17 februari 2022 - CBRB nieuwsbrief Nr. 7

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Wat vindt u van de voorgenomen fusie tussen CBRB en BLN?
  2. In drie stappen naar een nieuw normaal
  3. Wereld van de Binnenvaart wil ‘vuist maken voor instroom’
  4. Vragenlijst EU-wetgeving binnenvaartmarkt voor MKB-bedrijven
  5. Standpunt Europese IWT-sector over voorstel Fit for 55-pakket en voorstel richtlijn energiebelasting
  6. Kick-off monitoringprogramma Meten op Schepen
  7. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Wat vindt u van de voorgenomen fusie tussen CBRB en BLN?

Op 11 maart zullen de leden van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer stemmen voor of tegen het fusievoorstel om samen verder te gaan als dé binnenvaartbrancheorganisatie van Nederland: Koninklijke Binnenvaart Nederland!

Wat vinden onze leden en stakeholders van de voorgenomen fusie? In een serie van vier video’s zullen enkele leden van het CBRB en BLN, maar ook belangrijke stakeholders daar antwoord opgeven!

In de eerste van de vier video’s kijkt Allard Castelein, President Directeur van Port of Rotterdam, uit naar een slagkrachtige grote organisatie die met het havenbedrijf wil mee denken en wil mee innoveren, geeft Rick Wansink van Koninklijke van der Wees aan dat het belangrijk is om als één club en met één mond de belangen te behartigen van de binnenvaart nationaal, maar zeker ook internationaal en sluit Chris Kornet van Kornet Scheepvaart af met de woorden dat het broodnodig voor de branche is dat we een grotere brancheorganisatie gaan creëren.

Heeft u nog vragen over de voorgenomen fusie? Zijn er nog onduidelijkheden? Wilt u ons nog iets meegeven? Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
De eerste van vier video's: Wat vinden de leden en stakeholders van het CBRB en BLN van de voorgenomen fusie? Binnenkort meer video's!

Aanmelden voor BALV op 11 maart 2022

Alleen voor leden
Op vrijdag 11 maart 2022 van 15:30 tot 17:30 staat de Bijzondere Algemene Ledenvergadering (BALV) gepland. Tijdens deze BALV wordt het voorstel tot fusie met BLN-Schuttevaer tot Koninklijke Binnenvaart Nederland aan de stemgerechtigde leden ter stemming en besluitvorming voorgelegd.

De leden van het CBRB zijn afgelopen vrijdag uitgenodigd om deze bijzondere vergadering op locatie (Hotel Breda Princeville) of digitaal bij te wonen, waarbij de leden ook fysiek of digitaal kunnen stemmen over de besluitvorming met betrekking tot de fusie.

Mocht u zich nog niet hebben aangemeld voor deze vergadering? Dan kan dat via deze link. Het CBRB vindt het belangrijk veel leden te zien (op locatie of digitaal) tijdens dit speciale moment in de geschiedenis van het CBRB. Uw stem telt! Vergeet daarom niet u aan te melden!

Mocht u vragen hebben over deze BALV of de fusie, dan kunt u die stellen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

In drie stappen naar een nieuw normaal

Dinsdagavond heeft het kabinet opnieuw een groot aantal versoepelingen en vervallen van maatregelen aangekondigd. We krijgen gelukkig stap voor stap onze vrijheid terug.

Afgelopen dinsdag vervielen per direct de adviezen voor het maximaal aantal bezoekers thuis en binnenlandse reizen. En voor het werk belangrijk het advies voor thuiswerken werd versoepeld, advies werk waar mogelijk de helft van de werktijd thuis.

Vrijdag 18 februari worden de openingstijden ruimer. Voor de passagiersvaart belangrijk voor groepen tot 500 personen gaat dan het volgende gelden: met coronatoegangsbewijs vervalt zowel de 1,5 meter afstand houden, de verplichte mondkapjes en het hebben van een vaste zitplaats. Tot slot gaat vanaf morgen het isolatieadvies van 7 naar 5 dagen. De quarantainemaatregelen veranderen niet. Op de website van de Rijksoverheid zijn de in januari ingegane quarantainemaatregelen terug te vinden. Dit geldt zowel voor de maatregelen om in thuisquarantaine te gaan, als voor de voorwaarden waaronder voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen een uitzondering op de quarantaine kan worden gemaakt.

Op vrijdag 25 februari bereidt het kabinet nog het vervallen van de 1,5 meter voor. Ook de nachthoreca mag dan mogelijk weer open. Waarbij bij het plan is om bij grote locaties (meer dan 500 bezoekers) met 1G (iedereen getest) te gaan werken.
En wat komt er nu nog verder? Volgende week wordt een brief over de steunpakketten voor het tweede kwartaal verwacht. Op 15 maart houdt het kabinet de nog overgebleven maatregelen opnieuw tegen het licht. De grote vraag is kunnen we dan over de drempel heen stappen naar ons nieuwe normaal.

Naar boven

 

Wereld van de Binnenvaart wil ‘vuist maken voor instroom’

‘Samen een vuist maken voor instroom personeel’. Dat is de titel van een bijeenkomst die Wereld van de Binnenvaart op woensdag 23 februari organiseert.

Het platform voor de arbeidsmarktcommunicatie namens de binnenvaart wil die middag met ondernemers en vertegenwoordigers uit de branche brainstormen over oplossingen voor het groeiende personeelsprobleem.

De gratis toegankelijke sessie vindt plaats aan boord van riviercruiseschip Treasures, dat de 23e ligt afgemeerd aan de Merwekade in Dordrecht. Varende ondernemers, vertegenwoordigers van rederijen, opleidingen, en anderen die als “beslisser” betrokken zijn bij personeel en werving en selectie van medewerkers in de binnenvaart, zijn van harte welkom mee te denken en praten.

