Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 



22 juli 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 29

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Wordt Nederland opnieuw hoog risico gebied voor Duitsland?
  2. Update FAQ over toepassing ES-TRIN en NRMM verordening
  3. Cybercriminaliteit - Wees geen laaghangend fruit!
  4. Competing werkt door aan de Europese beroepskwalificaties
  5. Project Grensmaas bewijst z’n waarde
  6. Volop kansen voor Riviercruisesector Drechtsteden
  7. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Wordt Nederland opnieuw hoog risico gebied voor Duitsland?

Wekelijks stelt het Robert Koch Instituut (de Duitse RIVM) de landen vast die een hoog risico gebied vormen. In Nederland lopen de besmettingscijfers de afgelopen twee weken op en zodanig dat we volgens de definities van het RKI weer hoog risico gebied zijn.

Wij verwachten dan ook dat Nederland komend weekeind opnieuw in de lijst van hoog risico gebieden wordt opgenomen. Dit betekent dat de regels om van Nederland naar Duitsland te reizen dan ook weer voor transport/bemanning gaan gelden. Een overzicht van deze regels en verwijzingen naar handige websites zijn terug te vinden in het Corona dossier.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Update FAQ over toepassing ES-TRIN en NRMM verordening

CESNI heeft samen met partners uit de binnenvaartsector en Euromot een FAQ-document opgesteld om iedereen in de binnenvaart te helpen de eisen te begrijpen en te interpreteren die gelden voor motoren in het licht van ES-TRIN en de vereisten van Verordening (EU) 2016/1628 (beter bekend als NRMM-verordening). Onlangs is dit FAQ-document geactualiseerd, u kun het hier vinden.

In het geactualiseerde FAQ-document is bijvoorbeeld vraag 6 (“Onder  welke  voorwaarden  mogen  overgangsmotoren  op  binnenschepen  worden gemonteerd?”) aangepast. Het antwoord op deze vraag is bijgewerkt om rekening te houden met Verordening  (EU) 2020/1040 en met Verordening (EU) 2021/1068 die de overgangsperiode heeft aangepast in verband met de gevolgen van de COVID‐19‐crisis.  Zie hierover dit artikel in de vorige CBRB-nieuwsbrief.

Schematisch weergegeven:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Cybercriminaliteit - Wees geen laaghangend fruit!


Preventie, detectie, respons en herstel.

Nederland Distributieland (NDL) organiseerde recent een webinar over Cyber Security:

De digitale revolutie verandert onze manier van werken en ondernemen. Ze maakt onze wereld groter, maar ook kleiner. Met alle kansen van dien, maar ook met nieuwe risico’s. Risico’s die ons geld kunnen kosten. Cybercriminelen zijn op dit moment actiever dan ooit en daarom ging Jelle de Rooij van NDL/HIDC met cyber security specialisten, Geert-Jan Krol van Crowe Peak, Evelien Bras van stichting FERM en Cor Stolk van Secure Logistics, in gesprek.

Belangrijkste conclusies uit het webinar zijn:

  • Cybersecurity is niet alleen IT maar chef sache;
  • Breng je risico’s in kaart en bereid je voor. Maak een plan en oefen deze ook;
  • Je bent een schakel in een keten, bevraag ook je partners op dit onderwerp.

Handige links en meer informatie:
Nieuwsuur: Zo voert de digitale maffia een hack-aanval uit (17 juli 2021)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 
 

Competing werkt door aan de Europese beroepskwalificaties

Competing nieuwsbrief van juli Binnen Europa werken we in het project Competing samen aan de introductie van competentiegericht, toekomstbestendig onderwijs en training voor bemanningsleden (Richtlijn (EU) 2017/2397) overal in de Europese Unie.

Duurzame oplossingen, automatisering, digitalisering en communicatie maken deel uit van de onderwijs- en opleidingsprogramma's. Binnen Competing ontwikkelen we lesplannen en lesmateriaal, evenals een kwaliteitsmanagementsysteem voor de opleiders.
In de Competing nieuwsbrief van juli kun je meer lezen over de laatste ontwikkelingen van INeS; het Inland Navigation eLearning System, Competing 2.0; dit project na invoering van de richtlijn en Covid.

