Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

 


18 februari 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 7

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Negatieve sneltest verplicht voor inreizen in Nederland?
  2. Europese binnenvaartbrancheorganisaties uiten zorgen rondom EBIS aan OCIMF
  3. NOVIMAR - Uitnodiging stakeholderbijeenkomst
  4. Wijziging elektronische meldplicht op de Moezel per 1 juli 2021
  5. Een verdere stap ter verbetering van de luchtkwaliteit
  6. Een gezond bedrijf en lijf, juist nu
  7. IVR technical leaflet: Li-ion batterijen in de binnenvaart
  8. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Negatieve sneltest verplicht voor inreizen in Nederland?

Afgelopen vrijdag (12 februari 2021) kregen wij de bevestiging van het ministerie dat de sneltest bij inreizen in Nederland niet geldt voor het beroepsgoederenvervoer.

Op dit moment moeten reizigers in het personenvervoer die via vliegtuig of schip in Nederland aankomen een negatieve PCR-testuitslag en een negatieve sneltestuitslag kunnen laten zien. Reizigers die op dit moment per auto in Nederland aankomen, hebben geen testverplichting (zowel geen PCR- als sneltestverplichting).

Reizigers die als personeelslid in het goederenvervoer via vliegtuig of schip in Nederland aankomen, hebben geen testverplichting. Bemanning van binnenvaartschepen die Nederland binnenkomen met een schip dat enkel goederen vervoert en geen passagiers aan boord heeft (enkel personeel), valt niet onder de testverplichtingen (negatieve PCR-testuitslag en geen negatieve sneltestuitslag) uit de Tijdelijke regeling maatregelen.
Voor meer informatie kunt u kijken op onze website in het coronadossier.

Naar boven

 

Europese binnenvaartbrancheorganisaties uiten opnieuw zorgen rondom EBIS aan OCIMF

European Barge Union (EBU), European Skippers' Organisation (ESO) en Platform Zero Incidents (PZI) uiten door middel van een brief de zorgen van de branche vanuit internationaal perspectief rondom EBIS (European Barge Inspection Scheme) aan OCIMF (Oil Companies International Marine Forum). In 2020 zijn vanuit dezelfde partijen ook al meerdere keren de zorgen geuit.

Naar aanleiding van de evaluatie van de eerste weken in 2021 en zorgelijke signalen van onze leden is deze brief opgesteld. Deze signalen betreffen onder meer inspecties die zouden stoppen zodra oliemaatschappijen hun quota behaald hebben, nieuwbouwschepen die niet lijken te worden geïnspecteerd, vanwege gebrek aan interesse, maar ook partijen die zich wel aan willen sluiten maar geen geschikte aansluiting lijken te kunnen krijgen bij OCIMF. Daarnaast zijn er marktpartijen die hun eigen inspectiesysteem op gang aan het brengen zijn waarbij de kans bestaat dat er meerdere inspectiesystemen ontstaan.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

NOVIMAR - Uitnodiging stakeholderbijeenkomst

Klik hier voor de uitnodiging en achtergrondinformatie voor de komende stakeholderbijeenkomsten over het economische potentieel van het nieuwe NOVIMAR Vessel Train-concept voor het vervoer over water.

U kunt zich in schrijven voor één van de twee expertsessies:
  • 18 maart 2021 van 9.00 uur tot 12.00 uur voor verladers
  • 19 maart 2021 van 13.00 uur tot 16.00 uur voor scheepseigenaren, terminaloperators en havenautoriteiten.
Klik hier om u aan te melden voor de sessies
Doel van de sessie
De sessies worden voorgezeten door Edwin van Hassel (Universiteit Antwerpen) en Alina Colling (TU Delft), ondersteund door leden van het NOVIMAR-projectteam. Deze sessies zijn bedoeld om na te denken over drie businesscases waarin de scheepstrein economisch levensvatbaar is.

Achtergronddocument
Na een uitgebreide studie over dit onderwerp is het projectteam van NOVIMAR verheugd om samen met belanghebbenden en eindgebruikers om de tafel te zitten voor een constructieve discussie. Zij begrijpen echter dat het erg belangrijk is om elke deelnemer de kans te geven zich goed voor te bereiden. Daarom hebben zij gezorgd voor het opstellen van een kort artikel waarin zij de drie verschillende cases toelichten en wat extra licht werpen op het concept zelf.

