12 mei 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 19

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. COVID-19 en passagiersvaart
  2. Terugblik derde editie van Coffee & Connect
  3. Binnenvaart zet koers naar minder fragmentatie
  4. Nieuwe ontwikkelingen Port of Amsterdam
  5. 21 juni 2021: EBU Inland Waterway Transport conferentie
  6. Gezond en veilig werken
  7. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

COVID-19 en passagiersvaart

Nu de samenleving stap voor stap wordt geopend en meer zaken mogelijk zijn, wordt de veelzijdigheid van de passagiersvaart in de COVID-19 maatregelen benadrukt.

Zeilen wordt bijvoorbeeld gezien als buitensport en daarbij is e.e.a. weer mogelijk. Veerdiensten als onderdeel van Openbaar Vervoer zijn daarentegen nooit gestopt met varen. Daarbij is het ook voor deze scheepscategorieën overigens nog niet toegestaan om al varend horeca aan te bieden.

Voor het overige personenvervoer, hieronder vallen het merendeel van onze leden, geldt dat zij gelijk oplopen met de openstelling van de culturele instellingen. De opening van de passagiersvaartsector wordt voorzien bij stap 3 in het openingsplan van de overheid. De datum waarop de derde stap gezet kan worden is helaas doorgeschoven van 26 mei naar 9 juni.

Samen met VNO-NCW/MKB Nederland en andere betrokken partijen zetten we ons in om de steunmaatregelen verder verlengd te krijgen. Dit is hard nodig nu het weer open kunnen gaan steeds langer op zich laat wachten.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Lotte Janssen - Verschoor

Naar boven

 

Terugblik derde editie van Coffee & Connect

Voor leden van de Ledengroep Personenvervoer en niet-leden
Op dinsdag 4 mei van 9.00 tot 10.00 uur vond de derde editie van ‘Coffee & Connect’ voor leden en niet-leden plaats. In een informele setting zijn ervaringen gedeeld over de uitdagingen waar u als ondernemer voor staat. COVID-19 is nog altijd de bepalende factor. Hieronder delen we in het kort een aantal besproken punten.

Openingsplan van de overheid


Met het openingsplan opent het kabinet stap voor stap de samenleving. Bij elke stap verdwijnen er coronamaatregelen. Hoe snel het gaat hangt af van het aantal corona-patiënten in de ziekenhuizen. Eind april hebben CBRB-leden de analyse van het Openingsplan voor de passagiersvaartsector van het ministerie IenW ontvangen. Onder voorbehoud en onder voorwaarden zal de passagiersvaartsector op 26 mei a.s. weer kunnen varen.


COVID-19 richtlijn voor de passagiersvaartsector


Een protocol of handreiking bevat de praktische invulling van de RIVM-richtlijnen voor ondernemers, medewerkers, bezoekers en klanten in een bepaalde sector of branche. Het doel van een protocol is het verlagen van het risico tot de verspreiding van het COVID-19 virus en het verhogen van de veiligheid aan boord van schepen, voor zowel de bemanning als de gasten aan boord. Belangrijk om te weten is dat de overheid geen formele goed- of afkeuring geeft op de ingediende protocollen, maar dat de overheid deze beschouwt als een afspraak tussen de sector en/of branche en de aangesloten bedrijven en organisaties. De COVID-19 richtlijn voor de (dag)passagiersvaart zal, waar nodig, aangepast worden naar de voorwaarden.


Samen stappen zetten voor (door)ontwikkeling van de binnenvaart


Naast COVID-19 is er ook gesproken over de meerwaarde van een lidmaatschap bij een brancheorganisatie. Ondernemers moeten kunnen ondernemen. Daarom werken wij aan het verbeteren van de randvoorwaarden op alle relevante gebieden, verbinden wij mensen en organisaties en zetten wij ons voor de ontwikkeling van de binnenvaart op lokaal-, nationaal-, en internationaal niveau. De algemene belangen voor de binnenvaart wordt via een breed netwerk en via verschillende samenwerkingsverbanden behartigd.

Inzet van CBRB Ledengroep Personenvervoer


De ledengroep Personenvervoer houdt zich bezig met alle onderwerpen en aandachtsgebieden die relevant zijn voor het personenvervoer over de binnenwateren. Het CBRB voert hiertoe overleg met internationale, nationale en lokale overheden en met overige betrokken instanties.
Naast COVID-19 wordt er aandacht besteed aan de lopende ‘dossiers’ zoals bijvoorbeeld:
  • Vaarbewijzen open rondvaartboten en boten van het Amsterdamse grachtentype;
  • Veiligheid van riviercruiseschepen in het Scheldegebied;
  • Exploitatievergunningen Havenwater Amsterdam;
  • Tijdelijke uitzondering voor elektrisch aangedreven rondvaartboten.

