Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

Instrumenten voor veilig werken

Werken in de binnenvaart is werken in vrijheid en dicht bij de natuur. Met een klein team heb je één doel, het schip en zijn lading veilig op bestemming brengen. Om veilig werken te ondersteunen ontwikkelen wij instrumenten/hulpmiddelen.


Communiceren in 4 talen

De binnenvaart is een internationale wereld. Een goede talenkennis maakt communicatie makkelijker. Elkaar begrijpen is essentieel voor veilig werken. Ook externe communicatie, bijvoorbeeld via de marifoon wordt beter als nautische uitdrukkingen in meerdere talen worden gekend. Om bemanningsleden te helpen om werk afspraken te maken en elkaar op nautisch vlak te begrijpen is door en in opdracht van CESNI de app LE SINCP ontwikkeld. 

Veel voorkomende maritieme uitdrukkingen zijn in deze app direct in het Nederlands, Duits, Engels en Frans beschikbaar en kunnen direct in het werk worden toegepast. De app is gratis te downloaden:

 

Reddingsvesten gebruik ze goed

Reddingsvesten zijn niet voor niets verplicht, zij spelen een cruciale rol in de veiligheid van opvarenden wanneer zij overboord raken. Onderkoeling en het stoten van het hoofd kunnen voor levensbedreigende situaties zorgen. Een reddingsvest zorgt er onder andere voor dat het hoofd boven water blijft en de drenkeling makkelijker te vinden is in het (vaak koude en donkere) water. In deze publicatie vindt u informatie over correct gebruik en onderhoud van reddingsvesten aan boord.  

Er is een speciale publicatie over het correct gebruik en onderhoud van reddingvesten aan boord:

Nieuwsbrief Special

In december 2020 hebben wij een nieuwsbriefspecial uitgegeven met verschillende handreikingen met betrekking tot "man over boord en reddingsvesten" in samenwerking met PZI en Koninklijke BLN-Schuttevaer.

 

Houd je kennis bij

  • BHV en EHBO
    Sinds 1994 eist de Arbowet dat elke werkgever voor de veiligheid van werknemers en klanten een BHV’er aanstelt. Voor veiligheidsopleidingen, zoals EHBO en BHV geldt in het algemeen een geldigheidsduur van twee jaar. Daarna dient de medewerker op herhalingscursus te gaan om de kennis op te frissen. Er zijn in de binnenvaart gespecialiseerde bedrijven die deze trainingen geven, zoals Veilig aan Boord.

  • ADN
    Het ADN is een Europese overeenkomst voor het internationaal vervoer van gevaarlijke stoffen. Voor het halen van het ADN-diploma moet de schipper een opleiding volgen, de ADN basis opleiding, die na vijf jaar moet worden verlengd met de de ADN-herhalingsopleiding. Deze opleiding moet bij een erkende opleider worden gevolgd. Op de website van het CBR vindt u een overzicht van erkende opleiders, waaronder ook ons lid Transafe.
    De ADN 1.3-Training is verplicht voor alle bemanningsleden. Deze training moet op maat gesneden zijn en mag door een bedrijf of opleider worden gegeven.

  • LNG-deskundige
    Schippers en de bij bunkerprocedure betrokken bemanningsleden van schepen die LNG als brandstof gebruiken, moeten vanaf 1 juli 2016 in het bezit zijn van een LNG-verklaring. Door het volgen van een cursus die wordt afgesloten met een officieel examen kan deze LNG-verklaring worden verkregen. De verklaring moet elke vijf jaar worden vernieuwd. U kunt een LNG cursus volgen bij een door het CBR erkende opleider. Onze leden Transafe en STC zijn erkend opleider LNG-trainingen.

 

Platform Zéro Incidents (PZI)

Via PZI, begonnen vanuit en met focus op de tankvaart, wordt in de binnenvaartindustrie kennis over incidenten gebundeld om herhaling te voorkomen. Leren voor een toekomst zonder incidenten. Bezoek dit platform om te leren uit ervaring van anderen.