Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

 





8 juni 2023 - Nr. 22

Nieuws & Updates

  1. Minister Harbers geeft extra impuls aan modal shift
  2. "Blij met de stap op mijn schip te vergroenen"
  3. Eerste zero-emission E-Pusher van KOTUG operationeel
  4. Rijkswaterstaat start onderzoek naar tevredenheid beroepsschippers
  5. Vertaling ADN 2023 beschikbaar
  6. Interessante leestips
  7. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - KBN
 

Van weg naar water

Minister Harbers geeft extra impuls aan modal shift

Door 5 miljoen euro van 2025 te verschuiven naar 2023 kan dit jaar twee keer zoveel lading van de weg naar de binnenvaart verplaatst worden. Koninklijke Binnenvaart Nederland is verheugd met dit initiatief. Mede op verzoek van de voorlopers van KBN is de modal shift regeling van weg naar water opgenomen in de Green Deal.

Met deze subsidie aan verladers wordt daar door de minister actief invulling aan gegeven. Zowel containers als bulklading die op de genoemde corridors structureel van de weg naar de binnenvaart wordt verschoven, komen in aanmerking voor en subsidie van 20 euro per container (1,7 TEU) of voor bulk (om te rekenen in TEU). De in de subsidieregeling genoemde corridors zijn:
  1. Goederenvervoercorridor Oost: Rotterdam via regio Arnhem-Nijmegen richting Duitsland.
  2. Goederenvervoercorridor Zuid: Amsterdam via Rotterdam, Moerdijk en Noord Sea Port naar Antwerpen.
  3. Goederenvervoercorridor Zuidoost: Rotterdam via regio Venlo richting Duitsland. (De Maas en de Brabantse kanalen).

KBN heeft gepleit om de regeling ook voor de rest van Nederland van toepassing te laten zijn. Tweede kamerlid Chris Stoffers (SGP) heeft daarover vragen aan de minister gesteld. Minister Harbers heeft daarbij aangegeven dat; “als er buiten de corridors transportprojecten tussen zitten die interessant zijn voor een modal shift van de weg naar het water, we daar vanzelfsprekend naar kijken”.

De minister geeft tenslotte aan dat op een later moment mogelijk het totale subsidieplafond alsnog opgehoogd kan worden, zodat ook in het jaar 2025 subsidie beschikbaar zal zijn.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Schaberg

Naar boven

 

"Blij met de stap op mijn schip te vergroenen"

In het onlangs gepubliceerde magazine van KBN spraken wij Eric van Dam, lid bij KBN, over zijn weg naar vergroening. Kort geleden liet hij een nieuwe
Stage V motor plaatsen. Wij gingen bij hem langs om te vragen hoe de aanvraag van de subsidieregeling, tot aan de plaatsing van zijn nieuwe motor verliep.  



Verduurzamen moet wel in een natuurlijke lijn gaan en niet overhaast. Scheepswerven zitten al gauw vol. De sector is maximaal aan het vergroenen. Uiteindelijk voegt het vergroenen ook waarde toe voor een eventuele koper.”
 
“Een tip aan mijn collega’s: laat je niet gek maken om alles versneld te doen. Neem de tijd. Je moet het graag willen, want het is een grote investering. Doe het als het past. Als het niet past, ga dan op HVO-brandstof, of minder vaak leeg varen. Trek eens minder aan de gashendel. Je kan op verschillende manieren al meedoen aan vergroening.” - Eric van Dam. 

Lees het hele interview met Eric van Dam over de vergroening van zijn schip.
 
 

Lid aan het woord

Eerste zero-emission E-Pusher van KOTUG operationeel

In 2021 lanceerde KOTUG een aparte binnenvaart divisie met de introductie van de KOTUG E-Pusher Serie, een reeks van modulaire en schaalbare elektrisch aangedreven duwboten waarmee KOTUG een nieuw licht schijnt op de binnenvaart.
De combinatie van assemblage-bouw met het wereldwijd gepatenteerde ontwerp van de E-Pusher is een nieuwe aanpak die nog niet eerder is vertoond in de scheepsbouw. Naast een aantal andere voordelen biedt het ontwerp van de E-Pusher de unieke mogelijkheid om van energiebron te wisselen.

De E-Pusher Serie bestaat uit de E-Pusher CityBarge, E-Pusher S., M en L, en is daarmee geschikt voor kleinschalig vervoer over korte afstanden in binnensteden tot grootschalig transport over langere afstanden. De CityBarge is al succesvol actief in diverse binnensteden van Nederland zoals Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Leiden. De E-Pusher 1 (type M) is deze maand met haar werkzaamheden voor Cargill gestart.

