Lees over provincie Antwerpen terug naar code oranje, onderhoud N3 Merwedebrug, werkbezoek directeur-generaal Mobiliteit IenW, UPO en ligplaatsen...

 



30 juli 2020 - CBRB nieuwsbrief Nr. 29

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Provincie Antwerpen, terug naar code oranje
  2. Onderhoud aan N3 Merwedebrug Papendrecht - gestremd voor hoge scheepvaart
  3. Werkbezoek directeur-generaal Mobiliteit van het ministerie van IenW
  4. Uw pensioen checken
  5. Ligplaatsen Maashaven Rotterdam
  6. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Provincie Antwerpen, terug naar code oranje

Met ingang van 28 juli heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de Belgische provincie Antwerpen het reisadvies aangepast van code geel naar code oranje. Er wordt dan ook opgeroepen om enkel nog indien noodzakelijke naar dit gebied, inclusief de stad Antwerpen, te reizen. Personen die terugkeren uit dit gebied worden geadviseerd om twee weken in thuisquarantaine te gaan. Reizen door de provincie Antwerpen naar een bestemming daarbuiten is mogelijk, maar verzocht wordt om het vervoersmiddel dan niet te verlaten.

Voor de binnenvaart geldt nog steeds dat zij zijn gekwalificeerd als vitaal proces, het varen van of naar de provincie Antwerpen kan dus gewoon plaatsvinden. Voor transportmedewerkers geldt dat als zij voor hun werk reizen, zij niet in thuisquarantaine hoeven tenzij zij klachten hebben. Wel worden schippers en bemanning verzocht om gedurende het verblijf in het gebied aan boord te blijven. Het wisselen van bemanning op een locatie in de provincie Antwerpen kan, zolang code oranje van kracht is, waarschijnlijk niet of moeilijker worden uitgevoerd.

Het Havenbedrijf Antwerpen heeft inmiddels bevestigd dat zij ook tijdens deze tweede golf 100% operationeel zal blijven. Wel heeft haar COVID-19 Taskforce enkele aandachtspunten gedefinieerd die verder staan beschreven in het uitgegeven persbericht van het Havenbedrijf.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Onderhoud aan N3 Merwedebrug bij Papendrecht - gestremd voor hoge scheepvaart

In augustus vinden onderhoudswerkzaamheden plaats aan de  brug over de Beneden Merwede in de N3 (de Papendrechtse brug). Tijdens vier lange weekenden in augustus is de brug gestremd voor de hoge scheepvaart (hoger dan 13.40 m. ten opzichte van NAP):
  • Van donderdag 6 augustus 22.00 uur tot  maandag 10 augustus 05.00 uur
  • Van donderdag 13 augustus 22.00 uur tot  maandag 17 augustus 05.00 uur
  • Van donderdag 20 augustus 22.00 uur tot  maandag 24 augustus 05.00 uur
  • Van donderdag 27 augustus 22.00 uur tot  maandag 31 augustus 05.00 uur
Buiten deze tijden wordt de brug normaal bediend. De lage scheepvaart (tot 13.40 m. ten opzichte van NAP) kan onder het vaste deel van de brug doorvaren. 

Hinder voor de scheepvaart
Tijdens de weekendafsluitingen is de bediening van de Papendrechtse brug beperkt tot twee keer per dag: om 06.00 uur  en om 18.00 uur.

De reguliere doorvaarthoogte voor de scheepvaart is 13.40 m. ten opzichte van NAP. Voor hoger scheepvaartverkeer kan de klep van de brug dus alleen geopend worden om 06.00 en 18.00 uur.  

Een brugopening kan worden aangevraagd bij Verkeersmanagementcentrale (VMC) Rhoon via marifoonkanaal 22 of  het telefoonnummer 088-7985132. Kijk voor RWS berichtgeving voor de scheepvaart ook op: www.vaarweginformatie.nl
Voor meer informatie kunt u kijken op website van N3 werkzaamheden 
of download de factsheet van Rijkswaterstaat.

Naar boven

 

Werkbezoek directeur-generaal Mobiliteit van het ministerie van IenW

Afgelopen dinsdag bracht Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), op uitnodiging van het Bureau Voorlichting Binnenvaart in samenwerking met het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer een bezoek aan de binnenvaart. Namens het CBRB was directeur Robert Kasteel aanwezig.

