Reizen voor personeel door Europa

Maatregelen in EU landen

Dit najaar worden in alle EU landen de maatregelen weer aangescherpt en het vrij reizen beperkt. Wij willen er op wijzen dat in ieder land eigen ‘corona’ maatregelen van kracht zijn; en deze maatregelen worden voortdurend bijgesteld. Het gaat dan om zaken als:

  • Het is enkel toegestaan om alleen of met enkele personen in de openbare ruimte te verblijven.
  • Er moet minimaal een meter tot twee meter afstand tot andere mensen worden aangehouden.
  • Er is een verplichting om maskers te dragen in winkels, openbaar vervoer, publieke ruimtes en of drukke (winkel)straten.
  • Reisverklaringen om de status van bemanningslid te bewijzen kunnen nuttig zijn, maar zijn niet verplicht.


Corona en reizen naar Duitsland

Nederland opnieuw hoog risico gebied voor Duitsland
Met ingang van 6 april heeft Duitsland Nederland als hoog risico gebied aangewezen. Dit heeft direct gevolgen voor het reizen van Nederland naar Duitsland.

Vanaf 6 april geldt een aanmeldplicht vóór de reis naar Duitsland. Dit kan met het in te vullen formulier (www.einreiseanmeldung.de). Uitzonderingen gelden voor een doorreis door Duitsland en verblijf korter dan 24 uur in Duitsland.

Daarnaast moet een negatieve Corona test (PCR test of snel test) worden overlegd, die niet ouder is als 48 uur. De negatieve test hoeft niet overlegd te worden als het verblijf in Duitsland korter dan 72 uur is en in deze periode de Corona maatregelen worden nageleefd. Let op de aanmeldplicht kan wel van toepassing zijn, dit zijn andere regels.

Voor testen zijn er drie mogelijkheden:

  • Een door het RIVM goedgekeurde snel test
  • Een ‘citizens test’ in Duitsland (zoek hier naar een testlocatie in Duitsland)
  • Een test onder toezicht (video bewaking)

Ook een overzicht van de Duitse regels is bijgesloten:

Deze inreisregels gelden voor heel Duitsland, voor alle deelstaten.

 

Covid-quarantaine regels 

Met ingang van 16 december 2020 is Duitsland opnieuw in een volledige lockdown. Reizen om van en aan boord te gaan valt onder de noodzakelijke reisbeweging (in Duitsland System relevant). Wij adviseren voor deze reizen weer gebruik te maken van de voorbeeld reisverklaring van de CCR.

De strengere maatregelen zijn verlengd tot 14 februari 2021. Daarnaast werkt Duitsland voor inreizen vanaf 15-1-2021 met hoge risico gebieden. 26 januari 2021 zijn dit in ieder geval de volgende Europese landen: Tsjechië, Estland, Letland, Litouwen, Portugal, Slovenië en Spanje. Ligt de 7 daagse besmettingsgraad in een bepaald gebied hoger dan in Duitsland (met een minimum van 200) dan geldt de 72 uur regel. Kom je vanuit een hoog risico gebied en ben je daar meer dan 72 uur geweest, dan ben je verplicht je te registreren en moet je een negatief test resultaat overleggen dat niet meer dan 48 uur oud is.

Via onze partners ontvingen wij de nieuwe Duitse regels: Praxisuntaugliche Corona-EinreiseVO für Güterverkehr.
Wij zetten ons via onze Europese vertegenwoordiger EBU in om een uitzonderingsregel voor de binnenvaart tot stand te brengen.

In Duitsland gelden bekende maatregelen als afstand houden, handen wassen etc. Daarnaast wordt nu in openbaarvervoer en winkel een medisch mondmasker verplicht, de zogenaamde OP-Masker of FFP2 mondkapje.

(Status: 19 november)
De Duitse regering heeft haar deelstaten een aanbeveling gedaan met betrekking tot de quarantaineverplichtingen op basis van deze modelverordening die op 9 november jl. in werking is getreden. 
 