Dit is slechts een kleine greep uit de vele onderwerpen die voor de Ledengroep Personenvervoer van belang is en waar we aandacht aan besteden. Het CBRB zet zich in voor een werkbare en fantastisch mooie tak in de binnenvaart: ‘personenvervoer over water.’


Kennismaking niet-leden


Namens Verenigde Rederijen Amsterdam (VRA) is laatst het verzoek gedaan om mee te werken aan de brief ‘Noodkreet hospitality reders’. Na overleg met het bestuur en enkele leden is besloten om deze actie niet te ondersteunen. De inhoud van de brief komt niet overeen met de belangen van de CBRB ledengroep Personenvervoer. Wel heeft VRA-voorzitter Tommy van Riet deelgenomen aan de ‘Coffee & Connect’ om nader kennis te maken en ervaringen te delen.

De branchevereniging VRA richt zich op hospitality en groepsverhuur gerichte rederijen in Amsterdam: klassieke of historische (salon) boten en (zelfstandig te varen) sloepen. De thema’s waarop VRA zich richt zijn; ligplaatsen, elektrisch/duurzaam varen, behoud historische vaartuigen, exploitatievergunningen Gemeente Amsterdam en illegaal passagiersvervoer.


Coffee & Connect editie 4

Als secretaris van de Ledengroep Personenvervoer wil ik leden en niet-leden ontmoeten en een platform bieden aan ondernemers om met elkaar kennis te maken, ervaringen te delen en dilemma’s te bespreken. Ook wordt de mogelijkheid geboden om ondernemersthema’s in te brengen en te bespreken met CBRB-leden en relaties. Dit leidt tot interessante gesprekken en mogelijke nieuwe samenwerkingsverbanden.

De volgende editie voor Coffee & Connect staat gepland op dinsdag 1 juni van 9.00 tot 10.00 uur. Wilt u deelnemen en/of iemand hiervoor uitnodigen? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. bij Lotte Janssen – Verschoor.

Naar boven

 

Binnenvaart zet koers naar minder fragmentatie

Interview Paul Goris, voorzitter CBRB

Voor het themanummer ‘Binnenvaart’ van Maritiem Nederland is onlangs onze voorzitter, Paul Goris, geïnterviewd.

In dit interview vertelt hij meer over de ontwikkelingen rondom de fusie van het CBRB en Koninklijke BLN – Schuttevaer. Door 10 scherpe vragen gaat hij dieper in op de thema’s verduurzaming, Modal Shift en digitalisering. Ook deelt hij zijn advies voor de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat voor de aankomende kabinetsperiode.
Bent u benieuwd naar zijn visie? Lees hier meer.

Naar boven

 
 

Nieuwe ontwikkelingen Port of Amsterdam

De afgelopen tijd heeft Port of Amsterdam meerdere voorzieningen voor de binnenvaart in de haven verbeterd of toegevoegd. Er zijn onder andere belangrijke stappen gemaakt op het gebied van walstroom en de ligplaatsduur in de IJhaven wordt verlengd. Het CBRB stelt u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Slimme walstroom

De komende maanden vervangt Port of Amsterdam alle bestaande walstroomkasten door slimme, groene walstroom. Dat gebeurt met alle kasten in het havengebied binnen de ring (A10) van Amsterdam.

In totaal gaat het om 55 kasten voor de binnenvaart en 16 kasten voor de riviercruises en superjachten.

Port of Amsterdam heeft als doel om eind 2021 overal binnen de ring (A10) de nieuwe walstroomkasten beschikbaar te stellen. Wij zetten de voordelen van de nieuwe walstroomkasten voor u op een rij:
  1. De walstroomkasten zijn makkelijk te bedienen; met een app van Park-line, waarin u aangeeft hoeveel vermogen u nodig heeft.
  2. Storingen kunnen sneller verholpen worden; Als er een probleem is, geven de kasten een seintje aan de monteurs. Zij zien dan meteen bij welke walstroomkast er storing is.
  3. De walstroomkasten bevorderen de vermindering van CO2-uitstoot; schepen hoeven bij de nieuwe walstroomkasten geen aggregaten te gebruiken en uit deze kasten komt ook nog eens groene stroom.
Wilt u meer weten over deze duurzame walstroomkasten? Lees dan hier het complete artikel.


Verbeterde en toegevoegde voorzieningen voor de binnenvaart

De afgelopen tijd heeft Port of Amsterdam 5 voorzieningen in de haven verbeterd of toegevoegd. Het gaat om een tweede drinkwatertappunt, extra palen voor kleinere schepen en extra bolders. Daarnaast mogen op de duwbakplekken in de Suezhaven nu ook reguliere binnenvaartschepen liggen. Lees hier meer informatie.