Allereerst werd een bezoek gebracht aan de EMO in de Rotterdamse haven waar hij meer informatie kreeg over de kolenmarkt en -overslag. Vervolgens ging het gezelschap in de Margriethaven aan boord van het ms Futuro van Bosman Container Shipping Group. Tijdens het werkbezoek kwamen onderwerpen als modal shift, vergroening en het personeelstekort uitvoerig aan bod.
 
v.l.n.r.: Kees van der Burg (IenW), Robert Kasteel (CBRB),
Erik Schultz (BLN) en Peter Schaberg (BLN)

 
 

Uw pensioen checken

Begin augustus verstuurt het pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart weer de UPO’s. UPO staat voor Uniform PensioenOverzicht.

Dit overzicht ontvangt iedere werknemer elk jaar. In dit overzicht kan de medewerker zien wat er aan pensioen is opgebouwd en wat hij of zij mogelijk opbouwt als hij/zij tot aan de pensionering blijft varen.

Meer informatie over de UPO kunt u vinden op de website van het pensioenfonds.

Naar boven

 

Ligplaatsen Maashaven Rotterdam

Artist Impression van de vernieuwde Maashaven -  © Port of Rotterdam
De herinrichting van de Maashaven is in volle gang. Sinds 16 juli liggen de eerste nieuwe pontons in de Maashaven en vanaf 17 augustus beginnen de werkzaamheden aan de noordzijde. Tijdens de werkzaamheden mag de scheepvaart daar alleen liggen met toestemming van het Havenbedrijf Rottedam.
 
Wat gaat er gebeuren?
Op 17 augustus start de firma DEME in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam met het aanbrengen van ponton- en afmeerpalen en het installeren van 13 pontons. Het Havenbedrijf Rotterdam liet eerder al weten dat de 4e steiger in de zuidhoek vooralsnog niet wordt aangelegd.
 
De werkzaamheden nemen in totaal ongeveer acht weken in beslag en vinden plaats van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur tot uiterlijk 18.00 uur.
 
Omdat de pontons met het getij moeten kunnen meebewegen, worden zij op hun plek gehouden door twee stalen buispalen per ponton. De werkzaamheden beginnen met de installatie van deze buispalen. De palen worden de grond ingetrild vanaf een ponton met hierop een funderingskraan. Na het intrillen van deze pontonpalen worden de pontons ingevaren en start het aanbrengen van de acht afmeerpalen. In principe worden alle palen de grond ingetrild. Om de belasting op de kade te verminderen kan het noodzakelijk zijn de twee noordelijkste palen te heien. Het trillen van alle palen duurt ongeveer drie weken. Daarna start de afwerking van de pontons. Dit houdt in dat er tijdelijk minder ligplaatsen beschikbaar zijn voor de binnenvaart. Om de hinder voor de binnenvaart te beperken, proberen we een zo groot mogelijk deel van de kade beschikbaar te houden.
 
Het projectteam van de Maashaven zet zich hard in om alle ligplaatsen zo snel mogelijk gereed te maken. zodat de Maashaven weer de functie krijgt die het altijd heeft gehad: ‘een thuis voor de binnenvaart.’
 
Naar verwachting zullen de nieuwe ligplaatsen eind 2020 zijn opgeleverd.
Kijk voor meer informatie op www.portofrotterdam.com/maashaven

Naar boven

 

AGENDA

  • 11 augustus 2020 - EBU/ESO Gefahrgutkommission              
  • 9 september 2020 - CESNI/QP werkgroep bemanningsvoorschriften
  • 18 september 2020 - CBRB bestuursvergadering
  • 22 en 23 september 2020 - CESNI/PT werkgroep technische voorschriften
  • 25 september 2020 - CTGG plenair overleg
  • 13 oktober 2020 - Najaarsvergadering CESNI Comité
  • 13 t/m 15 oktober 2020 - Maritime Industry 2020
  • 20 en 21 oktober 2020 - CESNI/PT/PAX werkgroep technische voorschriften voor passagiersschepen
  • 28 oktober 2020 - Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tag

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 

Agenda