Volgens § 1 lid 1 zouden personen die Duitsland binnenkomen vanuit risicogebieden verplicht zijn om gedurende 10 dagen in quarantaine te gaan met de vrijstellingen in § 2 lid 2 nr. 2 c): Grensoverschrijdend verkeer van personen en goederen is vrijgesteld van de algemene quarantaineregel van § 1 in geval van een verblijf van minder dan 72 uur (...) in dergelijke landen.

Naar aanleiding van de informatie die wij van de BDB hebben ontvangen, hebben de hieronder genoemde deelstaten de aanbeveling in praktijk gebracht:

  1. Beieren (§ 2, lid 2, nr. 2, onder c).
  2. Berlijn (artikel 9, lid 2, punt 1)
  3. Bremen (artikel 21, lid 1, punt 2, onder c)
  4. Hamburg (artikel 36, lid 2, punt 2, onder c)
  5. Hessen (artikel 2, lid 2, punt 3, onder b)
  6. het Saarland (artikel 2, lid 3, punt 2)
  7. Saksen (artikel 3, lid 2, punt 6)

Dit betekent dat bemanningsleden bij binnenkomst in deze staten onmiddellijk in quarantaine moeten gaan en dit moeten melden als ze langer dan 72 uur in een risicogebied in het buitenland zijn geweest. Dit hangt niet alleen af van de staat van binnenkomst, maar ook van de staat van de eindbestemming. Het niet nakomen van deze verordening kan worden bestraft tot 3.000 euro per persoon en per geval (bijvoorbeeld Berlijn).

Eind februari ontvingen wij de uitleg van de deelstaat Beieren met daarin een onderscheid naar risicogebieden, hoge besmettingsgraad en virusvarianten.

De volgende deelstaten hebben (nog) geen uitvoering gegeven aan de aanbeveling:

  1. Nedersaksen (artikel 17, lid 5, lid 1)
  2. Brandenburg (artikel 2, lid 1, punt 2)
  3. Thüringen (§ 3 lid 1, nr. 3)

De deelstaten Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts hebben de aanbeveling ten uitvoer gelegd, maar hebben een specifieke regeling/vrijstelling voor de binnenvaart ingevoerd, wat betekent dat bemanningsleden in deze voor de binnenvaart belangrijke landen zich vrij kunnen bewegen zonder beperkingen, zolang er maatregelen zijn genomen om contacten te vermijden, met name het niet van boord gaan als dat niet strikt noodzakelijk is.
 
Een nieuw toegevoegd § 2 lid 3 nr. 4 voert een nieuwe vrijstelling in die vrij vertaald betekent dat personen die op grond van hun beroep grensoverschrijdende personen en goederen over de weg, per spoor, per schip of per vliegtuig vervoeren, niet onder de 72 uur-regel vallen. Bemanningsleden hebben geen test nodig bij het binnenkomen van deze landen, zolang zij maatregelen hebben genomen om contacten te vermijden, met name het niet van boord gaan in niet strikt noodzakelijke gevallen.

 

België

In verband met de voortdurende veranderingen raden wij aan om voorafgaand aan uw reis naar België altijd de speciale coronapagina voor ondernemers van RVO met veel gestelde vragen te raadplegen en bekijk het actuele reisadvies voor België van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Met alle aanscherpingen van regels zijn ook de reisdocumenten voor België en voor de grenspassage België-Frankrijk in de eerste week van februari weer aangepast. Naast de bekende CCNR reisverklaring wordt nu ook een ‘verklaring van eer’ gevraagd.

Voor de binnenvaart geldt nog steeds dat zij zijn gekwalificeerd als vitaal proces, het varen van of naar België kan dus gewoon plaatsvinden. Voor personen die langer dan 48u in België gaan verblijven of langer dan 48u buiten België zijn verbleven is het echter verplicht om maximaal 48u voor aankomst in België het Public Health Passenger Locator Form in te vullen. Deze formaliteit geldt ook voor het beroepsgoederenvervoer.

Met ingang van 25 december moeten reizigers die niet in België wonen een recent negatief PCR-Covid-19-testresultaat meenemen als ze langer dan 48u in België blijven. De Belgische en Vlaamse regels zijn verduidelijkt op vraag van CITBO door het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Passenger Locator Form en het BTA-formulier zijn ook van toepassing op reizend binnenvaartpersoneel. Buitenlands personeel kan van het BTA geen gebruik maken.

