Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie



6 april 2020 - CBRB speciale nieuwsbrief

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

De binnenvaart: een cruciale rol in de vitale processen van de logistieke keten


Het CBRB gaat voor continuïteit van de bedrijfsvoering van het binnenvaartbedrijfsleven tijdens en na de coronacrisis


Corona, COVID-19, tot een paar maanden geleden hadden wij nog nooit gehoord van dit virus. Het raakt ons allemaal. Persoonlijk in onze gezinnen, maar ook op de werkvloer. Een collega is iemand op minstens 1,5 meter afstand of collega’s zijn Skype of Microsoft Teams gezichten geworden. En dan nog niet te spreken over het economische en financiële leed waar veel bedrijven en ondernemers nu tegen aan lopen, ook in de binnenvaart.
Cruciale rol voor de binnenvaart
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer gevraagd een kwantitatieve indicatie te maken van de economische schade voor de binnenvaart als gevolg van de coronacrisis. Onze eerste inschatting is dat de coronacrisis de binnenvaart ten minste 120 miljoen euro per maand kost. We zien dat de coronacrisis zeer grote gevolgen heeft voor de ladingstromen via de binnenvaart, zowel in de droge lading- , de container- als de tankvaart. In grote delen van het personenvervoer is zelfs sprake van het geheel wegvallen van de omzet. Bedenk eens wat voor enorm effect dit heeft op het seizoen van de riviercruisevaart en de dagpassagiersvaart die juist net van start had moeten gaan. Of de veerdiensten die grote omzetverliezen draaien, terwijl ze een essentiële taak hebben als onderdeel van de vitale infrastructuur. Eigenlijk heeft iedere markt zijn eigen specifieke problemen die voortkomen uit deze coronacrisis.
 
De transportsector is essentieel in deze tijd waarin veel personen en bedrijven beperkt zijn in hun logistiek. Het goederenvervoer moet door blijven gaan en valt ook niet voor niets onder de cruciale beroepen en vitale processen. De binnenvaart speelt daarin een cruciale rol. Binnenvaart kan op lange afstanden regio’s bevoorraden vanuit de havens. Dat geldt voor de container supply chain tussen havens en achterland-terminals, maar ook voor bulkstromen en break bulk.
Continuïteit van de bedrijfsvoering
“Het CBRB gaat voor continuïteit van de bedrijfsvoering van binnenvaartbedrijven. De binnenvaart is immers van vitaal belang voor de voorziening van de Europese samenleving en economie. Het is daarom van cruciaal belang om het vrije verkeer van goederen en bemanningsleden in Europa te garanderen. Tot dusver is het internationale goederenvervoer niet in gevaar en kan de binnenvaart haar diensten nog steeds verlenen. En dat moet zo blijven!", zegt Paul Goris, voorzitter van het CBRB.
 
Toch brengt de coronacrisis een verscheidenheid aan problemen en oplossingen met zich mee. Kijk vooral naar ons coronadossier op de website van het CBRB. In dit dossier vinden binnenvaartondernemers veel relevante informatie over zaken als economische schade, financiële problemen, logistieke uitdagingen, bemanningsvraagstukken, informatie met betrekking tot de scheepvaart, informatie over de geldigheidsduur van certificaten, verzekeringen maar ook juridische vraagstukken en steunmaatregelen.
 
Vanwege de grote behoefte aan duidelijkheid over het pakket steunmaatregelen van de Nederlandse overheid, heeft het CBRB een aantal zaken voor u uitgezocht en samengevat. Indien het nodig is voor uw bedrijfsvoering kunt u anticiperen op de diverse mogelijkheden die geopend zijn of worden. Vandaag is het loket geopend om een beroep te doen op de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud) maatregel. Uiteraard zal het CBRB adequaat reageren op mogelijke wijzigingen en u daarover informeren.
Personenvervoer
Er is bijzondere aandacht voor de Ledengroep Personenvervoer van het CBRB waar de leden met veel problemen kampen. Door de maatregelen van de overheid zijn de bedrijfsactiviteiten voor de meeste leden van deze sector volledig stil komen te liggen. Het CBRB leeft erg mee met deze bedrijven en zal alles in het werk stellen om deze ledengroep te ondersteunen en op zoek te gaan naar oplossingen om deze crisis te boven te komen.
Nationaal en internationaal overleg
Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen heeft het CBRB dagelijks intensief overleg over deze diverse problematiek, zowel nationaal als internationaal. Via de European Barge Union (EBU), met ministeries, VNO-NCW, de Europese Commissie en CCR.  Zo heeft er ook woensdag 1 april een overleg plaatsgevonden tussen het CBRB en andere partijen uit de maritieme sector met minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en is er intensief gesproken hoe de binnenvaartsector er voor staat tijdens deze corona crisis. In dit gesprek zijn belangrijke punten besproken, zoals afnemend ladingsaanbod, de grote problemen bij personenvervoer, de noodzaak van continuïteit van de bedrijfsvoering, de knelpunten van de steunmaatregelen en het faciliteren van vergroening en ruimte voor ondernemen in het post-corona tijdperk.
 
In dit overleg is ook een pleidooi gehouden om de logistieke sector tot vitale sector te bestempelen, ook na de coronacrisis. De minister heeft hierop uitdrukkelijk aangegeven dat de regering de gehele logistiek keten draaiende wil houden. “De logistieke keten – inclusief de binnenvaart – is immers van essentieel belang”, aldus minister Van Nieuwenhuizen. De minister wil dan ook direct aan de slag met de door ons aangedragen knelpunten.
 
Vele andere onderwerpen, zoals geldigheidsduur van certificaten, reisverklaringen, arbeidstijden, arbeidsomstandigheden, verlenging van multilaterale overeenkomsten, noodpakketten, bediening van kunstwerken, aanlegplaatsen, vervoer van gevaarlijke stoffen, vitale processen, financiële steun voor ondernemers worden besproken met nationale en internationale overheden en organisaties. Het CBRB probeert via verschillende kanalen iedereen zo goed mogelijk te informeren over de uitkomsten en resultaten van deze overleggen.
In contact met leden
Naast intensief contact met overheden blijft het CBRB ook in gesprek met de leden om zo uit eerste hand te kunnen horen tegen welke problemen bedrijven, organisaties en ondernemers aanlopen. Deze informatie is zeer waardevol en gebruiken wij zeker in onze overleggen met andere partijen en overheden. Neem direct contact met ons op als u iets tegenkomt waarbij het CBRB u kan helpen. Dit kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch via 010-7989800
 
Onze sector moet ook in het post-coronatijdperk krachtig zijn en blijven. Ook dan moet de continuïteit van de bedrijfsvoering worden gewaarborgd. Het CBRB zal er alles aan doen om naast de nationale afspraken, ook de Europese afspraken voor ondersteuning van de sector naar voren te trekken.
 
Het CBRB wenst iedereen, en alle leden in het bijzonder, veel sterkte en kracht toe. Wij blijven ervoor u zijn; ook nu en vooral nu! Wij blijven u informeren over alles en met alles wat belangrijk is in deze tijd.
 
Met vriendelijke groet,

Paul Goris
Voorzitter


Robert Kasteel
Directeur
 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*