Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

Doel: versterking van de positie van de aangesloten binnenvaartondernemingen en van de binnenvaart.

 



25 juni 2020 - CBRB nieuwsbrief Nr. 24

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Het CBRB gaat voor continuïteit van de bedrijfsvoering van het binnenvaartbedrijfsleven, ook in de komende zomermaanden
  2. Corona en personenvervoer: Wat zijn de gevolgen van de vernieuwde maatregelen?
  3. Feedback CESNI/PT juni 2020
  4. Nieuwe standaarden voor medische geschiktheid in 2022
  5. NaMIB per 1 juli operationeel op de Rijn
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Het CBRB gaat voor continuïteit van de bedrijfsvoering van het binnenvaartbedrijfsleven,

 

ook in de komende zomermaanden

Corona; tot een paar maanden geleden hadden wij nog nooit gehoord van dit virus. Het raakt ons allemaal. Persoonlijk en op de werkvloer. En dan nog niet te spreken over de economische en financiële schade waar veel bedrijven en ondernemers mee te maken hebben.

Tijdens de persconferentie van gisteravond, de laatste voor de zomerperiode, heeft het kabinet nieuwe versoepelingen van de Corona-maatregelen bekend gemaakt. Versoepelingen met gevolgen voor onze sector. Zo mag er vanaf 1 juli weer met meer personen uit verschillende huishoudens in een auto gereisd worden.
Integrale persconferentie van premier Rutte en minister de Jonge (VWS) over de aanpak van het coronavirus en een versoepeling van de maatregelen per 1 juli 2020.
Wat betekenen de nu afgekondigde versoepelingen voor de passagiersvaart in de praktijk van heropenen van de business? Wij gaan samen met hen aan de slag.

De zomerperiode mag dan aanbreken, voor ons, ligt er een nieuwe kluif werk.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Corona en personenvervoer: Wat zijn de gevolgen van de vernieuwde maatregelen?

Op 24 juni jl. heeft het kabinet tijdens de persconferentie de maatregelen afgekondigd die vanaf 1 juli a.s. in werking zullen treden. De volgende elementen zijn daarbij onder meer relevant: 
  • De passagiersvaart is actief op het raakvlak van vervoer – OV – toerisme – recreatie – horeca.
  • De passagiersvaart is in beginsel een “open” sector gebleven sinds het uitbreken van de coronacrisis. Dat wil zeggen dat deze sector een ‘niet-officieel’ gesloten sector als gevolg van een kabinetsbesluit is geweest.
  • De horeca is daarentegen een “gesloten” sector; deze sector is wél van overheidswege stilgelegd en is per 1 juni jl., als gevolg van een nieuw kabinetsbesluit, onder strikte voorwaarden weer opgestart.
  • Het overheidsdevies is veranderd van “blijf thuis” naar “vermijd drukte”.
 
Naar aanleiding van de persconferentie(s) melden wij de belangrijkste punten:
  • Het vervoer van personen als zodanig was / is niet verboden en mag gewoon (blijven) plaatsvinden. De activiteit waarbij individuele personen dan wel gezinnen een individueel ticket kopen voor een rondvaart / vaartocht / veerdienstovertocht valt niet onder de noemer “samenkomsten” en is derhalve niet verboden. Er geldt dan ook geen maximum aantal personen. Uiteraard geldt wél de 1,5 m afstandseis en de overige algemene maatregelen.
  • De horeca mag vanaf 1 juli tot 100 personen in binnen locaties ontvangen zonder reserveringsverplichting. Ontvangt u meer dan 100 mensen in binnen locaties? Dan geldt hiervoor een reserveringsverplichting vooraf en het stellen van gezondheidsvragen.
  • De horeca mag vanaf 1 juli tot 250 personen ontvangen zonder reserveringsverplichting op buitenlocaties, zoals buitendekken. Ontvangt u meer dan 250 mensen op buiten locaties? Dan geldt hiervoor een reserveringsverplichting vooraf en het stellen van gezondheidsvragen.
  • In de horeca, zowel op binnen locaties als buitenlocaties, is een vaste zitplaats aan tafel of bar verplicht.
  • In de horeca kan afgeweken worden van de 1,5 meter afstandseis onder de voorwaarden dat men gebruik maakt van afschermingen.
  • Het opstellen van een 1,5 meter protocol is niet verplicht en heeft geen juridische status.
  • In het OV wordt geaccepteerd dat 1,5 meter afstand niet altijd haalbaar zal zijn en daarom geldt vanaf 1 juni jl. de verplichting tot het dragen van mondkapjes in de vervoersmodaliteiten en tijdens het in- en uitstappen aan boord van schepen.
 
