Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

 



6 mei 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 18

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Nieuw bulletin CCR nu beschikbaar
  2. Sociale Zekerheid
  3. Alternatieve energiebronnen voor elektrische voortstuwingen in de binnenvaart
  4. Maritime Platform 2021 - Scheepvaart in beweging
  5. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Nieuw bulletin CCR nu beschikbaar

Het nieuwe bulletin over de Europese binnenvaart dat door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in samenwerking met de Europese Commissie wordt uitgebracht, is onlangs verschenen Wij geven u een beknopte samenvatting van het rapport


De vervoersprestaties

De vervoersprestaties (TKM) op de binnenwateren in de EU in de eerste drie kwartalen van 2020 worden voor diverse vervoersstromen besproken. Over het algemeen zien we door de komst van de pandemie overal een daling. Met name de transportvraag welke samenhangt met de staalindustrie en de passagiersvaart hadden sterk te lijden onder de coronacrisis.

Kostenprognose 2021

Daarnaast daalde, als gevolg van de pandemie, ook de olieprijzen. Tussen het eerste en tweede kwartaal van 2020 daalde de brandstofprijzen (gasolie/diesel) met 32%. Toen de Europese economie aan het einde van het tweede kwartaal weer wat aantrok, stegen zij weer met 17% om vervolgens in het derde en vierde kwartaal weer met 3% te dalen. Voor de olieprijzen gaan verschillende prognoses voor 2021 uit van een lichte prijsverhoging. Op basis daarvan wordt verwacht dat de brandstofprijzen in de binnenvaart met 5 à 7% hoger zullen komen te liggen.

Ook andere kosten in de binnenvaart zullen vermoedelijk in 2021 licht stijgen. De enige uitzondering vormen de kapitaalkosten, waar een lagere rentevoet en een lagere verzekeringswaarde

van de schepen een daling zouden kunnen opleveren.

Frankrijk

In Frankrijk vormen zand, stenen en bouwmaterialen het grootste vervoerssegment in de binnenvaart. Deze vervoersprestatie toont een stijgende lijn. Maar ook dit segment bleef in maart en april 2020 niet verschoond van de gevolgen van de Covid-19-crisis.

Gelukkig herstelde de vervoersprestatie al vrij snel en bereikte deze hetzelfde niveau als voor het begin van de crisis. Landbouwproducten vormen het op een na grootste cargosegment in Frankrijk. De transportvraag wordt in grote mate bepaald door de oogstresultaten. In 2019 vielen de oogsten goed uit, maar in 2020 was het oogstseizoen minder rooskleurig, hetgeen het vervoer van graan in 2021 negatief zal gaan beïnvloeden.

Dit Jaarrapport en Market Insight (dat twee keer per jaar verschijnt) zijn publicaties van de CCR over de binnenvaartmarkt in Europa. Wij delen deze graag met u.

Het volledige rapport kan worden gedownload in pdf-formaat in het Nederlands, Frans, Duits en Engels of online worden geraadpleegd.

Naar boven

 

Sociale Zekerheid

Eind april heeft het Administratief Centrum voor de Sociale Zekerheid voor de Rijnvarenden (CASS) vergaderd. Centraal in deze vergadering stond het goed uitvoeren van de afspraken waarmee wij de sociale zekerheid coördineren. Een administratief complex onderwerp.

In Europa heeft ieder land eigen regels voor de sociale zekerheid. Werk je in de binnenvaart dan ben je vrijwel zeker in diverse landen werkzaam. In verordening 883/2004 is geregeld welke sociale zekerheid van toepassing is op het moment dat mensen in verschillende Europese landen werken.

De A1-verklaring

Naast de afstemming in de CASS kunnen we ook allemaal zelf een steentje bijdragen aan de goede uitvoering. Zorg zelf voor de zogenoemde A1-verklaring. Met deze verklaring (ook wel een certificate of coverage) bewijzen werkgever en werknemer in welk land de sociale verzekeringspremies worden betaald.

In Nederland kunt u bij de Sociale verzekeringsbank (SVB) een A1-verklaring aanvragen. De werkgever kan deze aanvragen. Doet de werkgever dit niet, dan kan ook de werknemer dit zelf ook doen.

Voor verdere vragen kun u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Alternatieve energiebronnen voor elektrische voortstuwingen in de binnenvaart


Naar een emissievrije binnenvaart tegen 2050:
CCR-workshop over "Alternatieve energiebronnen voor elektrische voortstuwingen in de binnenvaart"

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft op 20 april 2021 een online workshop over alternatieve energiebronnen voor elektrische voortstuwingen georganiseerd. Vanuit het binnenvaartbedrijfsleven is ook deelgenomen aan deze workshop. Het doel van deze CCR-bijeenkomst was te verduidelijken dat elektrische voortstuwingen die gebruik maken van alternatieve energiebronnen een centrale rol zullen spelen in de vermindering van de uitstoot van verontreinigende stoffen en broeikasgassen in de binnenvaart.

Naslagwerk:

Naar boven

 

Maritime Platform 2021 - Scheepvaart in beweging

Binnenkort wordt er weer een Maritime Platform georganiseerd door weekblad Schuttevaer en SWZ|Maritime in samenwerking met NMT.

Laat u op 26 en 27 mei tijdens het tweedaagse online event Maritime Platform bijpraten over vergroening, innovatie en financieringsmodellen in de maritieme maakindustrie. Tijdens dit event ontmoet u digitaal andere professionals uit de maritieme maakindustrie in een een-op-een afspraak of tijdens een groepssessie.

Na een succesvolle editie vorig jaar met meer dan 1.000 kijkers en veel interactie, zoeken we dit jaar nog meer de verdieping op en geven we u de mogelijkheid om te netwerken met branchegenoten.

De volgende onderwerpen staan op het programma:

  • Hoe staat de maritieme sector ervoor?
  • Hoe betalen we de vergroening?
  • Hoe blijft Nederland maritiem innovatieland #1?
  • Economisch varen met minder weerstand en efficiënte energiesystemen
  • Scheepsaandrijving als de motor voor vergroening
  • Nederlandse concurrentiepositie en de rol van de overheid
  • Alternatieve brandstoffen
Reserveer hier uw virtuele stoel voor Maritime Platform 2021 en zet 26 en 27 mei in uw agenda. Deelname is kosteloos.

Naar boven

 
 

AGENDA

  • 13 mei 2021 - Hemelvaartsdag, CBRB gesloten
  • 14 mei 2021 - CBRB gesloten
  • 24 Mei 2021 - Tweede Pinksterdag, CBRB gesloten
  • 26 en 27 Mei 2021 - Online event Maritime Platform 

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*