Animatie
Bekijk ook de animatie van dit project op de website van NOVIMAR
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of lees dit interview met Erwin van der Linden in de Binnenvaartkrant.

Naar boven

 

Wijziging elektronische meldplicht op de Moezel per 1 juli 2021

De Moezelcommissie heeft een wijziging in de elektronische meldplicht op de Moezel aangekondigd met ingang van 1 juli 2021. Hiervoor heeft de Moezelcommissie een flyer gepubliceerd.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Bureau Telematica Binnenvaart.

Naar boven

 

Een verdere stap ter verbetering van de luchtkwaliteit

Duitsland heeft de wijziging van het Verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart (CDNI) aangenomen. De nederlegging van de akte van aanvaarding vormt een belangrijke stap op weg naar de inwerkingtreding van de wijziging en levert een aanzienlijke bijdrage tot de bescherming van de luchtkwaliteit.

De wijziging beoogt de geleidelijke invoering van een ontgassingsverbod in het toepassingsgebied van het CDNI om te voorkomen dat milieugevaarlijke gasvormige ladingrestanten in de atmosfeer terechtkomen. Deze dampen blijven na de verwijdering van bepaalde vluchtige organische stoffen (VOS) achter in de ladingtanks van tankschepen en moeten worden verwijderd voordat de volgende lading aan boord wordt genomen als de dampen niet via een dampretourleiding naar een tank aan de wal afgevoerd kunnen worden. De zes lidstaten van het CDNI zijn deze nieuwe voorschriften overeengekomen, die voorzien in de vereiste procedures en faciliteiten voor de inname en verwerking van deze gasvormige ladingrestanten.
 
Duitsland is na Luxemburg en Nederland de derde verdragsluitende staat die haar akte van aanvaarding heeft neergelegd. De ratificatieprocedure is nog gaande in de drie overige lidstaten van het CDNI (België, Frankrijk en Zwitserland) en wordt naar verwachting in de loop van dit jaar afgesloten. De wijziging treedt zes maanden na de nederlegging van de laatste ratificatieoorkonde in werking.
Lees meer over de invoering en toepassing van de nieuwe ontgassingsvoorschriften.

Naar boven

 

Een gezond bedrijf en lijf, juist nu

Gezonde, vitale en enthousiaste werknemers zijn de motor van een succesvol bedrijf. En goed nieuws: u en uw werknemers hebben hier invloed op.

Heeft u een gezond en vitaal bedrijf? Check het direct met de gratis tools van ArboNed.
  • Checklist Gezond ondernemen
    Doet u het maximale om uw bedrijf gezond en vitaal te houden? Voldoet u aan de regels vanuit de Arbowet? Ontdek het snel met deze beknopte checklist.
    Wilt u dieper ingaan op dit onderwerp en aan de slag met een gezondere en vitalere organisatie, dan is er een praktische gids. Download hier de gids.
  • Checklist Gezond en vitaal thuiswerken
    Langdurig thuiswerken brengt risico’s met zich mee. ArboNed heeft een checklist ontwikkeld, die u helpt bij het realiseren van een gezonde (thuis)werkplek.
    Download deze checklist.
Meer informatie over arbo gerelateerde onderwerpen voor de binnenvaartsector is te vinden op de website www.arbo-binnenvaart.nl. Voor u, als lid van het CBRB, is een gratis digitale tool beschikbaar om de branche RI&E mee op te stellen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

IVR technical leaflet: Li-ion batterijen in de binnenvaart

Het gebruik van lithium-ion (Li-ion) batterijen - ook wel accu’s genoemd - in de binnenvaart neemt snel toe om de impact van binnenvaartemissies te verminderen. Deze batterijen vereisen een specifieke installatie en kunnen ook aanzienlijk brandgevaar en veiligheidsrisico’s opleveren.

Daarom heeft IVR deze Li-ion batterijen leaflet samengesteld om u te informeren over mogelijke risico’s en hoe u eventuele problemen bij het gebruik van Li-ion accu’s aan boord kunt voorkomen.

Voor meer informatie kunt u kijken op
de website van IVR.

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*