24 februari 2022 - CBRB nieuwsbrief Nr. 8

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Wat wilt u nog weten over de beoogde fusie tussen CBRB en BLN?
  2. Aanmelden voor BALV op 11 maart 2022
  3. Belangrijke stap in de implementatie van Richtlijn (EU) 2017/2397
  4. CESNI werkt verder aan het moderniseren van de bemanningsregeling
  5. Slimme walstroomkasten voor binnenvaart, riviercruises en superjachten
  6. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Wat wilt u nog weten over de beoogde fusie tussen CBRB en BLN?

De eerste stap is gezet richting Koninklijke Binnenvaart Nederland. De leden van de Christelijke Bond voor Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) hebben afgelopen vrijdag met 94,4% van de stemmen groen licht gegeven voor een wijziging van de statuten van het CBOB, om als ledengroep tot toe te treden tot de beoogde fusievereniging.

Stel u vraag
Tijdens de BALV van CBOB werden nog vragen beantwoord over de fusie. Die ruimte is er ook tijdens de vergaderingen van CBRB en BLN op 11 maart. Maar heeft u nu al vragen? Of zijn er onduidelijkheden? Wilt u ons nog iets meegeven? Laat het ons alstublieft weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij horen graag wat u van de voorgenomen fusie vindt of nog wilt weten.

Deze vraag stelden wij ook aan enkele stakeholders en leden van CBRB en BLN. In de tweede video roept Steven Lak van evofenedex op om over onze eigen schaduw heen te stappen, laat Tonny van Strien van Dirigo weten dat één binnenvaartbrancheorganisatie onmisbaar is, vindt Heiko Evink van Eurokor Barging dat we met één mond moeten spreken en kijkt John Vierhouten van Vakantieschip Prins Willem-Alexander uit naar de samenwerking tussen CBRB en BLN als één organisatie.
De tweede video waarin wij leden van het CBRB en BLN, maar ook stakeholders, vroegen: wat vindt u van de voorgenomen fusie?

Aanmelden voor BALV op 11 maart 2022

Alleen voor leden
Op vrijdag 11 maart 2022 van 15:30 tot 17:30 staat de Bijzondere Algemene Ledenvergadering (BALV) gepland. Tijdens deze BALV wordt het voorstel tot fusie met BLN-Schuttevaer tot Koninklijke Binnenvaart Nederland aan de stemgerechtigde leden ter stemming en besluitvorming voorgelegd.

Op 11 maart is de stem van de leden belangrijk. Wij willen graag van zoveel mogelijk leden weten wat ze van de voorgenomen fusie vinden. Ook beantwoorden wij graag alle vragen die u heeft over de fusie tijdens de BALV. Wij roepen dan ook alle leden op om aanwezig te zijn op 11 maart, dit kan op locatie maar ook digitaal. Klik hier om u aan te melden.

Het CBRB vindt het belangrijk veel leden te zien (op locatie of digitaal) tijdens dit speciale moment in de geschiedenis van het CBRB. Uw stem telt! Vergeet daarom niet u aan te melden!

Mocht u vragen hebben over deze BALV of de fusie, dan kunt u die stellen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Belangrijke stap in de implementatie van Richtlijn (EU) 2017/2397

In januari 2022 zijn Europa breed dezelfde beroepskwalificaties in gegaan. Werken door de Europese Unie heen wordt makkelijker en met de zekerheid van gekwalificeerde werknemers wordt de scheepvaart veiliger. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was nog niet klaar met de implementatie. Deze week is een belangrijke stap gezet voor de invoering van de Richtlijn.

Door de wijziging van de Binnenvaartregeling worden de nieuwe kwalificatie-eisen ingevoerd. Op basis van de wijziging van de regeling kan het EU-kwalificatiecertificaat schipper worden uitgegeven. Voor de overige certificaten is dit nog niet mogelijk. Hiervoor wordt een competentieverklaring verstrekt, op basis waarvan bij volledige implementatie van de richtlijn een certificaat kan worden aangevraagd. Voorts is het tot 1 mei a.s. mogelijk op het EU-kwalificatiecertificaat schipper te verkrijgen, zonder het overgangsexamen bij het CBR te moeten afleggen. De Binnenvaartregeling is aangepast om een wettelijke basis te leggen onder de uitgifte van certificaten en medische keuringen. Op 22 februari zijn in de Staatscourant de aanpassingen van de Binnenvaartregeling gepubliceerd. Met deze stap wordt een belangrijke stap van de implementatie gerealiseerd.  

Is het u zelf of een werknemer door organisatorische redenen net niet gelukt om een opleidingstraject voor 18 januari af te ronden, dan kan dit nu alsnog volgens de bekende regels tot 1 mei 2022. Na 1 mei zult u aan de eisen van het overgangsexamen moeten voldoen. Klik hier voor meer informatie op de website van het CBR. 

