Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. |
|
|
|
|
|
|
Op 14 juli presenteerde Frans Timmermans de plannen van de Europese Commissie om te komen tot 55% lagere uitstoot van broeikasgassen in 2030 en een klimaatneutraal continent in 2050. In dit artikel in een eerdere CBRB-nieuwsbrief informeerden we u over dit Fit for 55 programma. Alle burgers en bedrijven krijgen te maken met de gevolgen van de ambitieuze plannen. ABN AMRO heeft onlangs een masterclass georganiseerd en het Fitfor55 programma in begrijpelijk taal samengevat. Deze masterclass geeft een overzicht van de voorgestelde maatregelen, inzicht in de werking van instrumenten en een eerste analyse van de belangrijkste kansen, risico's en obstakels richting uitvoering. De masterclass kunt u in zijn geheel hier terugkijken. Ook is de informatie verdeeld in 11 handzame hoofdstukken. U kunt deze hier terugkijken. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Naar boven
|
|
Aanvullend kader riviercruiseschepen GGD / RIVM: Engelse versie nu ook beschikbaar
Onlangs hebben wij u geïnformeerd over het “herziene aanvullend kader riviercruiseschepen GGD / RIVM”, dat een herziene versie was van het aanvullend kader dat in de zomer van 2020 was opgesteld.
Inmiddels hebben de eerste scheepsbezoeken plaatsgevonden. De feedback die wij vanuit RIVM vernomen hebben is, dat er veel goede inzet wordt getoond aan boord van de schepen, maar dat men niet altijd goed op de hoogte is van de regels uit het aanvullend kader. RIVM adviseert daarom, ervoor te zorgen dat het aanvullend kader aan boord ook bekend is, naast het plan van de rederij zelf. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Naar boven
|
|
Fiscale stimuleringsregeling voor walstroom voor de scheepvaart
Per 1 oktober laag tarief energiebelasting en geen ODE op walstroom |
|
Eén van de onderwerpen in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens betreft een fiscale stimuleringsregeling voor walstroom. Na de nodige lobby is de afgesproken stimulans voor walstroom in het Belastingplan opgenomen. Nadat de Europese Raad van Ministers heeft ingestemd met het verzoek van Nederland om walstroom fiscaal te stimuleren, zal op 1 oktober 2021 de belastingkorting op walstroom inwerking treden. Met deze maatregel wordt walstroom aantrekkelijker. Het doel is een verbetering van de luchtkwaliteit en reductie van emissies door schepen die afgemeerd aan de kade liggen in havens. |
|
|
Minister Hoekstra heeft het betreffende besluit inzake het Belastingplan 2021 in het Staatsblad geplaatst. Met dit besluit wordt een belastingverlaging voor walstroominstallaties gerealiseerd. Concreet betekent dit dat voor walstroom 0,0005 euro per kWh aan energiebelasting moet worden betaald. Dit is het minimumtarief aan energiebelasting, dat is toegestaan onder de EU-Richtlijn Energiebelasting. Ook is er geen Opslag Duurzame Energie (ODE) over walstroom verschuldigd. De Europese goedkeuring is afgegeven voor zes jaar en loopt af op 30 juni 2027. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Naar boven
|
|
Het eigen pensioen checken
Begin augustus verstuurt het pensioenfonds Rijn en Binnenvaart weer de UPO’s. UPO staat voor Uniform PensioenOverzicht. Dit overzicht ontvangt iedere werknemer elk jaar. In dit overzicht kan de medewerker zien wat er aan pensioen is opgebouwd en wat hij of zij mogelijk opbouwt als hij/zij tot aan de pensionering blijft varen. Meer informatie over de UPO kunt u of uw medewerker vinden op de site van het pensioenfonds. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Naar boven
|
|
Subsidieregeling praktijkleren schooljaar 2020-2021
Heeft u afgelopen schooljaar een leerling BBL-Matroos of BBL-Schipper aan boord gehad? Dan kunt u een beroep doen op de Subsidieregeling praktijkleren van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (www.rvo.nl). De subsidie is een tegemoetkoming voor de kosten die een werkgever heeft gemaakt voor de begeleiding van een leerling, deelnemer of student. Met de Subsidieregeling praktijkleren stimuleert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkgevers om praktijkleerplaatsen en werkleerplaatsen aan te bieden. Dankzij de regeling kunnen leerlingen, deelnemers, studenten of werknemers die een beroepsopleiding volgen, zich beter voorbereiden op de arbeidsmarkt. Werkgevers beschikken hierdoor over beter opgeleid personeel. In de binnenvaartbranche is dit van toepassing voor werkgevers die BBL-leerlingen (matroos of schipper) in dienst gehad hebben.
