Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

 



8 april 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 14

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Nederland opnieuw hoog risicogebied voor Duitsland
  2. Geldigheid certificaten binnenvaart in corona tijden
  3. Centraal Overleg Vaarwegen (COV)
  4. Voortgang IWT Platform
  5. Platina denktank uit de startblokken
  6. Het gebruik van Spudpalen
  7. Alles wat u wilt weten over drones en veiligheid
  8. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Nederland opnieuw hoog risicogebied voor Duitsland


Met ingang van 6 april heeft Duitsland Nederland als hoog risicogebied aangewezen. Dit heeft direct gevolgen voor het reizen van Nederland naar Duitsland.
Vanaf 6 april geldt een aanmeldplicht vóór de reis naar Duitsland. Dit kan met het in te vullen formulier (www.einreiseanmeldung.de). Uitzonderingen gelden voor een doorreis door Duitsland of bij een verblijf korter dan 24 uur. Daarnaast moet een negatieve coronatest (PCR test of sneltest) worden overlegd. Deze mag niet ouder zijn als 48 uur.

De negatieve coronatest hoeft niet overlegd te worden als het verblijf in Duitsland korter is dan 72 uur en wanneer in deze periode de coronamaatregelen worden nageleefd. Let op! De aanmeldplicht kan wel van toepassing zijn, dit zijn andere regels. Zolang binnenvaartschippers aan boord van hun schip blijven, is het overleggen van een negatieve coronatest niet verplicht.

Zodra de bemanningsleden het schip verlaten, gelden dezelfde regels als voor het inreizen.

De deelstaten Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts hebben de aanbeveling waarop deze maatregelen ten uitvoer worden gelegd, ingevoerd met een specifieke regeling/vrijstelling voor de binnenvaart.

Dit betekent dat bemanningsleden, in deze voor de binnenvaart belangrijke landen, zich vrij kunnen bewegen zonder beperkingen. Dit zolang er maatregelen zijn genomen om vele contacten te vermijden; bemanningsleden mogen alleen van boord gaan wanneer dit strikt noodzakelijk is.

Meer informatie over de Europese reisregels voor bemanningsleden leest u op onze website. Hier vindt u een overzicht van de Duitse regels. Wilt u nog extra toelichting? Neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Naar boven

 

Geldigheid certificaten binnenvaart in corona tijden


In het onderstaande overzicht geven wij u de nieuwste geldigheidsdata van de examenuitslagen en/of certificaten die door de lockdown zijn komen te vervallen. Het gaat om alle documenten die gebaseerd zijn op ROSR, RSP en RPR. Onder andere vaarbewijzen A+B, Rijnpatent (+voorlopige), Bewijs voor Riviergedeelten, Radarpatent, Sportpatent, het zeilbewijs en Verklaring LNG.

Einddatum geldigheid op examenuitslag   > Nieuwe geldigheidsdatum 

1 oktober 2020 t/m 30 april 2021               > t/m 30 september 2021 

1 mei t/m 31 mei 2021                               > t/m 30 november 2021 

1 juni t/m 30 juni 2021                               > t/m 31 december 2021 

1 juli t/m 31 juli 2021                                 > t/m 31 januari 2022 

1 augustus t/m 31 augustus 2021             > t/m 28 februari 2022 

1 september t/m 30 september 2021        > t/m 31 maart 2022 

1 oktober t/m 31 oktober 2021                  > t/m 30 april 2022 

1 november t/m/ 30 november 2021         > t/m 31 mei 2022 

1 december t/m/ 31 december 2021         > t/m 30 juni 2022 

Geldigheid certificaten gevaarlijke stoffen 

De geldigheid van diverse certificaten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt verlengd t/m 30 september 2021. Voor het certificaat ADN en Veiligheidsadviseur Binnenvaart met een verloopdatum vanaf 1 maart 2020 t/m 31 augustus 2021 is overeengekomen dat het examen van de opleiding/herhalingscursus gevolgd moeten worden voor 1 oktober 2021. Deze afspraken zijn vastgelegd in multilaterale overeenkomsten tussen de verschillende lidstaten. Wilt u meer informatie? Bekijk dan de publicaties in de Staatscourant:

Naar boven

 

Centraal Overleg Vaarwegen (COV)

Zoals u weet is het CBRB betrokken bij het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). Wij volgen, net als u, de nieuwe kabinetsformatie op de voet.