Samen aanpakken
Aan de orde komen de oorzaken van het personeelstekort, zoals vergrijzing, concurrentie van andere branches en onvoldoende zichtbaarheid/bekendheid van de binnenvaart, maar ook de mogelijke oplossingen. Wereld van de Binnenvaart zet zich daar al een paar jaar voor in, maar wil er structureler en samen met de hele sector aan werken.

“Alleen samen, vanuit één gezamenlijke strategie en aanpak kunnen wij het personeelsprobleem duurzaam aanpakken”, staat in de uitnodiging. Alle vormen van oplossingen kunnen en zullen tijdens de discussiemiddag aan de orde komen: van nieuwe instroom van jongeren tot zij-instroom van medewerkers uit andere branches.

De bijeenkomst duurt van 15.00 tot 17.00 uur. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Naar boven

 

Vragenlijst EU-wetgeving binnenvaartmarkt voor MKB-bedrijven

De Europese Commissie houdt een openbare raadpleging over Toegang tot de binnenvaartmarkt – geschiktheidscontrole wetgeving. Het staat ieder vrij om standpunten formuleren over de EU-wetgeving over dit onderwerp. Deze consultatie sluit op 11 maart 2022.

In aanvulling hierop is een online vragenlijst opgesteld over dit onderwerp dat zich specifiek richt op bedrijven uit het MKB-segment in de binnenvaartsector. Klik hier om deze vragenlijst in te vullenHet beoogde eindresultaat is dat de EU-wetgeving voor de binnenvaartmarkt wordt geoptimaliseerd voor bedrijven in het MKB-segment. We moedigen u aan om deze vóór 11 maart 2022 in te vullen.

Naar boven

 

Standpunt Europese IWT-sector over voorstel Fit for 55-pakket en voorstel richtlijn energiebelasting

De binnenvaartsector waarschuwt dat het ‘Fit for 55-pakket’ de doelstellingen van de EU Green Deal, zoals nader uitgewerkt in de Strategie Duurzame en Slimme Mobiliteit en in NAIADES III, zou kunnen ondermijnen.

Terwijl dit beleid en actieplan gericht is op een modal shift van weg  naar binnenvaart en spoor, is het 'Fit for 55-pakket' niet gekoppeld aan deze doelstellingen en via bepaalde maatregelen - met name die vastgelegd in de voorgestelde herziening van de energiebelastingrichtlijn - kan leiden tot een omgekeerde modal shift.

Lees hier het uitgebreide standpunt van EBU, ESO en het IWT-Platform.
 
 

Kick-off monitoringprogramma Meten op Schepen

De eis om de emissies van transport en logistiek te verminderen is er een waar we ons dagelijks mee bezighouden. Dit vergroot de noodzaak om de relatie te meten tussen de vervoersprestatie en de emissies. Om dit te onderzoeken is het programma ‘Meten op Schepen’ gestart. Lees verder om meer te weten te komen over hoe dit werkt.

De beste manier om de vervoersprestatie te bepalen is om te kijken naar de vervoerde goederen: die worden van herkomst naar bestemming verplaatst, dat is waar voor betaald wordt. Om die verplaatsing te realiseren verbruikt het vaartuig of voertuig energie en dat levert weer emissies op. Hoe beter de verhouding is tussen (nuttige) verplaatsing van goederen enerzijds en de emissies anderzijds, des te beter is de emissieprestatie.  

Het monitoren van emissies in de praktijk geeft inzicht en vormt de basis voor effectief beleid om uitstoot te verminderen. De emissie-uitstoot wordt doorgaans uitgedrukt in relatie tot de geleverde vervoersprestatie. De vervoersprestatie kan worden gemeten door de hoeveelheid vracht te registreren, die wordt vervoerd tussen herkomst en bestemming. 

Het programma ‘Meten op Schepen’, is geïnitieerd door de Topsector Logistiek in Nederland om deze belangrijke parameters en prestaties nu te gaan meten en vast te leggen in de realiteit van de binnenvaart, gericht op CO2-uitstoot en luchtverontreinigende stof(fen) (NOx). Tijdens de kick-off, die plaatsvond tijdens de online PLATINA3 Stage Event, presenteerden Khalid Tachi en Martin Quispel de onderzoeksmethodes van het programma. Daarnaast gaven zij aan welke vervolgstappen nodig zijn voor het implementeren van beleid op basis van de onderzoeksresultaten.

De analyse van de gegevens leidt naar verwachting tot nauwkeurigere en beter gevalideerde modellen van de emissieprestatie van de binnenvaart en een uitgebreidere dataset om beleidsbeslissingen op te baseren. In het eerste halfjaar van 2022 worden de meetschepen voorzien van de nodige instrumenten. Vervolgens start het eenjarige monitoringprogramma. De eerste resultaten komen naar verwachting eind 2022 beschikbaar.

Wilt u meer weten over het onderzoek? Ben u bijvoorbeeld benieuwd naar het type schepen dat wordt gebruikt of de parameters? Download hier de bijlage.

Naar boven

 

AGENDA

  • 22 en 23 februari - CESN/PT werkgroep Technische Voorschriften
  • 23 februari - Samen een vuist maken voor instroom personeel
  • 25 februari - CASS overleg sociale zekerheid
  • 11 maart - Bijzondere Algemene Ledenvergadering van het CBRB
  • 17 maart - Voorjaarsvergadering Ledengroep Personenvervoer

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*