Binnenvaart - CBRB - logo

Binnenvaart brancheorganisatie

Europese Commissie: guidelines voor grensmaatregelen

De Europese Commissie heeft dit persbericht en deze guideline uitgegeven over grensmaatregelen. De Europese Commissie benadrukt, dat de transport en mobiliteitssector essentieel zijn voor economische continuïteit en voor de beschikbaarheid van essentiële goederen.

Belangrijke onderdelen van de guideline zijn:

  • “The transport and mobility sector is essential to ensure economic continuity. Collective and coordinated action is indispensable.”
  • “Professional travel to ensure transport of goods and services should be enabled. In that context, the facilitation of safe movement for transport workers, including truck and train drivers, pilots and aircrew, across internal and external borders, is a key factor to ensure adequate movement of goods and essential staff.”

De Europese Commissie heeft ons, via de EBU, inmiddels verzekerd dat binnenvaartpersoneel nadrukkelijk onder dit punt valt, hoewel niet letterlijk benoemd.

  • Member States should preserve the free circulation of all goods. In particular, they should guarantee the supply chain of essential products such as medicines, medical equipment, essential and perishable food products and livestock. No restriction should be imposed on the circulation of goods in the Single Market, especially (but not limited to) essential, health-related and perishable goods, notably foodstuffs, unless duly justified. Member States should designate priority lanes for freight transport (e.g. via ‘green lanes’) and consider waiving existing weekend bans.” 
  • “Specific transport nodes (e.g. ports, airports, logistics hubs) should be reinforced as needed.
  • “All persons, EU and non-EU nationals, who cross the external borders to enter the Schengen area are subject to systematic checks at border crossing points.”

Wij hebben navraag gedaan hoe zich dit verhoudt tot het bericht dat er een inreisverbod zou gelden voor reizigers van buiten de EU, waarvan vrachtwagenchauffeurs uitgezonderd zouden zijn. Het is evident dat ook bemanningsleden voor de binnenvaart uit niet-EU-landen toegang moeten krijgen tot het Schengengebied.