Combinatie E-Pusher M met E-Barges
De KOTUG E-Pusher 1 voor Cargill is een 100% elektrische oplossing voor het vervoer van cacaobonen van Cargill van de Amsterdamse haven naar hun fabriek in Zaandam. De geboden oplossing is competitief ten opzichte van de huidige markt en is zonder vorm van subsidie aangegaan. Naast de duwboot zijn in de set-up voor Cargill de bakken voorzien van accu’s die elektrisch aangedreven boegschroeven aandrijven, daardoor kunnen de bakken volledig emissievrij verhaald worden.

Assemblage-bouw
Omdat onderdelen los van elkaar geproduceerd worden kan het productieproces worden geoptimaliseerd en efficiënter worden uitgevoerd. Dit maakt het bouwen van de boten sneller en betaalbaarder. De prestaties en functionaliteiten van de duwboten kunnen eenvoudig aangepast kunnen worden aan veranderende toepassingen of specificaties. Omdat beschadigde of verouderde modules eenvoudig kunnen worden vervangen kan de boot over een langere periode worden afgeschreven.

Future proof vanwege vrije keuze energiebron
De E-Pusher heeft de unieke mogelijkheid om te kiezen voor de meest optimale energiebron, variërend van fossiele, hybride en volledig elektrische energie, tot waterstof. Daarmee is de E-Pusher niet afhankelijk van keuzes ten aanzien van te gebruiken energiebronnen in de toekomst; tegelijkertijd behoort 100% emissievrij varen nu al tot de mogelijkheden en is het ook de oplossing voor een stapsgewijze overgang van hybride naar volledig emissievrij varen. Met deze modulaire oplossing ondersteunt KOTUG de energietransitie en biedt het een betaalbare oplossing voor huidig en toekomstig watergebonden transport, maar ook als alternatief voor vervoer over de weg, van een breed scala aan ladingstromen.
Lees op onze website meer over duurzame romp en ladingstromen en bekijk meer foto's van de E-pusher

Naar boven

Leden aan het woord

Heeft u net als Eric van Dam of KOTUG iets dat u wilt delen met Koninklijke Binnenvaart Nederland en de andere leden van onze vereniging? Of het nu gaat om vergroening, digitalisering, veiligheid, goed werkgeverschap of andere onderwerpen, we willen graag uw inspirerende verhalen, initiatieven en innovaties horen. 

Wij delen graag kennis voor de groei en ontwikkeling van onze sector. Uw ervaringen en initiatieven kunnen anderen mogelijk inspireren en bijdragen aan de kennisdeling. We zullen alle inzendingen zorgvuldig beoordelen en een selectie maken van initiatieven die we willen presenteren aan onze leden. 

Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Uw mening gevraagd

Rijkswaterstaat start onderzoek naar tevredenheid beroepsschippers

Deze zomer doet Rijkswaterstaat (RWS) onderzoek naar de tevredenheid van beroepsschippers over de vaarwegen, het zogenoemde 'Belevingsonderzoek Binnenvaart'. KBN vindt het belangrijk dat de mening van de beroepsschippers wordt gehoord, omdat dit weer een mogelijkheid geeft om de ontevredenheid over het achterstallig onderhoud en de problemen die de beroepsschippers hiervan ondervinden voor het voetlicht te brengen bij RWS.

Uw medewerking gevraagd voor het invullen van dit onderzoek.

In het onderzoek komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals kwaliteit en veiligheid van de vaarwegen, maar ook werkzaamheden en (verkeers-)informatie. Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst, die u zowel via de computer als via de smartphone kunt invullen.

Resultaten
De resultaten worden onder andere gebruikt als input voor beleidsadviezen en verbeteracties. Om een volledig beeld te krijgen van de mening van de binnenvaart is het belangrijk dat zoveel mogelijk schippers deelnemen aan het onderzoek.

Klik hier om uw mening te geven
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Rijkswaterstaat

Naar boven

 

Gevaarlijke stoffen

Vertaling ADN 2023 beschikbaar

De Nederlandse vertaling van het ADN 2023 (Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren) is recent beschikbaar gekomen.

Klik hier om de vertaling te downloaden op de website van de Rijksoverheid.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ton Wingelaar.

Naar boven

 

Interessante leestips

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Koninklijke Binnenvaart Nederland
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.koninklijkebinnenvaartnederland.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het KBN openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

KBN medewerkers en leden handelen volgens de Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - KBN
Instagram - KBN
 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.