René Overveld - Veiligheid en Gevaarlijke Stoffen “We doen het veilig of we doen het niet” Met mijn jarenlange ervaring in het vervoer van Gevaarlijke Stoffen over de binnenwateren wil ik de leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland nog graag van dienst zijn.
Mijn hele werkzame leven ben ik actief geweest in de binnenvaart en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Na mijn opleiding bij het KOF in Harlingen ben ik gaan varen bij Van Ommeren Binnentankvaart dat later gefuseerd is tot Interstream Barging.
Na 19 jaar gevaren te hebben op o.a. de Rijn, Main, Neckar en Moezel ben ik aan de wal gekomen als walkapitein. In die rol was ik de intermediair tussen de schepen en de wal organisatie. Later ben ik doorgegroeid tot Fleetmanager. Inmiddels alweer een paar jaar met pensioen en nu ondersteunend aan KBN als het om Veiligheid en Gevaarlijke Stoffen gaat.
Het ADN wordt gemaakt bij de Verenigde Naties te Genève. Hier vertegenwoordig ik als delegatieleider de Internationale Binnenvaart. Het ADN wijzigt iedere twee jaar en er zitten 18 landen aan tafel die allemaal op hun beurt wijzigingsvoorstellen in (kunnen) dienen. Het blijft dus opletten geblazen en regelmatige afstemming met collega’s en met de leden is noodzakelijk om het binnenvaartstandpunt duidelijk naar voren te brengen in de vergaderingen.
Tevens ben ik actief in het Platform Zero Incidents (PZI). Ieder incident of ongeval is er één te veel, we moeten er met elkaar voor zorgen dat er minder ongevallen gebeuren. PZI heeft in de tankvaart al aangetoond dat het een platform is dat de veiligheidsfilosofie in de binnenvaart goed uit kan dragen.
Mijn standpunt is altijd geweest
“we doen het veilig of we doen het niet”
Antonia de Jong - Administratie “Met mijn werk op de financiële administratie een klein steentje bij kan dragen aan een organisatie die zich maximaal inzet voor het belang van alle partijen in de binnenvaart” Mijn naam is Antonia de Jong en ongemerkt ben ik al ruim een jaar werkzaam bij Koninklijke BLN-Schuttevaer, inmiddels KBN. Ik probeer mijn collega’s op financieel-administratief gebied te ondersteunen voor ongeveer acht uur in de week. Dat blijkt nog best een uitdaging, want er is werk genoeg! Het afgelopen jaar heb ik me vooral beziggehouden met het debiteurenbeheer, de facturatie en het beantwoorden van vragen op dit gebied. Vooral uitvoerend dus.
Mijn werk is leuk, omdat het niet alleen de cijfertjes zijn waarin ik me verdiep, maar ook omdat ik contact heb met de leden die erachter zitten. Voor die leden zet ik me heel graag in: het zijn ten slotte mijn collega-ondernemers in de binnenvaart. Naast die acht uur bij KBN (nou ja, iets meer dus) werk ik ook bij ons eigen bedrijf en vaar ik mee aan boord van ons schip.
Dat we nu KBN zijn, is voor mijn werkzaamheden een verrijking: nieuwe, leuke collega’s erbij, nieuwe inzichten en samen sparren. Samen de administratie opzetten, alle wijzigingen doorvoeren, nadenken over hoe alles vormgegeven gaat worden: het is een leuk en leerzaam proces. We zijn nog lang niet klaar, niet alles gaat vanzelf goed, maar dat er over niet al te lange tijd een mooie administratie staat: daarvan ben ik overtuigd.
Ik vind het een leuke gedachte dat ik met ons werk op de financiële administratie een klein steentje bij kan dragen aan een organisatie die zich maximaal inzet voor het belang van alle partijen in de binnenvaart, in een wereld die continu verandert en ons blijft uitdagen.