Stuurhut te hoog, brug te laag
 Helaas komt het vaker voor dan we wensen: het stuurhuis te hoog of de brug te laag. Een brugaanvaring kan leiden tot ernstig of zelfs fataal persoonlijk letsel. De mentale schade voor degene die het heeft meegemaakt, mag ook niet onderschat worden. Het van het schip afschuivende en brekende stuurhuis moet een vreselijke ervaring zijn. Roergangers die het meegemaakt hebben, spreken over het geluid van een leegstortende glasbak. Vrijwel altijd leidt dit type incident tot grote materiële en economische schade voor de binnenvaartondernemer. De verzekeraars krijgen te maken met hoge claims op een binnenvaartportefeuille die al enige tijd onder druk staat. Vertragingen op de vaarweg of zelfs schade aan de brug zijn ook bekende negatieve gevolgen van een stuurhuis-/brugaanvaring. Onderzoek Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en het Platform Zero Incidents (PZI) zijn in 2022 gestart met een onderzoek naar dit type incident. Over de periode 2016 t/m 2022 werden circa 120 stuurhuis-/brugaanvaringen verzameld. Daarnaast zijn er 23 incidentrapporten geanalyseerd op dieperliggende oorzaken van deze incidenten. Het geeft een goede kijk op hoe dergelijke incidenten tot stand komen. Klootzakkenstreek Helaas wordt er in onze sector te snel gekeken naar de schuldige. Niet zelden wordt hier gesproken over een klootzakkenstreek van de roerganger. Het klopt dat een stuurhuis-/brugaanvaring vrijwel altijd tot stand komt door een menselijke fout. Toch dienen wij onszelf de vraag te stellen: Waarom is er een fout gemaakt? Zonder die vraag, zullen we nooit tot de zogenaamde basisoorzaken komen. Of zoals de bekende veiligheidsexpert James Reason ooit zei: “ Zelfs de beste mensen maken de meest catastrofale fouten.” Complex van factoren Achter een stuurhuis-/brugaanvaring schuilt vaak een complexiteit van factoren die invloed hadden op het ontstaan van het incident. Laten we de spotlights eens weghalen van de roerganger en de focus leggen op de vaarweg. Is het niet zo dat bruggen vaak slecht verlicht en/of niet gemarkeerd zijn? Of dat er geen lokale doorvaarthoogte (hoogteschaal) gegeven wordt? Een goede reisvoorbereiding is noodzakelijk, maar zijn de officiële informatiebronnen goed toegankelijk en geven ze de juiste en eenduidige informatie? Het antwoord op de vragen laat zich raden.
Studio Schuttevaer
Morgen sluit Maurits van der Linde, beleidsadviseur Veiligheid, aan bij Studio Schuttevaer om te praten over burgaanvaringen. Wilt u meer weten over dit type incident, kijk dan morgen naar Studio Schuttevaer!
|