Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

 





8 september 2022 - Nr. 22

Nieuws & Updates

  1. Binnenvaartdagen Zwijndrecht
  2. KBN te gast bij podcastserie: Vertel het de burgemeester
  3. ADN varend ontgassen
  4. European Barge Union (EBU) deelt jaarverslag
  5. BBC rapportage over effecten laagwater
  6. Terugblik vergadering werkgroep politiereglement CCR
  7. KBN-team stelt zich voor
  8. Minder ligplaatsen in centrum van Rotterdam
  9. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - KBN
 

Thuishaven van de binnenvaart

Binnenvaartdagen Zwijndrecht


Op 9,10 en 11 september a.s. worden de Binnenvaartdagen op het Veerplein in Zwijndrecht georganiseerd. Het weekend staat in het teken van educatie, voorlichting en het presenteren van de mooie branche; de binnenvaart.

KBN is op vrijdag en zaterdag aanwezig, Wij staan daar om de binnenvaart te promoten en jongeren te enthousiasmeren over de sector. Maar ook u bent van harte welkom in onze pagodetent (nr. 47). 

Daarnaast zal Rob Leussink, directeur van KBN samen met de burgemeester van Zwijndrecht Hein van der Loo, Raymon Berkhout van Vrienden van de Binnenvaart en aalmoezenier Bernard van Welzenes de Binnenvaartdagen openen op vrijdag 9 september om 12.00 uur op het podium.

Meer informatie en de plattegrond vind u via deze link.
 

In gesprek met

KBN te gast bij podcastserie: Vertel het de burgemeester


Zwijndrecht en de binnenvaart zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met de Binnenvaartdagen in het vooruitzicht, is dit een mooi moment om eens in te zoomen op de relatie tussen Zwijndrecht en de binnenvaart.

In deze podcast spreekt burgemeester Hein van der Loo op het kantoor van Koninklijke Binnenvaart Nederland in Zwijndrecht met voorzitter Paul Goris, bestuurslid Marco Oosterwijk en wethouder binnenvaart Tycho Jansen.

Luister de hele podcast via Spotify: https://lnkd.in/ebgGXKJp
Of via: https://lnkd.in/dF8CNmcb
 

Gevaarlijke stoffen

ADN varend ontgassen
 

Varend ontgassen is onwenselijk en is mogelijk schadelijk voor omwonenden, de bemanning van schepen en het milieu. Uit recente inspecties op het terrein van varend ontgassen blijkt dat lang niet iedereen op de hoogte is van de digitale overzichtskaart. Op deze kaart geeft de ILT aan, op welke vaarwegen het ontgassen in de buitenlucht volgens het ADN verboden is.

De ADN-kaart is hier te vinden en recentelijk (april 2022) geüpdatet.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met René Overveld

Naar boven

 
 

Jaarverslag

European Barge Union (EBU) deelt jaarverslag


U kunt in het jaarverslag lezen wat de positie van EBU is over de verschillende onderwerpen en de rol die het IWT vervult als sleutelspeler in de multimodale transportketen. Het verslagjaar werd gekenmerkt door impact op geopolitieke ontwikkelingen en mondiaal en Europees beleid met grote gevolgen voor de samenleving in Europa. Het jaarverslag is via onderstaande link in het engels te lezen.

Lees het rapport hier.
 

Klimaatverandering

BBC rapportage over effecten laagwater


BBC heeft onlangs een reportage opgenomen over de historisch droge zomer. 
Matthew Kenyon maakt aan boord van het schip Mezzoforte een opname en praat met schipper Dirk Pols over de uitdagingen van het navigeren als de rivierdiepten vallen.

In het fragment is ook Cornelis van Dorsser (Logistiek en Economie & Kennisontwikkeling bij KBN) te horen en legt uit hoe de sector zich voorbereidt op de aanhoudende gevolgen van klimaatverandering. 

