Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

Dit is de voormalige website van het CBRB

 



17 maart 2022 - CBRB nieuwsbrief Nr. 11

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. De leden van het CBRB stemmen vóór de fusie
  2. Gezocht: Beleidsadviseur Sociaal en Arbeid
  3. Project Competing
  4. Ontwerp van de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen ES-TRIN 2023
  5. Communiceren en veilig werken
  6. Studio Schuttevaer: ‘Ook schipper moet leven lang leren’
  7. Einde van de gedoogperiode en aanwijzing inzake de meldplicht voor samenstellen - Elektronische meldplicht
  8. Een veilige logistieke keten - 30 maart 2022
  9. SVA-Congres 24 mei 2022 - Duurzaam transport in juridisch perspectief
  10. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

De leden van het CBRB stemmen vóór de fusie

Afgelopen vrijdag tijdens de Bijzondere Algemene Ledenvergadering hebben, met maar liefst 100% van de stemmen, de aanwezige stemgerechtigde leden ingestemd met het fusievoorstel. Dit betekent dat de leden van het CBRB vóór de fusie zijn met Koninklijke BLN-Schuttevaer tot Koninklijke Binnenvaart Nederland.
“Het is heel fijn te zien dat zoveel leden aanwezig op de BALV voor deze fusie zijn. Het belang van één krachtige en slagvaardige binnenvaartbrancheorganisatie wordt hiermee onderstreept.”, aldus Paul Goris voorzitter van het CBRB en bij oprichting van KBN, ook de voorzitter van KBN.

De BALV vond zowel op locatie als digitaal plaats, waarbij de leden een toelichting kregen op het fusievoorstel. Ook kregen de leden nog de gelegenheid om vragen te stellen. De  aanwezige stemgerechtigde leden konden via een app of online platform hun stem uitbrengen. De uitslag gaf een zeer duidelijk beeld. De CBRB leden zijn voor de fusie met BLN en hebben vertrouwen in de toekomst.  

Het CBRB kijkt uit naar de toekomst, om samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer, Koninklijke Binnenvaart Nederland op te richten en dé binnenvaartbrancheorganisatie van Nederland met forse Europese impact te zijn. KBN wil hét orgaan zijn dat voor alle overheden en anderen organisaties de vanzelfsprekende spreekbuis is namens de branche en voor onze leden.

Echter valt de beslissing over de oprichting van Koninklijke Binnenvaart Nederland op 25 maart aanstaande. Lees hierover meer

Naar boven

 

Gezocht: Beleidsadviseur Sociaal en Arbeid

Werken in de binnenvaart is werken in vrijheid. Met een klein team heb je één doel, het schip en zijn lading veilig op bestemming brengen. Het werk heeft bijzondere kenmerken, de werkplek beweegt zich door Europa en de ambities van de sector vragen om voortdurende her-, om- en bijscholing. Een leven lang leren, ontwikkelen en duurzaam kunnen werken betekenen zekerheid op inkomen.

Wil jij je kennis gebruiken en je inzetten om het werken in de binnenvaart nog aantrekkelijker te maken? Zie jij een uitdaging in het nationaal en internationaal meepraten en vervolgens uitdragen van beleidsadviezen in het sociale domein? Weet jij met ondernemers in de binnenvaart, de leden, de vertaalslag te maken van en naar de praktijk?
Dan zijn wij naar jou op zoek als Beleidsadviseur Sociaal en Arbeid!

Het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer staan aan de vooravond van een fusie met elkaar tot één krachtige binnenvaartbrancheorganisatie: Koninklijke Binnenvaart Nederland. We kijken uit om samen met jou onder deze nieuwe naam met een nog grotere en krachtigere organisatie de belangen van de binnenvaart efficiënt te kunnen behartigen.