Voor buitenlands personeel geldt tevens een vrijstelling en hoeft een negatieve test niet voorgelegd te worden bij binnenkomst. Er is dus een vrijstelling voor vervoerspersoneel voor wat betreft de verplichte quarantaine en het testen. Men kan ook een quarantaine doorbrengen aan boord (bij uitbraak aan boord) en tijdens de quarantaine blijven varen indien de volledige bemanning zich in dezelfde bezetting bevindt zoals in een gezin.

 

Samen reizen in de auto

In veel landen is het niet toegestaan om met meer dan twee personen in een auto te zitten. Nederland gaat iets soepeler met deze maatregel om. Vanaf 15 december is in bedrijfsmatig vervoer een mondkapje voor publiek gebruik verplicht bij meer dan twee inzittenden, tenzij er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Klik hier voor meer informatie op de website van Rijksoverheid.
 
We raden aan om de volgende richtlijnen in acht te nemen:

  • Houd onderling zoveel mogelijk afstand, bij reizen met meer dan 2 personen.
  • Draag in de auto een mondkapje.
  • Houd bij in- en uitstappen afstand aan.
  • Zorg voor extra ventilatie in het vervoersmiddel, bijvoorbeeld door bij mooi weer het raam te openen of anders het ventilatiesysteem te gebruiken.
  • Neem telkens op dezelfde plek plaats.
  • Zorg voor optimale hygiëne door de bedieningsmiddelen extra te reinigen (stuur, versnellingspook, deurklink, touchscreen, etc.) en regelmatig te desinfecteren.

Voor Nederland zie; https://www.politie.nl/themas/coronavirus-en-politiewerk.html#alinea-title-met-wie-mag-je-in-de-auto

Samen leven en werken op het schip

Op het schip wordt samen gewerkt en geleefd. In een langere aaneengesloten periode heeft de bemanning gezamenlijk een beperkte ruimte tot zijn beschikking. De bemanning leeft als werkgezin tijdens de vaart op het schip. Van werkgevers en werknemers wordt verwacht dat zij aan boord de richtlijnen van de overheid naleven en overheidsadviezen opvolgen.
Werkgevers zijn verantwoordelijk voor goede en veilige arbeidsomstandigheden. In deze tijd verwachten wij dat werkgevers zorgen voor extra veiligheidsmaatregelen, zoals het regelen van veilig reizen van en naar boord en het beschikbaar stellen van ontsmettende zeep en schoonmaakmiddelen. Ook zorgen zij voor protocollen voor ploegwissel en externe contacten tijdens het varen.
Werknemers zijn mede verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord. Werknemers vermijden zoveel mogelijk fysiek contact met derden.  
Een werknemer met verkoudheid of griepachtige klachten of een familielid met koorts gaat niet aan boord, maar meldt zich nu ziek. Is er bij wisseling van de ploeg een lid aan boord met dit type klachten, dan verwachten wij dat de hele ploeg thuis in quarantaine gaat en fysiek contact met huisgenoten vermijdt.

Voorbeeldverklaringen voor dienstreizen

De CCR heeft een voorbeeld verklaring voor de dienstreis van een schipper of een bemanningslid in de binnenvaart/Rijnvaart opgesteld. Een dergelijke verklaring kan gebruikt worden om aan de controleautoriteiten te overhandigen. 

Toen dit voorjaar het ene na het andere land vroeg om aan te tonen dat het reizen van en naar een schip gebeurd is er een meertalig voorbeeld tekst ontwikkeld.

De EU heeft voor de logistieke sector een formulier opgesteld om mee te reizen. Op dit EU Certificate for International Transport kun je de status reizend bemanningslid aankruisen.

Frankrijk heeft voor de nieuwe lockdown haar attestation-de- deplacement—derogatoire / verplaatsingsverklaringen opnieuw uitgegeven. Wij adviseren om deze naast de CCR reisverklaring mee te nemen in Frankrijk.

 

Ingrid Blom, secretaris Sociale Zaken, is de contactpersoon voor het onderwerp "Bemanning". Zij is ook werkzaam bij Koninklijke BLN-Schuttevaer als beleidsmedewerker Sociale Zaken.