Luister het fragment hier.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Cornelis van Dorsser

Naar boven

 

Mooie resultaten

Terugblik vergadering werkgroep politiereglement CCR


We blikken graag met u terug naar de vergadering van de werkgroep politiereglement (RP/G) afgelopen augustus. KBN is vertegenwoordiger van het internationale binnenvaart bedrijfsleven en nam namens EBU en ESO deel aan de vergadering.

Door de energietransitie en de digitalisering van de binnenvaart zal het politiereglement de komende jaren op veel punten gewijzigd worden. Daar wordt binnen de werkgroep nu al over nagedacht. Dit naast de gebruikelijke onderwerpen zoals verkeersbegeleiding en nautische veiligheid. Doordat het binnenvaart bedrijfsleven eveneens aan tafel zit, kunnen voorstellen direct getoetst worden in de praktijk. 

Het voorstel van EBU en ESO om de snelheid in de afvaart in het gebergte tijdens hoogwater Marke I te wijzigen, van 20 naar 24 km/uur, wordt dit najaar voorgelegd aan het CCR-comité politiereglement (RP). Als deze wijzigingen door de centrale vergadering van de CCR aangenomen wordt, zal deze maatregel vanaf 1 dec 2023 ingaan.

Daarnaast is er consensus over het toestaan van duwbakken aan stuurboord zijde van het schip. Ook dit voorstel van EBU en ESO wordt voorgelegd aan het comité tijdens de najaarsvergadering. Wanneer ook dit besluit aangenomen wordt, is het per 1 dec 2023 toegestaan om duwbakken aan stuurboord langszij te nemen. Het voorstel om het RPR te wijzigen en duwbakken op te nemen in de AIS-verplichting is door de inbreng van EBU-ESO van tafel. De werkgroep RPG concludeert dat er is geen behoefte is om het RPR op dit punt te wijzigen. De werkgroep RPG zal dit als tussentijdse visie terugleggen bij het comité in de najaarsvergadering.

KBN is blij met deze resultaten, ook al is de formele besluitvorming door de CCR nog nodig. Een mooi voorbeeld van het effect van een proactieve deelname aan internationale overleggen en positie en invloed!
 

Naar boven

 

Even voorstellen

KBN-team stelt zich voor


Voorgaande weken zag u al eerder kantoormedewerkers van KBN voorbijkomen. Sommigen voor u misschien bekend, anderen misschien niet. Deze week stellen Geert en Kelly zich voor.

Geert Snoeij
Nautische Technische zaken

  "Men zegt wel eens: Zo vader zo zoon”. 

  Het is mij dan ook een genoegen dat ik mij als schipperszoon aan u mag voorstellen. Per 1 september ben ik gestart bij Koninklijke Binnenvaart Nederland als beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur. Ik hoop dat ik door de opgedane ervaring aan boord u goed van dienst kan zijn binnen deze domeinen. Toch is mijn weg naar Koninklijke Binnenvaart Nederland niet direct vanaf het schip naar het kantoor in Zwijndrecht.

Na mijn middelbare school heb ik de studie Watermanagement in Rotterdam gevolgd en heb ik in het najaar van 2020 mijn afstudeerstage kunnen doen bij voormalig Koninklijke BLN-Schuttevaer. Ik heb destijds onderzoek gedaan naar de invloed van langsdammen op het scheepvaartverkeer. Met name voor het water- en infrastructuur dossier hoop ik de opgedane kennis vanuit deze opleiding goed te kunnen inzetten. Vervolgens heb ik nog een extra studie gedaan in Utrecht met betrekking tot ethiek (de opleiding Applied Ethics). En inmiddels na al het studeren, ben ik enthousiast om aan de slag te gaan in een functie waarbij er een interessante combinatie is van theorie en praktijk. 

Zoals genoemd ga ik aan de slag met de domeinen nautische techniek, water en infrastructuur. Op deze manier neem ik grotendeels de functies over van Marleen Buitendijk. De onderwerpen in deze domeinen lopen uiteen. Zo speet het laagwater, met alle gevolgen van dien, deze zomer een onmiskenbare rol. Verder kunt u mij ook benaderen voor vragen over onderhoud van sluizen en bruggen, hoog water, waterstanden en dergelijke. Ik kijk uit naar de samenwerking!