De persconferentie van 24 jl. wordt gezien als de laatste persconferentie voor de zomerperiode. Tijdens de zomer zullen wij de gesprekken over het thema ‘Corona’ in verschillende hoedanigheden continueren, volgen wij de ontwikkelingen op de voet en zullen wij, waar dat mogelijk is, een actieve voortrekkersrol blijven spelen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Feedback CESNI/PT juni 2020

Op 23 en 24 juni 2020 vergaderde de werkgroep technische voorschriften CESNI/PT online. In de a.s. nieuwsbriefspecial, die later vandaag zal verschijnen, kunt u een korte terugkoppeling lezen van enkele van de vele besproken onderwerpen. Het is de missie van Nautische en Technische Commissie van het IWT-platform om proactief betrokken te zijn bij het werken aan de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 
 

Nieuwe standaarden voor medische geschiktheid in 2022

Januari 2022 gaan Europa breed een aantal ‘nieuwe’ standaarden in. We stellen allemaal dezelfde eisen aan competentie/beroepskwalificaties. De opleidings- en exameneisen worden januari 2022 geharmoniseerd evenals standaarden voor de medische geschiktheid.

We vinden het in de binnenvaart belangrijk dat er steeds meer Europa breed dezelfde wetten, richtlijnen en regels gaan gelden. De standaarden voor het vaststellen van de medische geschiktheid zijn dan ook niet zo zeer nieuw. Het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP), dat door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) is vastgesteld, is gebruikt voor de op te stellen medische criteria voor de binnenvaart in de EU. Vervolgens is naar de medische eisen van de kust- en zeevaart gekeken (IMO / IAO richtlijn).

Dit betekent dat onderdelen als overgewicht, diabetes, alcohol en drugs misbruik gedetailleerder worden uitgewerkt. CESNI heeft dit samen met de sector opgepakt in een gedelegeerde richtlijn 2020/12 erkenning beroepskwalificaties en medische geschiktheid. In bijgesloten overzicht zijn de medische veranderingen op een rijtje gezet.

Bijlage: Overzicht veranderingen in de medische keuring januari 2022
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

NaMIB per 1 juli operationeel op de Rijn

De systemen voor de verwerking van elektronische berichten ontwikkelen zich zowel aan boord als aan de wal.
Per 1 juli 2020 wordt het nieuwe Systeem NaMIB (de opvolger van het huidige MIB) in gebruik genomen welke gebruikt wordt op de Revierzentrales Duisburg, Oberwesel, Gambsheim en Basel.

Tijdens de voorbereiding voor het in operatie nemen van NaMIB is vastgesteld dat sommige schippers nog een OFS nummer sturen. Om de elektronische melding in NaMIB te kunnen verwerken, dient u uw ENI nummer te melden. U kunt dit eenvoudig oplossen door een ‘0’ voor uw OFS nummer te plaatsen in de cascogegevens en het type ‘ENI’ te kiezen. Dit voorkomt dat uw bericht niet kan worden verwerkt na 1 juli.
Hoe kunt u dit wijzigen?
Open uw BICS applicatie -> administratieve gegevens -> casco’s -> kies nu het casco dat u wilt controleren/wijzigen en kies het symbool voor wijzigen.

Check de gegevens van uw schip en zorg dat ook de afmetingen conform meetbrief zijn, pas dit aan waar nodig. Vervolgens ‘opslaan’ en uw gegevens zijn gewijzigd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*