Verlenging ligplaatsduur IJhaven

Voortaan mogen binnenvaartschepen ook zonder bijzondere omstandigheden hun ligplaatsduur in de IJhaven verlengen. De extra ligtijd is 3 weken boven op de standaard 7 dagen, dus 4 weken in totaal. Met deze pilot wil Port of Amsterdam kijken of deze verlenging voor zowel de binnenvaart als de omwonende goed bevalt. Wilt u meer informatie over deze pilot? Lees hier meer informatie.

 

En verder...

Onlangs deed TMA Logistics een test op containerbinnenvaartschip Ms Royaal met eConowind. Lees hier hoe ze hiermee een brandstofbesparing realiseren van 10%. De gemeente Amsterdam heeft het nieuwe Strategisch Plan 2021-2025 van Port of Amsterdam goedgekeurd. In dit plan zijn de strategische keuzes voor de komende vier jaar vastgelegd. Het hoofddoel: een toonaangevende Europese zeehaven zijn die vooroploopt in de transitie naar een duurzame samenleving. Lees hier hoe ze deze doelstelling willen realiseren.

Naar boven

 

21 juni 2021: EBU Inland Waterway Transport conferentie 

Save the date! De jaarlijkse EBU Inland Waterway Transport conferentie komt er weer aan.
Tijdens deze editie praten de keynote sprekers commissaris Adina Vălean, Europarlementariër Caroline Nagtegaal en EBU-voorzitter Paul Goris u bij over de Green Deal. ‘Hoe kunnen we bijdragen aan een duurzame strategie voor een slimmere mobiliteit?’

De presentaties worden opgevolgd door een interessante paneldiscussies onder leiding van;
  • Henrik Hololei, directeur-generaal Europese Commissie DG MOVE
  • Daniel Mes, kabinetslid, uitvoerend vicevoorzitter Timmermans, Europese Commissie, DG CLIMA
  • Marian-Jean Marinescu, MEP TRAN-commissie
  • Thomas Maassen, directeur Rhenus Transport GmbH & Co. KG, Duisburg
  • Martin Staats, CEO MSG eG en President Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt
  • eV., Duisburg.a.
Het officiële programma en de registratiemogelijkheid worden binnenkort gelanceerd. COVID volente wordt deze conferentie georganiseerd als livesessie, alternatief hybride of virtueel. Komt u ook?

Naar boven

 

Gezond en veilig werken

De overheid stelt regels. In de Arbowet is vastgelegd hoe werkgevers en werknemers samenwerken aan veilig en gezond werk.
Naast deze wettelijke verplichtingen heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een campagne ontwikkeld om de lichamelijke belasting aan te pakken onder de noemer: ‘Hoe TOP werk jij? Pak lichamelijke belasting aan.’


Voor werknemers

Als werknemer kunt u de online test doen op hoetopwerkjij.nl en weet u binnen 5 minuten welke risico’s u mogelijk loopt. U ontvangt ook direct een eerste advies met wat u kunt doen om de lichamelijke belasting te verminderen!

In de binnenvaartsector komt veel fysiek werk voor met tillen, dragen – duwen en trekken. Op deze website zijn ook tips voor dit type werk terug te vinden.


Voor werkgevers

Wilt u zicht krijgen of houden op alle risico’s van het werk? Hier heeft de binnenvaarsector een erkende branche RI&E voor. Meer informatie kunt u vinden op de website van het RI&E. Op deze website kunnen leden van CBRB en BLN-Schuttevaer de vragenlijsten met een voor hen gratis digitale RI&E tool makkelijker invullen. Ook kunt u met deze tool een digitaal ‘plan van aanpak’ maken.

Voor meer informatie of inschrijven voor de digitale tool kun je contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Europees

Vanaf januari 2022 gaan in Europa een breed aantal ‘nieuwe’ standaarden gelden. Het is belangrijk dat we allemaal dezelfde eisen aan competentie/beroepskwalificaties stellen. De standaarden voor medische geschiktheid zullen ook gewijzigd worden. Dit betekent dat op bijvoorbeeld onderdelen als overgewicht, diabetes en alcoholmisbruik gedetailleerder worden uitgewerkt. Ook in de Europese regelgeving zal gezond werken een ‘hot toppic’ worden.

Wilt u meer informatie? Dan kun u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

AGENDA

  • 13 mei 2021 - Hemelvaartsdag, CBRB gesloten
  • 14 mei 2021 - CBRB gesloten 
  • 24 mei 2021 - Tweede Pinksterdag, CBRB gesloten
  • 26 en 27 mei 2021 - Online event Maritime Platform 
  • 21 juni 2021 - EBU Inland Waterway Transport conferentie

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*