Wil je meer weten over deze mooie functie? Of ken jij iemand die geschikt is voor deze functie? Kijk voor meer informatie op onze website. Of laat jouw CV en motivatie achter via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 

Project Competing

Met de komst van de nieuwe Richtlijn 2397; erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart stond het onderwijs voor een grote uitdaging. Europa breed werd competentiegericht onderwijs ingevoerd. Ook praktijkexamens, je moet in de praktijk laten zien dat je het kunt, zijn onderdeel van de nieuwe regels.

De onderwijsinstellingen hebben samen met de sector de handen in één geslagen en zijn Europa breed in het project Competing samen gaan werken. Doel was de introductie van competentiegericht, toekomstbestendig onderwijs en training voor bemanningsleden overal in de Europese Unie. Binnen Competing ontwikkelden we lesplannen en lesmateriaal, evenals een kwaliteitsmanagementsysteem.

Het project Competing zit in de slotfase. Maar de sector ontwikkelt zich verder. Nieuwe technieken en nieuwe eisen komen op onze sector af. Als CBRB en BLN-Schuttevaer ondersteunen we dan ook van harte het voorstel om de door ontwikkeling samen op te pakken in een ‘nieuw’ project Competing 2.0.

De richtlijn erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart (Richtlijn (EU) 2017/2397) zorgt ervoor dat in heel Europa de opleidingen en examens voor matroos en schipper aan dezelfde minimale eisen voldoen. Een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Oostenrijk die geslaagd is voor het examen heeft dan dezelfde vaardigheden (competenties) als een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Slowakije. Deze Europese Richtlijn is in 2017 vastgesteld en ging op 18 januari 2022 in.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Ontwerp van de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen ES-TRIN 2023

Om het hoge veiligheidsniveau in de binnenvaart te waarborgen en technologische ontwikkelingen te volgen wordt de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN) regelmatig herzien.
 
In de ontwerptekst voor ES-TRIN 2023 zijn de verschillende wijzigingen opgenomen zoals vervat in het door de werkgroep CESNI/PT aangenomen is.. Deze wijzigingen betreffen met name de volgende gebieden:
  • Brandstoffen met een laag vlampunt en brandstofcellen,
  • Reddingsvesten,
  • Uitlaatgasnabehandelingssystemen,
  • Het verzamelen van afvalwater,
  • Vast ingebouwde brandblusinstallaties ter bescherming van objecten,
  • Pleziervaartuigen,
  • Elektrische aandrijfmotoren achter het achterpiekschot,
  • Reparatie van motoren die reeds in gebruik zijn,
  • Overzakbare stuurhuizen,
  • Navigatieradarinstallaties en bochtaanwijzers,
  • Actualisering van de verwijzingen naar ES-RIS 2023/1,
  • Bijzondere ankers met verminderde massa en enkele redactionele correcties.
Het CESNI comité zal dit najaar een besluit nemen. Klik hiervoor ES-TRIN 2023.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Communiceren en veilig werken

Veilig werken willen we allemaal. Toch sluipen er tijdens het werk, onveilige gewoontes in, veranderen regels en hebben we soms nieuwe (talen) kennis nodig. Ook uit het onderzoek naar de menselijke factoren bij incidenten komt naar voren dat communicatie of eigenlijk problemen met communicatie een belangrijke rol spelen.

De binnenvaart is een internationale wereld. Een goede talenkennis maakt communicatie makkelijker. Elkaar begrijpen is essentieel voor veilig werken. Ook externe communicatie, bijvoorbeeld via de marifoon wordt beter als nautische uitdrukkingen in meerdere talen worden gekend. Om bemanningsleden te helpen om werkafspraken te maken en elkaar op nautisch vlak te begrijpen is door en in opdracht van CESNI de app LE SINCP ontwikkeld. 
Wilt u meer weten over instrumenten voor veilig werken? Neem dan een kijkje op onze website.
 

Studio Schuttevaer:
‘Ook schipper moet leven lang leren’

Onderzoekbureau Intergo publiceerde recent drie rapporten over de belangrijkste oorzaken van aanvaringen in de binnenvaart. In Studio Schuttevaer van vrijdag 11 maart bespraken Frouwke Klootwijk (IVR) en Maurits van der Linde (veiligheidsadviseur CBRB/BLN) de drie rapporten en de uitkomsten.

