In het programma PLATINA 3 zijn vier werkpakketten/thema’s uitgewerkt. De European Barge Union (EBU) en de European Skipper Organisation (ESO) hebben samen onder de vlag van IWT Platform ingeschreven op een aantal onderdelen, waaronder de leiding/coördinatie op het werkpakket: Markt. Vanuit Nederland hebben het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) ingeschreven op het thema Banen en Vaardigheden: anders geformuleerd onderwijs actueel. Hoe houdt u een vitaal, goed opgeleid, personeelsbestand in een wereld waar ontwikkelingen als autonoom varen, zero emissie en duurzame brandstof over elkaar heen buitelen? Samenwerken Door binnen het IWT Platform de krachten van EBU en ESO te bundelen kunnen wij op belangrijke thema’s onze bijdrage leveren en invloed aanwenden. PLATINA 3 legt een basis om Europees de Green Deal te implementeren. Met alle belangrijke spelers in de binnenvaart vormen wij in PLATINA 3 een interactief netwerk. Binnen dit netwerk bespreken wij de topics voor de binnenvaart:
- Integratie en digitalisering, visie op modal shift en synchromodality.
- Zéro emissie, automatisering en klimaatneutrale vloot.
- Goed geëquipeerde werknemers, die mee kunnen en gaan in belangrijke ontwikkelingen.
- Smart en klimaatneutrale waterwegen en havens met schone energie hubs.
In de denktank brengen wij de belangrijkste ontwikkelingen samen die spelen binnen de diverse facetten van de binnenvaart. Wij willen de ervaringen uit het verleden en nationaal en internationaal lopende projecten aan elkaar verbinden en delen binnen het netwerk. Een verscheidenheid aan partners biedt een uniek platform om aan de toekomst van de binnenvaart te werken. Werkpakket Markt Vanuit het IWT Platform (EBU en ESO) hebben wij de leiding over dit werkpakket. Wij willen als binnenvaart in logistiek en mobiliteit een schoon product leveren. Een product waarmee wij kunnen concurreren en samenwerken in de vervoersketen. Net als leveren op vraag, spreken wij hierover logistieke vraagstukken die onze sector overstijgen. In dit werkpakket richten we ons op het zetten van stappen naar geïntegreerd vervoer. Binnenvaart als onderdeel van de Europese industriële toekomst. Als binnenvaart zullen wij de samenwerking met andere vervoerssectoren moeten verstevigen. Wij willen onze positie binnen Europa versterken. Ook hier is het belangrijk om in kaart te brengen welke ontwikkelingen gaande zijn en hoe wij binnen de binnenvaart participeren. Welke bijdragen kunnen wij leveren aan schoner vervoer en hoe bereiken wij synergie binnen onze sector en met andere sectoren. Samen staan wij sterker. Werkpakket Banen en Vaardigheden De ontwikkelingen in technologie, automatisering, duurzaamheid, klimaat en digitalisering volgen elkaar snel op. Hoe zorg je dat Europa breed werknemers mee ontwikkelen? Een leven lang leren is in onze samenleving een bekende uitdrukking. Maar hoe organiseren en realiseren wij dit? Wij zullen als sector belangrijke ontwikkelingen moeten kunnen vertalen in beroepskwalificaties en competenties. En een systeem hebben om deze nieuwe of veranderende kwalificaties in de opleidingen en examens te integreren. Naast de entree tot de arbeidsmarkt ligt er ook een vraag voor de huidige werknemers. Hoe integreer je de veranderende beroepskwalificaties in bijscholing? En hoe kunnen nieuwe technologieën als Virtual Reality en simulatoren bijdragen aan scholing, bijscholing en examinering? Ook in dit werkpakket willen wij inventariseren wat er in onze sector is, welke onderzoeken gaande zijn en hoe wij naar de toekomst toe belangrijke ontwikkelingslijnen kunnen doortrekken. Ook de input van andere werkpakketten binnen PLATINA 3 is nodig om een routekaart te ontwikkelen. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) is de trekker voor het werkpakket/thema Banen en Vaardigheden. Onder hun leiding gaan wij aan de slag. Uiteraard leveren de scholen een belangrijke bijdrage aan dit werkpakket, onder andere het STC. Ook vanuit het CBRB en BLN doen wij zeer actief mee. Ingrid Blom, secretaris Sociale Zaken van het CBRB, gaat in dit werkpakket aan de slag met de onderdelen opfrissen van kennis, duurzaam opereren en automatisering. |
|