Kelly van Toorenburg
Onderwijs & Arbeidsmarkt
Grote Droge Ladingschepen


"De branche is soms lastig, maar kent ook zoveel mooie kanten en uitdagingen".

Ik zou tijdelijk, als bijbaan naast mijn studie psychologie, op de administratie van Koninklijke Schuttevaer gaan werken. Nu, tien jaar later, ben ik nog steeds werkzaam bij de inmiddels tweede fusieorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland. Mijn rol is verschoven van de administratie naar beleidsondersteuner, bestuurssecretaris en sinds kort mag ik mij beleidsadviseur onderwijs en arbeidsmarkt noemen. Daarmee heb ik een rol gevonden waarbij ik mijn educatieve en sociale interesses sterker heb kunnen verbinden met mijn affiniteit met de sector.
 
Die affiniteit komt natuurlijk ook ergens vandaan. Mijn opa en oma hebben gevaren op de Leentje en Alverna (toen beter bekend als “het jacht van de Rijn”) en mijn oom heeft op enig moment zijn carrière op het water verplaatst naar de wal en zo zijn eigen bevrachtingskantoor opgericht. Voor vele wel bekend heeft daarnaast mijn moeder al dertig jaar ervaring binnen de brancheorganisatie(s). Vroeger had ik nooit het idee om actief te worden in de binnenvaart, maar de wereld waar ik als kleine meisje al zoveel over meekreeg, heeft mij niet los kunnen laten.
 
De sector spreekt me aan, evenals de mensen die erin werken. Ik ben dan ook heel blij, dat ik intern nu een positie heb verworven waarbij ik concreet nog veel meer voor onze achterban kan betekenen, op een beleidsterrein waar zoveel speelt. Ik ben enorm gemotiveerd om mij te gaan richten op de kwaliteit van het onderwijs en een implementatie die past bij de praktijk, maar uiteraard ook om samen met andere stakeholders te zoeken naar mogelijke duurzame oplossingen voor de personeelsproblematiek.
 
De branche is soms lastig, maar kent ook zoveel mooie kanten en uitdagingen. De branche heeft veel om trots op te zijn en ik draag mijn steentje daar graag aan bij.
 

Bekijk het hele team op onze website.

Naar boven

 

Port of Rotterdam

Minder ligplaatsen in centrum van Rotterdam


Havenbedrijf Rotterdam en de Gemeente Rotterdam hebben overeenstemming bereikt over het overdragen van het beheer van kademuren en glooiingen in het stadsgebied aan de gemeente. Daardoor verdwijnen enkele ligplaatsen in het stadsgebied.

Het gaat met name om de ligplaatsen aan de Feijenoordkade, de Rhijnspoorkade (voormalig Tropicana) en het eerste Katendrechtse Hoofd. Vanaf 1 oktober mogen de ligplaatsen niet langer gebruikt worden als openbare ligplaats. Hoewel ook een groot deel van het Noordereiland in beheer over zal gaan naar de gemeente, blijven de ligplaatsen aan de vernieuwde Maaskade wel beschikbaar voor de binnenvaart.

De achtergrond van het verdwijnen van deze ligplaatsen is de gestage verschuiving van havenactiviteiten uit het centrum naar meer westelijk gelegen havens. Rotterdam heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in ligplaatsen voor binnenvaart in de Maashaven, waarmee de totale capaciteit aan ligplaatsen op peil blijft. Hiermee heeft de gemeente de mogelijkheid om de vrijgekomen locaties mee te nemen voor herontwikkeling en hergebruik in de ambitie voor de binnenstedelijke Nieuwe Maas.


Bron: Port of Rotterdam

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Koninklijke Binnenvaart Nederland
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.koninklijkebinnenvaartnederland.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het KBN openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

KBN medewerkers en leden handelen volgens de Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - KBN
Instagram - KBN
 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.