Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

Fiscale en economische maatregelen met betrekking tot het Coronavirus

Op 12 maart j.l. heeft het kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd dat zij een aantal maatregelen treffen om de negatieve economische gevolgen van het coronavirus voor bedrijven op te vangen. Bijgevoegd treft u aan onze notitie inzake deze maatregelen:

Pdf: Fiscale en economische maatregelen met betrekking tot het Coronavirus
Meer informatie: Riegman & Klaverdijk


Podcast – Coronapandemie duwt Nederlandse bedrijfsleven in kortstondige diepe recessie

Podcast over de invloed van de coronacrisis op de Nederlandse economie en het bedrijfsleven in het bijzonder. Sandra Phlippen, hoofdeconoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO en Sander van Wijk, hoofd Sector Advisory bij ABN AMRO worden aan de tand gevoeld door host Jimmy Lange.

Prognose 2020-2021



Zie: https://insights.abnamro.nl/2020/03/podcast-coronapandemie-duwt-nederlandse-bedrijfsleven-in-kortstondige-diepe-recessie/

Ondernemen in tijden van corona – Transport en Logistiek

Sinds 12 maart is de samenleving enorm veranderd. Ondernemers moeten improviseren en anderhalve meter afstand houden lijkt het nieuwe normaal te worden. ABN AMRO verwacht dit jaar een krimp van de Nederlandse economie van 3,8 procent in een scenario waarbij de ‘lockdown’ twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven. Het coronavirus zal daarom voor langere tijd grote gevolgen hebben voor ondernemers binnen de logistieke sector. Voor transport en logistiek gaat ABN AMRO uit van 7 procent krimp.

De gevolgen van de coronacrisis voor de logistieke sector zijn groot, maar verschillen sterk per bedrijf en per subsector. Met name de transportbedrijven met opdrachtgevers in de sectoren leisure (waaronder horeca en evenementen), retail (non-food) en agrarisch (bijvoorbeeld sierteelt) worden direct geraakt. In enkele deelsegmenten zijn lichtpuntjes te zien; supermarkten en bedrijven in e-commerce en farma-logistiek laten flinke omzetstijgingen zien. De vraag naar luchtvracht stijgt door de grote behoefte aan medische goederen. Havens hebben te maken met verstoringen en vertragingen vanwege een tekort aan personeel en forse afname van het goederenaanbod.

Op korte termijn is crisismanagement nodig, maar tegelijk moeten ondernemers alvast verder kijken. In de korte publicatie in de bijlage geeft ABN AMRO hier aanbevelingen voor. Publicaties van andere sectoren zijn hier te vinden.

Download:


 

 

Scenario’s coronacrisis: recessie onvermijdelijk

Het Centraal Planbureau (CPB) schetst in vier scenario’s de economische impact van het coronavirus in 2020 en 2021.





Het Centraal Planbureau (CPB) schetst in vier scenario’s de economische impact van het coronavirus in 2020 en 2021. De scenario’s hanteren verschillende uitgangspunten voor de duur van de contactbeperkingen en de diepte van de economische doorwerking. In alle scenario’s resulteert een recessie, het bbp krimpt in 2020 met 1,2% tot 7,7%. In het lichtste scenario veert de economie al in het derde kwartaal van 2020 weer op, in het zwaarste scenario ontstaan er ook problemen in de financiële sector en verslechtert het buitenlandbeeld verder. In dat scenario zal er ook in 2021 een krimp van het bbp van 2,7% optreden. In drie van de vier scenario’s is de neergang dieper dan in de crisis van 2008/2009. Lees verder >>


 

Vele miljoenen euro’s schade voor binnenvaart door corona-crisis

Deze week heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het CBRB en BLN gevraagd om een kwantitatieve indicatie van de economische schade voor de binnenvaart als gevolg van de corona crisis. Onze eerste inschatting is dat de corona-crisis de binnenvaart 120 miljoen euro per maand kost.

We zien dat de Corona-crisis zeer grote gevolgen heeft voor de ladingstromen via de binnenvaart, zowel in de droge lading- , de container- als de tankvaart. In het personenvervoer is zelfs sprake van een totale terugval naar nul voor het hele seizoen. Onze inschatting is dat ook in het goederenvervoer over water de komende weken en maanden sprake zal zijn van veel vraaguitval.

We verwachten de komende maanden een terugval met circa 40 procent voor het goederenvervoer en 100% voor de passagiersvaart. De omzet van de Nederlandse binnenvaart is circa 2,6 mld. euro per jaar waarvan 90% goederenvervoer en 10% personenvervoer (bron: CBS). De schade in het personenvervoer bedraagt derhalve circa 260 miljoen euro voor het seizoen 2020 en uitgaande van een seizoen van 7 maanden circa 37 miljoen euro per maand. In het goederenvervoer is de omzet circa 200 mln. per maand. Bij een vraaguitval van 40% is de schade circa 80 miljoen euro per maand. Een eerste indicatie van de economische schade voor de binnenvaart als gevolg van de corona crisis is dus bijna 120 miljoen euro per maand.  Let op: de brondata zijn van het CBS. De binnenvaart is een internationaal opererende sector. De economische impact zal dan ook veel groter zijn.

Ook hebben we aandacht gevraagd voor het Europese goederenvervoer over water in deze Corona-crisis. We zouden graag zien dat Nederland met onze buurlanden en de Europese commissie contact opneemt om zeker te stellen dat het goederenvervoer over water ondanks nationale maatregelen doorgang kan vinden. 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.