallen met recreatievaart. Oorzaken daarbij waren: 2 omslaan/kapseizen en 1 overboord slaan). Er vonden in 2022, 3 schip/schip-aanvaringen plaats met dodelijke afloop (in totaal 6 doden). Dit betrof een aanvaring tussen een veerboot en een snelle watertaxi met 4 dodelijke slachtoffers, een aanvaring tussen een binnenvaartschip en een recreant (1 slachtoffer) en een aanvaring tussen twee waterscooters (1 slachtoffer). Een aanvaring met infrastructuur door een waterscooter resulteerde in 1 dodelijk slachtoffer. Een aanvaring met een object door een recreant resulteerde in 1 dodelijk slachtoffer. > Lees hier de totale rapportage hier. Beroepsvaart en recreatievaart Inmiddels zijn er berichten verschenen in de vakpers waarbij een onderzoek naar het hebben van een klein vaarbewijs door de recreatievaart wordt aangekaart, maar ook het aantal aanvaringen waarbij stuurhutten zijn gesneuveld, worden herhaalde malen genoemd. Het vaarbewijs alleen is geen oplossing om het aantal ongevallen terug te dringen. In de recreatievaart beschikken al nagenoeg 26.000 mensen over een vaarbewijs. In het kader van ‘’Varen doe je samen” waar ook Koninklijke Binnenvaart Nederland onderdeel van uitmaakt, dringen wij in elk geval aan op het hebben van een marifoon en werken wij mee aan het verbeteren van de veiligheid op het water. Wanneer de recreatievaart over een marifoon zou beschikken, ontstaat er in elk geval een mogelijkheid om met elkaar in contact te komen. Daarnaast dringen wij aan op het doen van minimaal een test voordat je het water op gaat met een huurschip. De verplichting tot een vaarbewijs voor de recreatievaart vraagt administratief veel en zal niet zomaar gerealiseerd kunnen worden. |
|