Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

 



8 december 2020 - CBRB speciale nieuwsbrief

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Man overboord

Risico's in de binnenvaart

Wees extra alert bij het overstappen naar de kade, steiger of een ander schip, let ook op orde en netheid op uw schip! Het lijken van die inkoppers, maar het is niet zo van zelfsprekend als het lijkt. Want in Europa vinden er jaarlijks 10 tot 20 verdrinkingen plaats in de binnenvaart. Ondanks het feit dat duidelijk te zien is dat het dragen van het reddingsvest op veel schepen de laatste jaren enorm is toegenomen, vallen er jaarlijks enkele tientallen bemanningsleden overboord. Dit wordt vaak niet gemeld, omdat het ‘goed’ afloopt en dit 'erbij hoort'. Maar we willen deze werknemers toch helemaal niet overboord hebben? Het kan ook heel slecht aflopen! Elke verdrinking is er één te veel!

Overboord vallen komt regelmatig voor in de binnenvaart en dit kan leiden tot verdrinking. Om dit te voorkomen, is het nemen van maatregelen en bewustzijn van de risico’s erg belangrijk. Daarom slaan het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) en Platform Zero Incidents (PZI) de handen in één om extra aandacht te vragen bij werkgevers, maar ook bij werknemers, voor de risico’s in de binnenvaart en het voorkomen van deze risico’s. Ook worden er handreikingen geboden aan werkgevers en werknemers om veiligheidskwesties met risico’s te voorkomen.

Uitglijden, struikelen en vallen

In de herfst- en winterperiode zijn de weeromstandigheden van grote invloed op de veiligheid aan boord van een schip. Regen, ijzel, sneeuw zorgen voor gladheid, mist zorgt voor slecht zicht waardoor kans op uitglijden, struikelen en vallen aanzienlijk toeneemt. Het is belangrijk om in deze periode extra alert te zijn bij de uitvoering van de werkzaamheden op het schip.
  • Zorg dat de looppaden en materialen vrij zijn van sneeuw en ijs;
  • Breng antislip aan op de looppaden;
  • Zorg voor goede verlichting;
  • Draag geschikte persoonlijke beschermingsmiddelen en gebruik ze op de juiste manier, zoals geschikte schoenen tegen uitglijden;
  • Loop te allen tijde rustig en houdt de reling vast;
  • Overweeg wanneer welke activiteiten uitgevoerd worden, pas dit aan op de heersende omstandigheden;
  • Wees voorbereid en blijf communiceren met elkaar.
Dit is een informatieve video van PZI over de gevaren aan boord van een binnenvaartschip.

Reddingsvesten

Het voorkomen van een man of vrouw die overboord valt is de belangrijkste eerste stap. Maar mocht het toch gebeuren na alle genomen voorzorgsmaatregelen, dan moet de schade beperkt blijven. Een reddingsvest is er om de gevolgen te beperken.
Een reddingsvest voorkomt het vallen niet, maar vergroot de overlevingskrans bij het overboord vallen. Het dragen van een reddingsvest is van levensbelang. Een goed werkend en gedragen reddingsvest draait degene die overboord is gevallen, zodra deze in het water komt op de rug. Daardoor blijft het ademhalen mogelijk, ook bij bewusteloosheid.

Te allen tijde moet iedereen aan boord op een goed en betrouwbaar reddingsvest kunnen vertrouwen. Daarbij is onderhoud van de reddingsvesten, maar ook het juist gebruiken van een reddingsvest van belang.

Onderhoud tips:
  • Controleer regelmatig de keuringsdatum van het reddingsvest;
  • Laat het reddingsvest 1x per jaar keuren door een erkend leverancier;
  • Controleer het reddingsvest regelmatig op schade aan patronen, borgclips, automaat, smelttabletten, nylon beschermhoes en banden;
  • Houd voldoende voorraad aan van tabletten, borgclips en patronen;
  • Doe altijd een visuele controle van het reddingsvest voor gebruik;
  • Raadpleeg de instructies van de fabrikant voor de juiste levensduur van uw reddingsvesten. Een reddingsvest gaat niet eindeloos mee.
Draagtips:
  • Draag het reddingsvest zo dat er een vuist past tussen borstbanden en lichaam;
  • Gebruik de kruisband indien deze onderdeel is van het reddingsvest;
  • Als een reddingsvest ‘trekt’ in de nek, is meestal de borstband niet goed aangehaald. Een goed vastzittend reddingsvest verhoogt de veiligheid en het draagcomfort;
  • Draag het reddingsvest niet onder kleding (overalls, tassen en jassen);
  • Draag het reddingsvest consequent. Hoe vaker u het reddingsvest draagt, hoe prettiger het aanvoelt. U went immers aan het reddingsvest waardoor het “ongemak” verdwijnt.

