Onderwerpen CESNI
Naast deze gedeelde uitgangspunten heeft de CESNI werkgroep de volgende onderwerpen uitgewerkt en in de concept routekaart naar een nieuwe Europese bemanningsregeling opgenomen: Vaartuigen De bemanningsvoorschriften zouden betrekking hebben op commerciële vaartuigen die bestemd zijn voor het vervoer van goederen en passagiers. Bij passagiersschepen kan de wijze waarop het schip in de praktijk wordt ingezet, gevolgen hebben voor de bemanningsvereisten. Vaartuigen voor de strijdkrachten en overheidsdoeleinden met inbegrip van brandweerdiensten vallen straks niet onder de Europese bemanningsvoorschriften. Speciale vaartuigen (veerponten, drijvende inrichtingen, drijvende werktuigen, schepen bestemd voor bouwwerkzaamheden, rondvaartboten) zouden wel kunnen vallen onder Europese of nationale regelgeving. Nautische omgeving We delen dat vaarwegen die bevaren worden door personeel dat beschikt over competenties overeenkomstig Richtlijn (EU) 2017/2397 onder toekomstige Europese bemanningsvoorschriften zouden moeten vallen. Er zou technisch advies uitgebracht moeten worden of ook nog andere vaargebieden onder de nieuwe regels zouden moeten gaan vallen, zoals bijvoorbeeld kustwateren in Zweden. Ook zou er technisch advies moeten komen of de bemanningsvoorschriften alleen moeten gelden tijdens de vaart? Of maakt laden en lossen deel uit van de reistijd van het schip? Belangrijkste scheepstypen en hun categorieën Een aanvullend technisch advies is nodig bij de definitie van de belangrijkste scheepstypen die in de bemanningstabellen kunnen worden opgenomen. Een gedachtewisseling over de resultaten van desk research met betrekking tot de bestaande bemanningsvoorschriften kan een goed vertrekpunt zijn. Belangrijkste technische kenmerken van het vaartuig De deskundigen zijn het erover eens dat uit de TASCS-studie blijkt dat er belangrijke ontwikkelingen zijn op het gebied van de voortstuwing, de technische uitrusting aan dek, in het stuurhuis en in de machinekamer. Terwijl de huidige standaarden S1 en S2 grotendeels gestoeld zijn op de technische standaarden en technologie die gangbaar waren aan het einde van de jaren tachtig. De deskundigen delen de mening dat de bestaande definities van de standaarden S1 en S2 niet langer een goede weergave zijn van de werklast en veiligheid en geen rekening houden met ontwikkelingen zoals digitalisering en automatisering. Bemanning/rusttijden De deskundigen delen dat de arbeids- en rusttijden regeling (the Working Time Directive 2014/112/EU) onverkort van toepassing is. In de nieuwe bemanningsregeling kan naar deze regelgeving verwezen worden. De regels voor arbeids- en rusttijden gelden alleen voor werknemers. Verder onderzoek naar nationale regels en de (on)mogelijkheden voor digitale registratie is nodig. Flexibiliteit Voor flexibiliteit kan de Richtlijn (EU) 2017/2397 als voorbeeld dienen. In het kader van deze Richtlijn legt CESNI de essentiële vereisten vast voor de internationale wetsinstrumenten. Het wettelijk kader biedt een zekere flexibiliteit. In het wettelijk instrument zouden tabellen opgenomen kunnen worden. CESNI zou voor het opstellen van de tabellen (eerste niveau) geraadpleegd kunnen worden. De tabellen zouden met een zekere regelmaat aangepast kunnen worden (tweede niveau) en er zouden in individuele gevallen ontheffingen voorzien kunnen worden (derde niveau). |
|