Vanuit het COV hebben wij, middels een brief aan de onlangs aangestelde informateur, een aantal belangrijke infrastructurele vraagstukken onder de aandacht gebracht. Vraagstukken waar het komende kabinet voor staat en die een bijdrage leveren aan het behalen
van maatschappelijke doelen op het gebied van mobiliteit en duurzaamheid. In de brief lichten wij de voordelen en mogelijkheden van Modal Shift toe. Daarnaast vragen wij aandacht voor de noodzaak om te investeren in de natte infrastructuur en walstroom.
Wilt u meer weten? Lees hier dan de hele brief of neem contact op met Lijdia Pater - de Groot.

Naar boven

 
 

Voortgang IWT Platform  

Met genoegen delen we de nieuwsbrief van het Europese IWT platform waar wij als committee members actief aan deelnemen.

Op verschillende gebieden hebben we, ondanks de uitdagende tijd, vooruitgang geboekt. In de nieuwsbrief leest u de details over onze werkvelden; Innovatie & Vergroening, Milieu & Veiligheid, Sociaal & Onderwijs, Nautisch & Technisch, en last but not least Infrastructuur.
Ook delen we in dit nummer een belangrijke enquête over de International Service Level Survey over de verwijdering van olie- en vetafval, volgens deel A van het CDNI. Lees hier de complete nieuwsbrief van het IWT platform.
Wilt u op de hoogte blijven? Abonneer u dan op deze nieuwsbrief.  

Naar boven

 

Platina denktank uit de startblokken 


7 en 8 april waren de eerste twee Platina stage eventdagen. Een groep van ruim 300 deskundigen, bundelden hun kennis en spraken deze dagen over de belangrijkste uitdagingen en kansen van de binnenvaart. In zeven thematische sessies spraken zij over onderwerpen zoals; de transitie naar emissievrije scheepvaart, de integratie van de binnenvaart in toeleveringsketens, slimme waterwegen en autonome navigatie. In de komende weken kunt u rekenen op een Platina nieuwsbrief met meer informatie over deze onderwerpen.
Wilt u op de hoogte blijven van alle laatste ontwikkelingen? Schrijf u dan in voor deze nieuwsbrief. 

Naar boven

 

Het gebruik van spudpalen

Basijn nr: 15/2021 Vaststellingsbesluit aanwijzing gebied voor het gebruik van spudpalen door binnenschepen in het Amsterdamse havengebied.

De laatste jaren komt het steeds meer voor dat binnenschepen met spudpalen zijn uitgerust om hiermee af te meren.

Maar het gebruik van een spudpaal kan mogelijk schade brengen aan de waterbodem en de zich daarin en daarnaast bevindende objecten. Denk bijvoorbeeld aan infrastructurele voorzieningen zoals tunnels, leidingen, kabels en beschermingsmatten en de kade.

Op 1 augustus 2017 is het besluit gebruik spudpalen in het Amsterdamse havengebied (Besluit nr. 35/2017/RHN) vastgesteld. Hierin zijn gebieden aangewezen waar schepen spudpalen mogen gebruiken.
Recentelijk is gebleken dat bij de firma Albeton in de Carel Reynierszhaven regelmatig binnenschepen afmeren die gebruik maken van spudpalen.

Helaas is deze ligplaats niet opgenomen in het besluit en mogen schepen hier geen gebruik maken van spudpalen om af te meren.

Uit een in opdracht van de Divisie Havenmeester uitgebrachte rapportage en de bevindingen n.a.v. het rapport blijkt dat het afmeren van schepen met spudpalen op deze locatie geen schade aan de kade en infrastructuur kan veroorzaken. Daarom heeft de directeur Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied alsnog besloten om de operationele ruimte bij de kade van de firma Albeton aan te wijzen als gebied waar binnenschepen met behulp van spudpalen mogen afmeren.
Wilt u meer weten? Lees hier meer over het vaststellingsbesluit.

Naar boven

 
 

Alles wat u wilt weten over drones en veiligheid


Ze vliegen, rijden, klimmen en varen in de haven: drones. Deze robots zijn er voor onze veiligheid, maar hoe houden we de drones zelf veilig?
Op Donderdag 22 april vanaf 16.00 uur – 17.00 uur wordt er een digitale bijeenkomst georganiseerd door het FERM Port Cyber Café. Deze inspirerende bijeenkomst staat in het teken van drones. Hoe zorgen we ervoor dat de drones de havens veiliger blijven maken, beschermen we onze
bedrijven tegen ongewenste drones en zorgen we ervoor dat de drones niet gehackt kunnen worden? Tijdens deze bijeenkomst komen twee experts aan het woord: David Smits, CTO bij Terra Inspectioneering en Wilfred Vos, securityconsultant bij Fox-IT.
Aanmelden kan voor 19 april a.s. door een mail te sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. De aanmeldlink ontvangt u vervolgens van de organisatie in uw mailbox.

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.