Praktische handreikingen

Eén van de belangrijke speerpunten in het beleid van de Europese binnenvaartorganisaties EBU en ESO is veiligheid. In het kader van ‘man overboord’, promoten en stimuleren de binnenvaartbrancheorganisaties het dragen van een reddingsvest. Deze Europese binnenvaartorganisaties hebben een uitgebreid document opgesteld over de goede werking van een reddingsvest. Klik hier voor dit document.

Naar aanleiding van dit document heeft IVR in samenwerking met het CBRB, BLN en PZI een technisch bulletin gemaakt over gebruiken en onderhouden van een reddingsvest.
Klik hier voor deze duidelijke en overzichtelijke bulletin.
Technisch Bulletin - Veilig gebruik en onderhoud van reddingsvesten
Voor meer en andere praktische handreikingen om veiligheidsrisico’s te voorkomen, kunt u kijken op de website van PZI. Er zijn verschillende Safety Flashes en Safety Alerts beschikbaar, ook over man overboord en het gebruik van het reddingsvest. Dit zijn documenten met goede voorbeelden en slechte voorbeelden, met mogelijke gevaren en maatregelen die dan te nemen zijn. Deze documenten zijn beschikbaar in verschillende talen (NL, EN, DE en FR). Deel deze documenten ook met uw werknemers!

Branche RI&E

Arbeidsomstandigheden in de binnenvaart hebben naast algemene ook specifieke en eigen kenmerken. Alleen al het feit dat de branche verschillende soorten schepen kent en diverse vormen van lading vervoert, betekent dat er veel (verschillende) arbeidsrisico’s zijn. De Arbeidsomstandighedenwet verplicht iedere werkgever tot een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Een werkgever brengt door middel van een RI&E de arbeidsrisico’s structureel in kaart en middels het Plan van Aanpak worden deze risico’s systematisch aangepakt. Binnenvaartbedrijven kunnen gebruik maken van de branche RI&E.

Branches kunnen centraal een generieke RI&E op stellen voor de eigen sector. De binnenvaart heeft zo’n branche RI&E, die door het CBRB, BLN en Nautilus geactualiseerd is en dus bijgewerkt voor alle wettelijke wijzigingen. Deze geactualiseerde RI&E is opnieuw erkend door het Steunpunt RI&E. Bedrijven tot 25 werknemers kunnen de branche RI&E gebruiken en vallen hierdoor buiten de toetsingsplicht door een gecertificeerde Arbodeskundige. Een dergelijk advies kost al gauw € 1.000.
Op www.arbo-binnenvaart.nl is alle informatie te vinden over de Branche RI&E.

Voor leden
Leden van het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevear kunnen met onze digitale tool een RI&E maken. De tool selecteert automatisch de vragen die relevant zijn voor uw type schip of schepen. Ook kan met deze tool een digitaal Plan van Aanpak worden gemaakt. De digitale tool helpt om op eenvoudige wijze, voorzien van de juiste informatie, de acties die naar voren komen in te vullen. De tool is dynamisch, de persoon die aan de slag gaat met de RI&E kan op ieder gewenst moment het Plan van Aanpak aanpassen, bijvoorbeeld wanneer een actie is afgehandeld.

Alle handreikingen op een rij

Neem de informatie uit deze speciale nieuwsbrief door met uw bemanning, bespreek de bulletin, bekijk met elkaar de video van PZI en bespreek de risico’s.

Meer informatie?
Mocht u meer informatie willen of vragen hebben over dit onderwerp, dan kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., secretaris Nautische en Technische Zaken of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., secretaris Veiligheid en Gevaarlijke Stoffen.
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.