Bekijk hieronder de video van Studio Schuttevaer:
 

Einde van de gedoogperiode en aanwijzing inzake de meldplicht voor samenstellen - Elektronische meldplicht

Schepen, samenstellen en bijzondere transporten die overeenkomstig artikel 12.01, eerste lid, van het RPR meldplichtig zijn, moeten zich sinds 1 december 2021 elektronisch melden.

Tegelijkertijd heeft de CCR besloten om bij de inwerkingtreding van de elektronische meldplicht een gedoogperiode van drie maanden in te voeren, waarin bij overtredingen in met redenen omklede gevallen van vervolging kan worden afgezien. Er wordt op gewezen dat deze gedoogperiode na 28 februari 2022 is verstreken.

Lees hier het gehele persbericht van de CCR over dit onderwerp.
 

Een veilige logistieke keten - 30 maart 2022

Benieuwd wat u kunt doen om de digitale veiligheid binnen de (haven)logistieke keten te verbeteren? Portbase en RPPC organiseren op 30 maart 2022 de Port Call: ‘Een veilige logistieke keten: u maakt het verschil!’.
 

Tijdens deze Port Call neemt de Zeehavenpolitie u mee in de ontwikkelingen in de haven. Waarom is uw data een doelwit voor criminelen en wat doen criminelen met de data die zij onderscheppen? Portbase vertelt over de acties die zij ondernemen in het programma ‘Samen veilig data delen’ en hoe u hierin het verschil maakt. Daarna laten we ons inspireren door de praktijk: wat doen ondernemers zoals Olof-MTT op het gebied van digitale veiligheid? En welke tips heeft Kuehne + Nagel voor u?
 
Kom naar de Port call op woensdag 30 maart 2022, discussieer en lunch mee. Liever online volgen? Dat kan ook! Aanmelden kan via de website van RPPC.
 

SVA-Congres 24 mei 2022 - Duurzaam transport in juridisch perspectief

Recente ontwikkelingen zijn aanleiding om het SVA-congres te organiseren rondom het thema Duurzaamheid in transport vanuit juridisch perspectief. Zo is het aandeel van de transportsector in de emissie van broeikasgassen bedraagt naar schatting 25%. Om dit aandeel omlaag te krijgen, zijn maatregelen van technische aard nodig. Denk aan andere energiebronnen en een efficiënter gebruik van vervoermiddelen. Hoe werken deze maatregelen door in contracten en wetgeving?

Tijdens het congres houdt professor mr. Gerrit van der Veen de keynote-speech. Hij is hoogleraar milieurecht aan de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Prof. mr. Van der Veen besteedt aandacht aan recente jurisprudentie, waarin bedrijven worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor vermindering van CO2-uitstoot. Vervolgens zijn er workshops over diverse onderwerpen binnen het thema, maar ook over CMR-aansprakelijkheid.

Het SVA-congres zal plaatsvinden op dinsdag 24 mei 2022 in het Postillion Hotel & Convention Centre WTC in Rotterdam. Klik hier om u in te schrijven.

Kortingscode voor leden
Stichting Vervoeradres biedt de leden van het CBRB korting op de toegangsprijs van dit congres. De toegangsprijs bedraagt €275,-, met de toegangscode: SVA75 krijgen uw leden een korting van €45,-. De prijs is dan €230,- (inclusief walking dinner).
Voor meer informatie over dit congres kunt u kijken op de website van SVA
 

AGENDA

  • 22 en 23 maart - CDNI/G
  • 30 maart - Port Call: ‘Een veilige logistieke keten: u maakt het verschil!’.
  • 21 april - Multimodaal Transport Expo 2022 in Breda
  • 22 april - CTGG-dag 2022 in Leiden
  • 17 mei - IWT-Platform Secretaris Day
  • 17 t/m 19 mei - Maritime Industry 2022 in Gorinchem
  • 24 mei - SVA-congres 2022 in Rotterdam

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*