Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

 


17 november 2020 - CBRB speciale nieuwsbrief

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Is varen een vrij en stressvrij beroep?

Werken is leuk, uitdagend, het doet een beroep op onze kennis en vaardigheden. Maar wat als dat beroep te groot wordt? Hoe houdt u uw werk leuk? In deze week van de werkstress willen wij in onze sector stil staan bij dit onderwerp. We willen kijken naar ons werk met voorbeelden uit de tankvaart, maar ook naar welke bijzondere kenmerken het werk in de containervaart heeft? Hoe kunnen we stress signaleren en wat kunnen we er tegen doen?

Werkdruk moet geen werkstress worden!
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Twee bemanningsleden delen hun ervaring over werkstress in de tankvaart

Van checklist naar checklist in de tankvaart

Ik ben als kapitein aan boord met een gepensioneerde afloskapitein zonder ADN en zonder tankerervaring, twee vaste matrozen en een deksman. We lossen een chemische stof en de vervolgreis is om een andere chemische stof te laden. Na het lossen moeten de tanks gereinigd worden. Gelukkig mogen we even twee uurtjes blijven liggen op de losplaats, zodat we de tanks kunnen reinigen.
 
Tijdens het reinigen van de tanks, wat één van de matrozen samen met de deksman uitvoert, ben ik al bezig de administratie en stuwplan/tankindeling voor de volgende belading aan het voorbereiden. Dit zijn o.a. een Bics, Ebis routeplanning, stabiliteitsberekening en een laad/los plan. Tussendoor nog even telefonisch contact gehad met de laadplaats.
 
Gelukkig zonnig weer, zodat de tanks na het wassen snel konden drogen tijdens de vaart. Kort voor aankomst, kreeg ik nog een telefoontje van de laadplaats of ik even een coronachecklijst wilde invullen. Nodig in deze tijd want anders mogen we niet laden. Lijst ingevuld en naar de controlekamer gemaild, alle vragen waren goed beantwoord dus mochten we de steiger op. Eenmaal aangemeerd eerst een controleur aan boord voor tankinspectie en weer de nodige formulieren invullen. De matrozen koppelen aan en ik ga aan de wal om ADN checklijst, bemanningslijst en havenstatistiek lijst in te vullen.
 
Vervolgens wordt er geladen en 3 uur later zijn we klaar, afkoppelen en monsteren met controleur. Tijdens het laden heb ik samen met de matroos alvast een Bics en Ebis routeplanning voorbereid, dit hoort bij het opleiden van de matrozen. Samen met de controleur de tankmeting gemaakt en op basis hiervan de vervoersdocumenten gemaakt, nog een laatste stabiliteit check om te kijken of alles in het groene bereik is, dan alle papieren inscannen voor de dispositie.
 
Nu alle ADN zaken zijn afgehandeld heb ik de afloskapitein wakker gemaakt, zodat hij een poosje kan varen om vervolgens de komende 38 uur onderweg en samen met de afloskapitein vaarwachten gelopen van 8/8 uur op en af.
 
Tijdens de afvaart hebben we een telefonische discussie gehad met de dispositie. Er is altijd een spanningsveld tussen de schepen en planners, die de afspraken met de klanten maken. Het overzicht van de belangen en mogelijkheden aan boord, wordt niet altijd volledig door hen overzien. Dit geeft nog wel eens wat druk aan boord want ambitieuze planningen zijn nu eenmaal niet altijd haalbaar. Vaak loopt het heel anders, bijvoorbeeld door drukte bij laad/los terminal, onvoorzien oponthoud bij sluizen, getij en wind allemaal zaken waar we hier aan boord in praktijk dagelijks mee te maken hebben. Daarnaast moet er ook gebunkerd worden, drinkwater worden ingenomen, waswaters worden afgegeven, etc.

Haastige spoed is een slechte raadgever, zeker in het veilig vervoer van gevaarlijke stoffen zoals in de chemie. Ik ben dan degene die zelf aan de rem trekt, maar als ik om me heen kijk zie ik dat er toch veel mensen zijn die zich daardoor laten beïnvloeden en er ook stress van krijgen.

Tankvaart, een mooi beroep

In mijn loopbaan van matroos tot kaptein heb ik in de loop der jaren een hoop zaken zien veranderen. Net als in andere beroepsgroepen veel verbeteringen, maar helaas ook veel waar van ik denk: met welk nut? Met name de papierwinkel neemt monsterachtige vormen aan waarvan je denkt welk doel dient dit nog!
 
Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met verantwoordelijk zijn. Als je bijvoorbeeld tien keer dezelfde reis maakt en tien keer dezelfde reisplanning / -voorbereiding, vraag je je af waarom en met welk doel? Of een ander voorbeeld: je maakt een ‘Corona vrij verklaring’ voor een grote klant, maar als je dan een ‘Corona vrij verklaring’ terug vraagt, bijvoorbeeld voor de controleur die aan boord komt, dan wordt het stil.
 