De richtlijn erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart (Richtlijn (EU) 2017/2397) zorgt ervoor dat in heel Europa de opleidingen en examens voor matroos en schipper aan dezelfde minimale eisen voldoen. Een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Oostenrijk die geslaagd is voor het examen heeft dan dezelfde vaardigheden (competenties) als een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Slowakije. Deze Europese Richtlijn is in 2017 vastgesteld en gaat januari 2022 in.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

CESNI werkt verder aan het moderniseren van de bemanningsregeling

We vinden het belangrijk dat er een nieuwe bemanningsregeling komt, onder Europese wetgeving. Een regeling die flexibiliteit biedt voor rederijen en particulieren. We doen dan ook mee in de Europese werkgroep CESNI/QP/crew.

Deze maand stonden er twee belangrijke onderwerpen op de agenda. In het ochtenddeel van de vergadering zijn we langs twee belangrijke ontwikkelingen gelopen:
 
  1. Vernieuwen van de CCR definities van automatiseringsniveaus
    In de CCR wordt gewerkt aan het vernieuwen van de definities van de niveaus van automatisering met de focus op navigeren/varen. De definities helpen ons bij communiceren en discussiëren over (semi) autonoom varen. Ook zouden we met goede en gedeelde definities ook een basis leggen om mee te werken in regelingen.
  2. Het onderzoek de sociale dimensie van automatisering en digitalisering in transport
    Het tweede onderwerp was een onderzoek dat is gedaan in de transport sector naar de sociale dimensie van automatisering en digitalisering. In de vergadering is gekeken welke aanbevelingen het meest relevant zijn voor de binnenvaart. De deelnemers kozen net als sociale partners in januari voor training en scholing. Het onderzoeksrapport is terug te vinden op de website van de EU.
In het middagdeel stond het webinar van 14 december centraal. In dit webinar is door deelnemers vanuit heel Europa meegedacht en gesproken over de nieuw te ontwikkelen bemanningsregeling. De input van het webinar is verbonden aan de routekaart naar een nieuwe Europese bemanningsregeling.

Tot slot is een eerste voorzet voor de toekomstige tabellen besproken. Onderscheid naar vracht en passagiers, technische standaarden en kenmerken van de schepen op de assen geplaatst worden. In de volgende CESNI/QP vergadering wordt over deze opzet/aanpak verder gesproken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Slimme walstroomkasten voor binnenvaart, riviercruises en superjachten

De afgelopen maanden is er hard gewerkt om de walstroomkasten binnen de ring A10 van Amsterdam te vervangen voor nieuwe. Port of Amsterdam informeert u graag over de stand van zaken en hoe de nieuwe kasten werken.

Stand van zaken
Op dit moment zijn er al 20 kasten vervangen door nieuwe kasten. De rest volgt de komende weken en de planning is dat eind april alle kasten voor de binnenvaart zijn vervangen. Met de walstroomkasten voor de riviercruises en de superjachten verwachten we eind dit jaar klaar te zijn.
De kasten op de volgende locaties zijn al vervangen:
  • Veemkade
  • Javakade
  • Sumatrakade
  • Surinamekade
  • IJplein
De kasten op de volgende locaties zullen in de komende maanden worden vervangen:
  • Buiksloterweg
  • Danzigerkade
  • Haparandadam
  • Minervahavenweg
  • Mercuriushaven
  • Westhavenweg
  • Van Diemenkade

Nieuwe instructie walstroomkasten
Om uw schip aan te sluiten op de walstroom maakt u gebruik van Walstroom.eu. Voor de oude kasten geldt nog dat dit via Connect4shore gaat.

De nieuwe instructie vindt u op de website van Port of Amsterdam voor desktop en voor mobiel. Tip, sla dit bestand op zodat u het makkelijk kunt terugvinden. Binnenkort volgen er ook stickers op de kast met een QR code zodat u de instructie gelijk bij de hand heeft.
 
Waar kunt u terecht met vragen?
Mocht u er niet uitkomen of meer informatie willen dan kunt u hiervoor terecht bij Walstroom.eu. U kunt ook een bericht sturen via de walstroom.eu app of bellen via het nummer 0900 1492 met een Nederlands nummer. Belt u met een buitenlands telefoonnummer dan belt u + 31 88 1707 703.

Laatste nieuws
Wilt u het laatste nieuws van Port of Amsterdam, klik hier voor de laatste nieuwsbrief.

Naar boven

 

AGENDA

  • 25 februari - CASS overleg sociale zekerheid
  • 11 maart - Bijzondere Algemene Ledenvergadering van het CBRB
  • 17 maart - Voorjaarsvergadering Ledengroep Personenvervoer

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnemnvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*