Aanvragen
Voor het school-, studiejaar 2020/2021 kunt u een aanvraag indienen; deadline tot 16 september 2021 17.00 uur. Dit kan direct na afloop van de begeleiding. Voor de aanvraag gebruikt u gegevens die al in uw bezit zijn zoals de (praktijkleer-) overeenkomst.
- Via deze link kunt u meer informatie en tips vinden én de subsidie aanvragen.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Naar boven
|
|
BICS Enquête
Het BICS-team is continu bezig met het verbeteren en doorontwikkelen van BICS. Het is hierbij belangrijk dat zij ook vanuit de sector en de BICS-gebruikers goede feedback krijgen. Graag verzoeken wij u daarom vriendelijk en vrijblijvend om de onderstaande enquête met betrekking tot BICS in te vullen.
Het invullen van deze enquête zal niet langer dan 10 minuten van uw tijd in beslag nemen. Bij voorbaat dank voor het invullen! |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bureau Telematica Binnenvaart
Naar boven
|
|
Gezocht: Schrijvers voor examenvragen!
Het CBR-CCV zoekt nieuwe schrijvers voor examenvragen, die voor het volwassenenonderwijs binnenvaart gebruikt gaan worden. In het kader van de nieuwe beroepskwalificaties (EU Richtlijn 2017/2397) zijn er per januari 2022 nieuwe examenvragen nodig. Het CBR zoekt vragenschrijvers die voor de binnenvaartexamens items kunnen ontwikkelen. De onderwerpen waar nieuwe items voor geschreven moeten worden zijn:
- Ladingbehandeling, stuwen en passagiersvervoer
- Scheepswerktuigkunde, elektriciteit, elektronica, meet- en regelkunde
- Onderhoud en reparatie
- Communicatie
- Gezondheid, veiligheid, passagiersrechten en milieubescherming
Het betreft een freelance-opdracht. Het maakt niet uit of je een baan hebt aan de wal of schipper bent. Kennis van én een hart voor de binnenvaart is het belangrijkste. Beschik je over schrijftalent? Ben je bekend met (enkele van) de bovenstaande onderwerpen en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Dan komt het CBR graag met je in contact. Uiteraard krijg je vanuit het productmanagent-team alle uitleg en begeleiding om goede items te schrijven. Tevens biedt het CBR een passende vergoeding. Ben jij de CBR-itemauteur Binnenvaart in spe? Stuur een mail met je motivatie, expertise en CV naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Een selectieprocedure zal onderdeel zijn van het sollicitatieproces. CBR, divisie CCV, neemt in Nederland de binnenvaart praktijk- en theorie-examens af in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarbij wordt het CBR ondersteund door freelance medewerkers uit de binnenvaartbranche. |
|
Haven Rotterdam veert op na coronadip
Haven kan wezenlijke bijdrage leveren aan Nederlandse CO2-reductie en welvaart
In de eerste zes maanden van 2021 bedroeg de overslag in de haven van Rotterdam 231,6 miljoen ton, een groei van 5,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks deze toename is het overslagvolume nog niet hersteld van de coronadip van vorig jaar. In het eerste halfjaar was er vooral meer aan- en afvoer van ijzererts, kolen en containers. De financiële resultaten van het Havenbedrijf waren goed.
|
|
|
Port of Rotterdam half year report 2021 |
|
Kernpunten eerste halfjaar
- Totale overslag: 231,6 miljoen ton (+5,8%).
- Forse toename in overslag van ijzererts (+34,4%), kolen (+35,8%), breakbulk (+10,1%) en containers (+8,7% in TEU); daling overslag van agribulk (-8,9%) en LNG (-4,7%).
- Succesvolle afhandeling post-Suez stremming zeevaart.
- Concrete stappen voorwaarts in energietransitie, onder andere dankzij financiële steun (SDE++) voor bedrijven die CO2 willen afvangen en opslaan via Porthos, en extra productiecapaciteit biodiesel.
- Toename omzet Havenbedrijf met 7,5% tot € 387,6 miljoen, bedrijfsresultaat 16,4% hoger naar € 174,9 miljoen.
Lees verder... |
|
|
|
|