En wat het werk ook niet altijd makkelijker maakt, is het bijna altijd wisselde personeel. Natuurlijk zijn het goede mensen. Los van dat, maar een schip groot of klein heeft zijn eigen kenmerken. En extra complicatie, een eigen lading. Daar komt de druk van het laden en lossen, waterstanden en de disponenten bij.
 
Dit lijkt nu wel een grote klaagzang, maar dat is het beslist niet. Het is een oproep om net als bij een mens en zijn medicijnen van tijd tot tijd eens te kijken wat nog nut heeft en wat niet. Dit is niet simpel, er zijn immers zo veel partijen bij betroken. Maar nu komen er alleen maar check-listen bij. Iets wat afschrikwekkend kan zijn voor nieuwkomers. Dat is jammer, varen blijft een mooi beroep. Met een team van mensen het schip met lading op bestemming brengen, een mooie uitdaging.
 

Typisch containervaart

De containerbinnenvaart wordt gekenmerkt door enerzijds veelal tijdkritische lading die op enig moment tussen de zeehavens en het achterland verplaatst moet worden. Anderzijds is er sprake van een sterke fragmentering, waarbij elke container aan boord unieke criteria kan bevatten die bepalend zijn tussen waar en wanneer deze moet worden verplaatst.

Al deze individuele criteria komen samen in de planning van de rotatie van het schip door de zeehaven en het daarvan afgeleide stuwplan. Deze planning wordt echter regelmatig op het laatste moment gehinderd door verstoringen en vertragingen in de zeehaven. Factoren die niet direct door de containerbinnenvaart gestuurd kunnen worden, maar wel sterk bepalend zijn voor de uiteindelijke uitvoer van de operatie. Het moeten bijsturen van deze planning leidt ertoe dat er zowel op de kantoren als aan boord doorlopend wijzigingen plaatsvinden en besluiten moeten worden genomen die bijdragen aan het begrip werkstress.
 

Signalen om op te letten

Werkstress, wat is dat nu eigenlijk? Is het ‘het gevoel’ dat u krijgt, als u toch sneller moet laden dan u dacht, wat u voelt wanneer u kijkt naar de berg administratie die u nog moet doen? Of is het toch iets anders?
 
Een beetje gezonde stress hebben we allemaal. Soms moet u doorwerken om op tijd te zijn, of gaat het laden of lossen net wat sneller dan normaal, waardoor u alles wat gehaaster moet doen. Dit is van tijdelijke aard en normaal gesproken geen probleem.
 
Wanneer u moet opletten, is als iedere dag een race tegen de klok lijkt. Dat zodra u wakker wordt, u het gevoel heeft dat u achterloopt met uw werk en dit niet opgelost krijgt. Het is goed om hier bewust mee om te gaan. Praat er met iemand over waar u tegenaan loopt, zijn het werkelijk zaken die niet kunnen wachten, of is het meer een gevoel?
 
Het kan helpen om duidelijke planningen te maken. Maar een veel gemaakte opmerking is: varen en plannen dat gaat niet samen. Dit klopt tot op zekere hoogte absoluut. Het kan al helpen om werklijsten te maken, met afspraken wie welke taak moet doen. Overzicht kan de stress in uw hoofd verlichten. Prioriteiten stellen ook. Zo weet u wat u echt af moet hebben en wat er nog kan wachten.
 

Check uw stressniveau zelf

Naast de specifieke binnenvaart kenmerken hebben we op dit moment allemaal met de stressfactor corona te maken. Gezondheid van uzelf en familieleden, inkomens- en baan zekerheid staan allemaal onder druk. Privé maken we nu allemaal een stressvolle periode door. Het is dus extra belangrijk om zelf vinger aan de pols te houden.

Wij hebben werkdruk nodig om prestaties te leveren. Toch is werkstress beroepsziekte #1, want gezonde werkdruk kan omslaan in ongezonde werkstress en leiden tot uitval. Bijvoorbeeld als de spanning te groot is en de mogelijkheden om ‘op te laden’ te beperkt zijn. Er is een balans tussen de werkbelasting en de belastbaarheid van de mens en deze moet in evenwicht zijn. Hoe houdt u zelf het hoofd boven water?
Doe hier de korte test van ArboNed en krijg via de toolkit tips

Voorkom uitval door werkstress

Inzicht in de risico’s op ongezonde werkstress kan uitval voorkomen. Een actuele Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) én actueel Plan van aanpak helpt u hierbij. Voor leden van het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer is een digitale tool branche RI&E beschikbaar.
 

Meer informatie?


Heeft u nog vragen over dit onderwerp of wilt u meer weten over de RI&E en de digitale tool voor leden?

Dan kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., secretaris Veiligheid en Gevaarlijke Stoffen.
 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*