Nautiek en Infrastructuur
Maatregel IJssel bij waterstand van 1.45 meter + NAP
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft in samenspraak met belanghebbenden, waaronder Port of Twente (Havenbedrijf en Logistic Association) en ASV, gesproken over de voorgestelde maatregel van Rijkswaterstaat met betrekking tot de waterstand van 1.45 meter + NAP op de IJssel. Deze voorgestelde maatregel beoogde een verandering in het bestaande eenrichtingsverkeer, dat in 2022 van kracht was, omdat dit juridisch niet houdbaar zou zijn. Het nieuwe voorstel behelsde een verbod op de Boven-IJssel voor alle schepen langer dan 86 meter.
Tijdens de bespreking met de genoemde belanghebbenden heeft KBN duidelijk gemaakt dat dit voorstel volstrekt onaanvaardbaar zou zijn voor bedrijven en binnenvaartondernemers. Daarnaast is er ook contact opgenomen met de terminal in Doesburg, waaruit bleek dat zij volledig onbekend waren met dit voorstel. Implementatie van de maatregel zou hun terminal volledig stilleggen.
Recentelijk ontvingen wij een bericht van Rijkswaterstaat waarin staat:
"Dit heeft geleid tot ons besluit om bij extreem lage waterstanden, zoals vorig jaar, op de Boven-IJssel eenrichtingsverkeer voor alle scheepvaart in de opvaart in te stellen bij een MGD < 1,45 m, als onze voorkeursmaatregel. De huidige waterstand heeft zich anders ontwikkeld dan eerder in dit droogteseizoen en vorig jaar rond deze tijd. Op basis van de huidige prognoses voor de korte termijn hebben we nu een voorgenomen besluit genomen over verkeersmaatregelen bij extreem laagwater, om voorbereid te zijn op dergelijke situaties dit jaar of in toekomstige droogteseizoenen. Dit besluit ligt als het ware klaar op de plank."
Hoewel geen enkele beperkende maatregel met enthousiasme ontvangen wordt, is KBN opgelucht dat de keuze nu is gevallen op deze minder ingrijpende maatregel.
|