-De Richtlijn erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart -Richtlijn (EU) 2017/2397- zorgt ervoor dat in heel Europa de opleidingen en examens voor matroos en schipper aan dezelfde minimale eisen voldoen. Een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Oostenrijk die geslaagd is voor het examen heeft dan dezelfde vaardigheden (competenties) als een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Slowakije. Deze Europese Richtlijn is in 2017 vastgesteld. In de jaren daarna is er gewerkt aan de standaarden, de daadwerkelijke inhoud van de examens. Deze zijn te vinden in het ES-QIN-
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Project Grensmaas bewijst z’n waarde

Uit de Nieuwsbrief Consortium Grensmaas juli 2021
Het was de eerste echte serieuze test van het project Grensmaas na de dagenlang aanhoudende regenval midden juli. En de test slaagde glansrijk. Terwijl er zich in de regio Heerlen en Valkenburg ramptaferelen afspeelden, bleven problemen op de oevers van de Maas tussen Maastricht en Roosteren uit.

Consortium Grensmaas heeft de rivier van 2008 tot 2017 een oppervlakte van 350 hectare extra ruimte gegeven. Voldoende om 3150 kuub te kunnen pareren. De ongekende hoeveelheden regenwater had een afvoerpiek van 3650 kuub. Zonder die rivierverruiming waren plaatsen als Itteren, Borgharen, Grevenbicht, Geulle, Illikhoven en Visserweert weer nat gegaan.
 

Weggevaagd

Consortium Grensmaas kreeg uit bestuurderskringen veel complimenten voor de uitvoering. Dijkgraaf Patrick van der Broeck van Waterschap Limburg en burgemeester Hans Verheijen van Sittard-Geleen wezen op de grote waarde van het project Grensmaas.

Maar ook de inwoners lieten zich niet onbetuigd. Vele tientallen spontane reacties met dankwoorden kwamen bij het Consortium binnen. Vanuit Schipperskerk, Itteren, Borgharen, Maasband en Visserweert. Inwoner John Mofers van Visserweert benadrukte dat de schade niet te overzien was geweest, zonder de nevengeul die het Consortium langs het dorp heeft aangelegd. Mofers: “Dan waren we volledig weggevaagd. We zijn het Consortium dank verschuldigd.”

De foto’s in de nieuwsbrief zijn van Consortium Grensmaas, M. Manders en Flying Eye.

Kantje boord

Toch was het op sommige plekken kantje boord. De stad Maastricht blijkt uiterst kwetsbaar en kroop door het oog van de naald. Volgens burgemeester Annemarie Penn-te Strake restte er nog maar twee centimeter ruimte en dan was de watermassa de stad in gestroomd.

Net als in 1993 en 1995 concluderen lokale, provinciale en landelijke bestuurders dat er nu snel maatregelen moeten worden genomen, om de resterende zwakke plekken in de hoogwaterbescherming aan te pakken.
 

Naweeën

Het extreme hoogwater zorgt inmiddels voor naweeën.

Zo is een gasleiding in de Maas bij Meers door erosie bloot komen te liggen. Tussen Maasband en Urmond is er extra onderhoud nodig aan een naftaleiding. Er is overigens geen reden voor ongerustheid. Rijkswaterstaat, Consortium Grensmaas en leidingbeheerder Air Liquide gaan snel aan de slag om de leidingen weer op orde te krijgen.

Ook wordt de komende dagen schade aan bestortingen geïnventariseerd.

Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zijn inmiddels bezig met een inventarisatie van de situatie in de natuurgebieden langs de rivier. Daar is een grote schoonmaakactie noodzakelijk, die door de beide natuurbeheerders wordt gecoördineerd. Consortium Grensmaas ondersteunt die actie door materieel ter beschikking te stellen.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot het project Grensmaas

Naar boven

 

Volop kansen voor Riviercruisesector Drechtsteden

BLOC rondt het onderzoek naar de kansen voor de riviercruisesector in de Drechtsteden en Waterdriehoek af. Op 17 september wordt het rapport gepresenteerd aan bestuurders van gemeenten en bedrijven. De koppeling tussen de riviercruisesector, de inzet op personenvervoer over water en het verduurzamen van de nautische en toeristische infrastructuur biedt de meeste kansen voor de regio.
Lees verder op: economicdevelopmentboard.nl

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.